Reklama

Według części mieszkańców uchwała krajobrazowa jest zbyt restrykcyjna

Konstancińska Uchwała Krajobrazowa już w pełni obowiązuje. Grupa mieszkańców jest zdania, że jej zapisy są zbyt restrykcyjne i pozbawią źródła dochodów wiele osób. Przygotowali obywatelski projekt zmiany uchwały.
Według części mieszkańców uchwała krajobrazowa jest zbyt restrykcyjna

Podjęta przez radę miejską Konstancina-Jeziorny pod koniec lutego 2021 roku Uchwała Krajobrazowa, z pełną mocą zaczęła obowiązywać z końcem kwietnia bieżącego roku. Wtedy bowiem minął roczny okres dostosowawczy na wejście przepisów w życie. W związku z tym, że władze gminy nie ukrywały, że zamierzają konsekwentnie egzekwować przestrzeganie nowych regulacji, wielu właścicieli nieruchomości w ostatnich tygodniach uprzątnęło niespełniające wymogów reklamy. Nie brakuje jednak takich, którzy uważają, że nowe prawo jest zbyt restrykcyjne. Grupa mieszkańców zawiązała Komitet Obywatelskiej Inicjatywy Uchwałodawczej, w celu przygotowania i przedłożenia projektu zmian do uchwały. Został on przekazany przewodniczącej rady miejskiej Agacie Wilczek 22 lutego 2022 r. 

Zostawić reklamy w strefie B i C uzdrowiska

– Uchwała jest wysoce szkodliwa dla znacznej grupy mieszkańców Konstancina-Jeziorny, którzy stracą nawet kilkaset złotych miesięcznie zarabiane dotąd na najmie czy dzierżawie nieruchomości pod reklamy – mówią przedstawiciele Komitetu. – Dodatkowo brak reklamy wpłynie na prowadzone na terenie gminy działalności. 

Niezadowoleni mieszkańcy zwracają uwagę na to, że przyjęta w Konstancinie uchwała jest wyjątkowo restrykcyjna. Zgadzają się co do tego, że w strefie uzdrowiskowej A przepisy powinny takie być, ale ich zdaniem całkowity zakaz reklamy w strefach B i C nie ma uzasadnienia. Przedstawiony przez nich projekt zmian w uchwale zakładał dla tych stref pozostawienie reklam, z ograniczeniem ich ilości i wielkości w ramach danej posesji. 

– Pamiętajmy, że mówimy tutaj o obszarach np. Bielawy, Opaczy, Kierszka, czyli tak naprawdę obszarach o charakterze mało reprezentacyjnym, chyba, że za takie uznać pola i nieużytki, jakie licznie występują zwłaszcza w strefie uzdrowiskowej C – mówi nam jeden z inicjatorów projektu. – Mieszkańcy zaproponowali również, by to złagodzenie przepisów dotyczyło jedynie reklam już istniejących, z jednoczesnym zakazem stawiania nowych reklam, niezależnie od strefy, ich rozmiaru itp. Zaproponowali również wprowadzenie opłat od reklamy w strefie B i C. Nie były to jakieś gigantyczne sumy, ale zapewniłyby one gminie wpływy rzędu nawet kilkuset tysięcy złotych rocznie – zauważa nasz rozmówca.

Nie spełnia wymogów formalnych

Złożony w ramach inicjatywy uchwałodawczej mieszkańców projekt nie trafił jednak dotąd na sesję. Jeden z przedstawicieli Komitetu poinformował radnych o inicjatywie mieszkańców dzień po przekazaniu dokumentu, podczas lutowej sesji. Agata Wilczek obiecała odpowiedź w ustawowym czasie i zwróciła uwagę, że czas na zgłaszanie uwag do uchwały był, kiedy była ona przygotowywana. 

– Nie uwzględniliście państwo ani jednej poprawki i ani jednej uwagi zgłoszonej przez mieszkańców – zauważył podczas sesji Sławomir Cichocki, reprezentujący Komitet na sesji.

Burmistrz podkreślił, że uchwała ma szerokie poparcie społeczne, powstała w wyniku 5 lat pracy urzędników i radnych i została pozytywnie zaopiniowana przez organy zewnętrzne, które musiały zaakceptować jej zapisy. 

Na początku marca przewodnicząca RM zwróciła się do Komitetu w sprawie konieczności uzupełnienia braków formalnych (ich nieuzupełnienie w ciągu 14 dni skutkuje nieprzyjęciem wniosku przez radę). Od razu też podkreśliła, że projekt ten, tak czy inaczej, nie może być procedowany. Powodem jest to, że zgodnie z przepisami ustawy o planowaniu przestrzennym, przedłożenie uchwały dotyczącej m.in. regulacji w zakresie zasad sytuowania małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych, należy do wyłącznej kompetencji burmistrza. 

Pod koniec marca rada miejska odrzuciła też wniesioną w styczniu petycję spółki zarządzającej licznymi billboardami o wydłużenie terminu dostosowawczego. W tym wypadku powołano się na formalny brak możliwości podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez radę miejską.

Burmistrz poinformował, że straż miejska wraz z pracownikami Wydziału Planowania Przestrzennego sfotografowała wszystkie istniejące na terenie gminy reklamy oraz sfilmowała wszystkie ulice w dniu wejścia w życie uchwały. W oparciu o te dokumentację będzie można weryfikować przestrzeganie przepisów po okresie dostosowawczym, który minął 28 kwietnia 2022 r.

Czytaj także: Mieszkańcy wolą targowisko w obecnej lokalizacji


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama