Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpoczął kampanię społeczną, której celem jest zwrócenie uwagi na nieuczciwe praktyki. Co zrobić, żeby nie wpaść w pułapkę zastawioną przez oszustów?
W mediach regularnie pojawiają się informacje o kolejnych piramidach finansowych i innych nieuczciwych praktykach rynkowych. Oszustwa i próby wyłudzeń szczególnie nasiliły się w ostatnim czasie. Ma to związek z wyjątkową sytuacją, z jaką mamy do czynienia z powodu trwającej pandemii. Oferty "szybkiego zysku bez ryzyka" czy zakupu wyjątkowego produktu zapewniającego zdrowie zataczają coraz szersze kręgi. Niedawno piaseczyńska policja ostrzegała przed pseudomedycznymi konsultacjami, na których oferowano rzekomo bezpłatne badania.
UOKiK zdecydował się przygotować kampanię ostrzegającą przed tego typu oszustwami. ― W związku z licznymi skargami i sygnałami konsumentów, które do nas wpływają, przygotowaliśmy kampanię informacyjną, w tym dwa komunikaty do telewizji i radia, które przyczynią się do zwiększenia świadomości i bezpieczeństwa konsumentów ― mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Kampania pod nazwą "Sprawdzaj, Czytaj, Pytaj" ruszyła 15 lipca.
UOKiK zwraca również uwagę, by przed tego typu nieuczciwymi praktykami przestrzegać seniorów. ― Konsumenci często ponoszą poważne straty finansowe, kupując u nieuczciwych sprzedawców. Co ważne, problem dotyczy również seniorów, na ogół ufnych i mniej skłonnych do dochodzenia swoich praw ― dodaje Tomasz Chróstny.
Co zrobić, by nie paść ofiarą naciągaczy?
- Dokładnie sprawdzaj oferty ― zwłaszcza te pochodzące od nieznanych ci osób czy organizacji.
- Nie wierz w szybki, pewny i wysoki zysk bez ryzyka!
- Nie ulegaj presji dokonania natychmiastowych przelewów, szczególnie na nieznane ci konta.
- Sprawdzaj reklamy, które pojawiają się, gdy korzystasz z mediów społecznościowych ― czasem są powiązane z odpłatnymi usługami i zapraszaniem twoich znajomych do projektów biznesowych, które w rzeczywistości są piramidami finansowymi.
- Piramidy finansowe mają kamuflaż ― neutralne albo pozytywnie wyglądające strony www, promujące np. przedsięwzięcia biznesowe, darmowe szkolenia online, inicjatywy społeczne.
- Rzetelny sprzedawca podaje na stronie internetowej dane swojej firmy ― jeśli ich tam nie ma, nie ufaj mu.
- Bądź czujny na oferty sprzedawców, którzy chcą przyjść do twojego domu i przedstawić Ci jakiś produkt lub urządzenie.
- Uważaj, jeśli ktoś dzwoni do ciebie z ofertą tajemniczego, leczniczego produktu lub urządzenia ― to pewnie dobrze przygotowany manipulator, który sprzeda ci coś bezwartościowego.
- Czytaj dokumenty, które podpisujesz.
- Daj sobie czas na decyzję ― jeśli ktoś każe ci ją podjąć natychmiast, bo okazja się nie powtórzy, najprawdopodobniej chce cię oszukać.
- Pytaj o zdanie lub opinię swoich znajomych lub najbliższych.
- Jeśli podejrzewasz oszustwo, zgłoś sprawę policji.
Napisz komentarz
Komentarze