Reklama

O czym pracodawca musi pamiętać, zatrudniając pracowników z Ukrainy?

O czym pracodawca musi pamiętać, zatrudniając pracowników z Ukrainy?

Coraz więcej pracodawców z Polski woli zatrudniać do pracy obywateli Ukrainy. Po części wynika to z rynku pracy, gdzie brakuje specjalistów z niektórych dziedzin. Zanim pracodawca zatrudni danego pracownika musi pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Jakie są jego obowiązki i na jakich dokumentach powinien on bazować?


Obowiązki pracodawcy


Podstawową zasadą przy okazji zatrudniania Ukraińca powinno być sprawdzenie paszportu. Trzeba zweryfikować czy dana osoba ma uprawienia do pobytu w Polsce oraz czy może tu pracować. Liczba dokumentów, które go do tego obligują jest znacznie szersza. Cudzoziemca można zatrudnić zazwyczaj na podstawie trzech poświadczeń o możliwości pracy w Polsce: zezwolenia na pracę (pięć typów: A, B, C, D i E), zezwolenia na pracę sezonową lub na podstawie wpisu do ewidencji powierzenia pracy osobie zagranicznej.

Odpowiednia umowa musi być spisana również w języki ukraińskim, dlatego warto zatrudnić odpowiedniego tłumacza. Musi być ona skopiowana i przechowywana w ogólnej dokumentacji firmy. Kserokopii poddaje się również dokument, który upoważnia Ukraińca do pracy w Polsce.

Prawa pracownika z Ukrainy


Podpisanie umowy oznacza wiele zobowiązań względem pracownika. Wszystkie warunki w niej zawarte muszą być spełnione, w razie nadużyć grozi odpowiedzialność karna. Bardzo ważne jest zgłoszenie pracownika do ubezpieczenia społecznego, jeśli dotyczy to danej umowy (najczęściej dotyczy to umowy o pracę). Należy wypełnić wszystkie obowiązki informacyjne, które powinno uzyskać się od pracownika.

Zezwolenie na pracę Ukraińca czasami jest obowiązkiem pracodawcy, a czasami pracownika. W przypadku zezwolenia na pracę dowolnego typu obowiązek spoczywa na zatrudniającym. Jeżeli pracownik przebywa w Polsce jedynie tymczasowo, czyli obowiązuje go zezwolenie na pracę sezonową to wtedy musi dopełnić formalności sam.

Typowa procedura przy zatrudnianiu pracownika z Ukrainy


Pracowników można poszukać w powiatowym urzędzie pracy (PUP). Rejestruje się w ten sposób chęć powierzenia pracy cudzoziemcowi. Trzeba wtedy poinformować jaki rodzaj pracy ma on wykonywać, w jakim okresie czasu oraz konkretne wynagrodzenie brutto. Trzeba wtedy poinformować, że brakuje pracowników na lokalnym rynku pracy. Jeśli pracownik już się znajdzie trzeba postarać się na zezwolenie na pracę typu A. W tym celu należy udać się do wojewody z odpowiednim wnioskiem. W przypadku pobytu tymczasowego o dopełnienie tych formalności musi ubiegać się pracownik, uzyskując pozwolenie jednolite: na pobyt czasowy oraz pracę.

CZYTAJ TAKŻE: Co powstaje w dawnej siedzibie Urzędu Pracy?


W przypadku bardziej wykwalifikowaną zawodów warto postarać się o "zezwolenie na pobyt tymczasowy wymagający wysokich kwalifikacji". Następnie zawierana jest umowa, która spisywana jest w obu językach. Dokumenty kopiuje się i przechowuje w siedzibie firmy. Należy załatwić również wszelkie formalności w przypadku ubezpieczeń społecznych. Pracownik od tej pory już może pracować w firmie. Najważniejsze od tej pory jest pamiętać, żeby spełniać wszystkie warunki umowy i żeby nie dochodziło do nadużyć, bo te w przypadku cudzoziemców lubią się w Polsce zdarzać.

Więcej informacji znajdziecie na: https://atlaswork.pl/blog/zatrudnianie-pracownikow-a-obowiazki

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

Reklama
Specjalista ds. Marketingu i Social Mediów. Specjalista ds. Marketingu i Social Mediów. BAUTECH to polska firma o ugruntowanej pozycji rynkowej, dostawca wysokiej jakości produktów i systemów posadzkowych dla przemysłu i dużych inwestycji komercyjnych.Posiadamy 30 lat doświadczenia na rynku polskim i zagranicznym. Tworzymy dwie idealnie dopasowane do oczekiwań naszych Klientów marki: BAUTECH INDUSTRY oraz BAUTECH FUTURA specjalizujące się w produkcji posadzek przemysłowych oraz posadzek i tynków dekoracyjnych z mikrocementu. Zapraszamy kandydatów na stanowisko Specjalista ds. Marketingu i Social Mediów.Szukamy osób z okolic Piaseczna, gdzie mieści się nasze biuro, tak aby nie tracić czasu na długie dojazdy :) Twój zakres obowiązków:Wsparcie Managera Działu Marketingu w bieżących zadaniach;Kreowanie contentu na potrzeby mediów społecznościowych i ich obsługa (Facebook, Instagram, LinkedIn, wizytówka Google);Opracowywanie materiałów wizerunkowych (infografiki, filmy) na potrzeby digital marketingu i mediów społecznościowych;Projektowanie spójnych materiałów reklamowych digitalowych, drukowanych i ekspozycyjnych przy współpracy z Managerem DziałuTworzenie materiałów dla Działu Sprzedaży: proste prezentacje, ulotkiZamawianie materiałów marketingowych;Współtworzenie contentu w sklepie internetowym oraz dbanie o aktualizację treściWspółtworzenie strony internetowej markiWymagania:Praktyczna bardzo dobra znajomość programu CANVAPraktyczna znajomość programu CUP CAT lub innego do tworzenia krótkich filmów reklamowychPoczucie estetyki i zasad kompozycjiDobra organizacja pracy, odpowiedzialność, dokładnośćSamodzielność i otwartość na współpracęChęć rozwoju przy doświadczonym definiującym zadania i wspierającym przełożonym - Marketingowcu o wieloletnim doświadczeniuDoświadczenie poparte materiałami, przykładamiTo oferujemyAtrakcyjne wynagrodzenie adekwatne do doświadczeniaMożliwość rozwoju zawodowego i wsparcie Marketing Managera;Pracę w zgranym zespole w firmie o ugruntowanej pozycji rynkowej;Przyjazną atmosferę we wspierającym się środowisku;Umowę o pracę po okresie próbnym lub w oparciu o inna formę współpracy.Pracę w godzinach 8.00 -16.00 Prosimy o wysyłanie CV na adres:  [email protected]