Długo wyczekiwana, zwłaszcza przez mieszkańców Wilanowa, inwestycja właśnie się rozpoczyna. Na razie prowadzone są prace związane z wyznaczeniem nowej organizacji ruchu na początkowym, mokotowskim odcinku prac budowlanych. W trakcie budowy linii tramwajowej, która połączy ulicę Puławską przez ulicę Goworka, Spacerową, Sobieskiego, al. Rzeczpospolitej z ul. Branickiego w Wilanowie, konieczne będzie wprowadzenie okresowych zmian w organizacji ruchu, polegających przede wszystkim na wyłączeniu z ruchu poszczególnych pasów w rejonie prowadzonych prac. Priorytetowo mają być traktowane autobusy dla których wyznaczony zostanie buspas na Puławskiej, Belwederskiej i Dolnej. Docelowo organizacja ruchu na ulicach, którymi pobiegnie nowa linia tramwajowa również ma ulec zmianie. M.in. pojawią się nowe przejścia i przejazdy rowerowe z sygnalizacją świetlną na ul. Sobieskiego (obecnie są tam kładki).
Korki na Puławskiej
W najbliższym czasie kierowcy muszą się nastawić na większe niż zwykle korki na mokotowskim odcinku ulicy Puławskiej, a zwłaszcza w rejonie skrzyżowania z ulicami Goworka i Waryńskiego. Na ulicy Puławskiej tramwajarze wybudują przewiązkę przez pas dzielący. W czasie tych robót wyłączone z ruchu będą lewe pasy obu jezdni ul. Puławskiej (wzdłuż torowiska tramwajowego) na wysokości ulic Willowej i Grażyny.
- Natomiast u zbiegu ulic Puławskiej i Goworka konieczne jest poszerzenie jezdni. Prace będą prowadzone wzdłuż pasa dzielącego jezdnie oraz w rejonie wyspy. W tym czasie z ul. Waryńskiego w lewo w ul. Goworka będzie można skręcić z jednego pasa. Także jeden pas będą mieli do dyspozycji jadący z ul. Goworka w lewo w Puławską – czytamy na stronie inwestycji.
Szybki i ekologiczny transport
Nowa linia tramwajowa do Miasteczka Wilanów ma być gotowa na początku 2024 roku. Trasa ma być wykonana w technologii zielonych torów. Torowisko o łącznej długości ponad 9 km zostanie obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która jest odporna na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania. Zielone mają być nie tylko tory – miasto zapowiada, że tramwaje mają się poruszać „zieloną falą”, co pozwoli dotrzeć pasażerom z Wilanowa do centrum Warszawy w 25 minut, podczas gdy trasa ta w godzinach szczytu wymaga co najmniej 45 minut jazdy samochodem.
https://youtu.be/la0wgJDva40?list=TLGG76T1Cypl4IQxNDA4MjAyMg
Łączna wartość robót budowlanych tramwaju do Wilanowa to 685,424 mln zł. Budowa trasy jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Oficjalna nazwa projektu to: Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą. Jego łączny koszt wynosi 1 mld 190 mln zł, przy dofinansowaniu unijnym w wysokości 555 mln zł.
Oprócz głównej trasy biegnącej od Puławskiej przez Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej, Warszawa zaplanowała też budowę dwóch odnóg. Pierwsza z nich będzie biegła wzdłuż ulicy Gagarina aż do ulicy Czerniakowskiej. To oddzielny projekt, który Tramwaje Warszawskie prowadzą wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji. W ramach umowy, która obejmie projektowanie i prace budowlane, powstaną tory zakończone terminalem o długości około 1 km. Druga planowana odnoga, o długości około 800 metrów, będzie zbudowana wzdłuż ulicy Świętego Bonifacego i poprowadzi aż do pętli autobusowej Stegny.
Alternatywny dojazd do centrum
Szczegółowe informacje na temat zmian w organizacji ruchu oraz związanych z tym utrudnień mają być publikowane na stronie Warszawskiego Transportu Drogowego. Inwestycja Tramwajów Warszawskich ma też swoją własną stronę internetową - www.tramwajdowilanowa.pl.
Nowe połączenie tramwajowe może stać się również alternatywną dla metra opcją dojazdu do centrum stolicy dla mieszkańców Konstancina-Jeziorny i okolic. Zarówno tych, którzy korzystają z komunikacji publicznej, jak i tych, którzy chętnie zostawią samochód w rejonie węzła przesiadkowego czy to przy końcowej stacji metra na Kabatach, czy w przyszłości przy pętli tramwajowej w Wilanowie.
Napisz komentarz
Komentarze