Gościniec Warecki w Chojnowskim Parku Krajobrazowym ciągnie się od szosy w Żabieńcu aż do miejscowości Krępa w gminie Prażmów. Do niedawna gruntowa droga powiatowa służyła głównie spacerowiczom, rowerzystom i miłośnikom biegania. To też naturalny korytarz ekologiczny dla dzikich zwierząt.
W debacie online nt. przyszłości traktu udział wzięli m.in. mieszkańcy ul. Gościniec Warecki i okolicy, przedstawiciele lokalnych organizacji (m.in. Stowarzyszenie Przyjaciół Zalesia Górnego, Towarzystwo Przyjaciół Zalesia Dolnego, Stowarzyszenie Polska 2050) przeciwni wprowadzeniu na Gościńcu Wareckim ruchu kołowego, a także sołtysi, przedstawiciele urzędu gminy Piaseczno, Chojnowskiego Parku Krajobrazowego i Nadleśnictwa Chojnów. Zabrakło za to, mimo zaproszenia, pracowników starostwa oraz radnego powiatowego dążącego od lat do utwardzenia ciągu.
Uciekają w krzaki
Asfalt na trakcie położono rok temu na odcinku od drogi wojewódzkiej nr 873 na skraju Chojnowa i Zalesia Górnego w stronę Krępy, w której powstają nowe osiedla. Ponadto w ostatnim czasie na drodze pojawiła się nowa organizacja ruchu, która jest niezrozumiała dla użytkowników. Zdaniem mieszkańców stanowi niebezpieczeństwo dla pieszych. Jak donoszą, kierowcy rozwijają tam ogromne prędkości.
– Widziałem rowerzystów, którzy uciekają przed pojazdami w krzaki. Ja sam, kręcąc tam filmik, musiałem uciec z tego pasa dla pieszych, bo chciał mnie rozjechać motocyklista – opowiadał podczas spotkania pan Grzegorz. – Ta leśna droga skupiła ruch z całego powiatu, w tym z gminy Prażmów. Stała się skrótem komunikacyjnym dla setek pojazdów osób, które nie mają nic wspólnego ani z Traktem Wareckim, ani z Nowinkami, Wojciechowicami czy z Krępą – dodał.
Można jechać inaczej
Podczas debaty przedstawiono różne pomysły rozwiązań dla uspokojenia ruchu i ochrony przyrody, w tym dzikich zwierząt, które są rozjeżdżane przez auta. – Chcemy zaproponować rozwiązanie o wiele doskonalsze, skuteczne i bezpieczne od tego, które funkcjonuje obecnie – mówił podczas debaty Karol Marszycki jeden z mieszkańców okolicy, architekt. Chodzi o tzw. przekrój drogi „2 minus 1” z ciągami pieszo-jezdnymi, które zmuszałyby kierowców do spokojniejszej jazdy. Marszycki podkreślał, że w Polsce to nowatorskie rozwiązanie, ale funkcjonujące z powodzeniem w krajach Skandynawii.
Podczas spotkania podkreślano, że ulica została wyasfaltowana prawdopodobnie z myślą o osiedlach w Krępie, jednak istnieją dla nich drogi alternatywne. – Ich mieszkańcy nie muszą przejeżdżać przez Chojnowski Park Krajobrazowy, tylko mogą przejeżdżać jego obrzeżami, o czym pisała dyrekcja parku w negatywnej opinii dot. inwestycji. Plan ochrony parku zakłada konieczność wyprowadzenia ruchu kołowego poza obszar. Można jechać inaczej, nie przez środek, nie przez serce parku – podkreślała Anna Kolińska z fundacji Alarm dla Klimatu.
– Byłam absolutną przeciwniczką utwardzania traktu, wyrażam ubolewanie nad tym, co się stało – stwierdziła piaseczyńska radna Magdalena Woźniak, przypominając, że gmina próbowała przejąć drogę. – Chcieliśmy też zmiany kategorii drogi, ale nie było na to zgody. Kategoria jest ciągle problemem i próbowałabym jeszcze walczyć o jej zmianę w następnej kadencji – dodała.
Będą kolejne szykany
Jak ustaliliśmy, od stycznia tego roku mieszkańcy pięciokrotnie zgłaszali policji problem z przekraczaniem prędkości na trakcie. Mundurowi, będąc na miejscu, nie potwierdzili jednak żadnego takiego zdarzenia.
O wyjaśnienie nowej organizacji ruchu i ewentualne dalsze zmiany na Gościńcu Wareckim poprosiliśmy starostę. – Na drodze zostały zamontowane szykany, które mają spowolnić ruch, a wyznaczone pobocze służy do ruchu pieszego i rowerowego. Oba rozwiązania służą poprawie bezpieczeństwa. Planujemy jeszcze montaż szykan w rejonie Harcówki – poinformował starosta Ksawery Gut.
Debatę zorganizowały: Lokalna Organizacja Turystyczna Wrota Karpat Wschodnich, fundacja Alarm dla Klimatu oraz Fundacja Dziedzictwo Przyrodnicze w ramach projektu „Trakt Warecki – interwencja dla środowiska i społeczności”. W jego ramach powstać ma analiza dot. natężenia ruchu na trakcie oraz analiza przyrodnicza, jak również rekomendacje dla ograniczenia i spowolnienia ruchu.
CZYTAJ TEŻ:
Napisz komentarz
Komentarze