Posiadanie własnego samolotu nie jest wcale taki trudne.
Samoloty amatorskie nazywa się czasem samolotami „domowej budowy”. Są to maszyny budowane przez amatorów i rejestrowana przez władze lotnicze danego kraju. Pojazdy te są przeznaczone do użytku niekomercyjnego. Celem jest rekreacja, sport, edukacja lub użytek osobisty. Warunkiem rejestracji maszyny jako amatorskiej jest wybudowanie przynajmniej 51% samodzielnie. Budowniczy może sam wykonać elementy maszyny i złożyć ją. Dostępne są gotowe plany budowy, które można zakupić w tym celu.
Samoloty buduje się z różnych powodów. Posiadacze takich maszyn wymieniają chociażby ambicję, pragnienie nauki czy spełnienie marzeń. Ważne jest też zainteresowanie lotnictwem, które przeradza się w chęć posiadania własnego samolotu. Nie jest to wcale trudne. Wymaga jedna czasu. Niewiele maszyn powstaje w przeciągu 12 miesięcy. Czasem trzeba poświęcić tysiące godzin, by skonstruować pojazd, który nada się do użytku. Praca nad częściami i składanie ich w gotowy samolot to tylko część zajęć, które powinno się wykonać. Niezbędne jest też gromadzenie odpowiedniej dokumentacji i zdjęć, które pomogą nam w zarejestrowaniu samolotu. By z niego korzystać należy również posiadać licencję pilota.
Na zdjęciu widzimy przykład samolotu amatorskiego z lat 20. XX wieku. Wykonał go inż. Józef Medwecki. HL-2 „Haroldek” to dwuosobowa maszyna sportowa, której budowa zajęła zaledwie rok.
Napisz komentarz
Komentarze