Reklama

Edukacja - Zajęcia dodatkowe? Tak, ale jakie i ile?

Rodzice chcą przygotować dzieci do życia we współczesnym świecie, kierując na wiele dodatkowych zajęć. Jak wybrać te najlepsze? Czy najważniejsze są zainteresowania dziecka, czy możliwość rozwoju tych umiejętności, które rodzic uważa za potrzebne?
Edukacja - Zajęcia dodatkowe? Tak, ale jakie i ile?

Jak wyznaczyć dobre proporcje między czasem, który dziecko spędza na zajęciach, a tym, kiedy jest w domu z rodzicami i rodzeństwem? To równie ważne pytanie, jak to: jakie zajęcia wybrać z długiej listy, które zapewnia szkoła, ale też, jakie proponują inne  placówki? Jeśli zajęcia sprawiają dziecku radość, chce na nie chodzić, a rodzice są przekonani, że czas spędzony na nich wspiera rozwój predyspozycji i zdolności dziecka, a także rozwija umiejętności konieczne w dorosłym życiu, to mamy idealną sytuację. Rzadko tak jednak bywa. Na jakie więc zajęcia warto postawić, nawet gdy dziecko nie chce na nie chodzić, zachęcać je by jednak brało w nich udział? Dodatkowe lekcje językowe na pewno przydadzą się w dorosłym życiu. Co do tego trudno mieć wątpliwości. Umiejętności, które pomogą odnaleźć się we współczesnym świecie, to także podstawy informatyki, programowania. 

Wiek dziecka ma znaczenie

Przedszkolaki, czyli dzieci w wieku od trzech do sześciu lat najlepiej poczują się i najwięcej zyskają na zajęciach wspierających ich całościowy rozwój, czyli i fizyczny i umysłowy jak rytmika, pływanie, taniec. Kiedy dzieci chodzą już do szkoły, ważne staje się także to, jaki mają temperament. Nieśmiałe dziecko nie rozwinie swoich zdolności w grupie, nawet jeśli zajęcia będą mu się podobały. Lepiej popracować nad jego społecznym lękiem, zanim zapiszemy je na zajęcia sportowe czy teatralne. Pomóc w tym mogą godziny spędzone na nauce gry na jakimś instrumencie, programowania czy rysunku, ale gdy są prowadzone w małej grupie. Takie dodatkowe zajęcia będą budować poczucie wartości dziecka i rozwijać ważne umiejętności.  

We współczesnym świecie, który oparty jest na kulturze wizualnej dziecko, które ma lęk przed publicznymi występami, będzie miało duże trudności. Jeśli więc dziecko chce, brać udział w zajęciach m.in. teatralnych, tanecznych itp., warto by na nie trafiło, nawet jeśli rodzic myśli, że bardziej się mu opłaci dodatkowy angielski. 

Specjaliści polecają lekcje gry na instrumentach, gdyż uczą dyscypliny, ale też rozwijają abstrakcyjne myślenie niezbędne w nauce choćby matematyki. Nauka gry na instrumencie pomaga także rozwijać obie półkule mózgowe, a dobra współpraca między nimi to podstawa tego, aby to, co myślimy, współbrzmiało z tym, co czujemy. 

Karate zamiast pianina

Jednak dzieci, które są dynamiczne, mają temperament, będą męczyć się na zajęciach, wymagających siedzenia w jednym miejscu. Takim dzieciom na pewno pomogą zajęcia sportowe jak modne dziś sztuki walki. Budują one nie tylko sprawność i odwagę, ale także kształtują dyscyplinę i umiejętność koncentracji tak niezbędną w nauce choćby języków obcych. I nie do przecenienia w dorosłym życiu. Warto też pamiętać, że kiedy dziecko rozwija umiejętności manualne, ruchowe, a więc zdobywa nowe umiejętności, rozwijają się połączenia neuronalne w jego mózgu, a więc zwiększa się, jak można by powiedzieć, baza do nauki do myślenia, rozumienia itp. 

Poniżej polecane zajęcia z okolic


KLUB KREATYWNO-JĘZYKOWY przy Centrum egzaminacyjnym LanguageCert, ul. Jana Pawła II 45, Piaseczno, tel. 727 776 605, 530 133 153 [email protected]   www.lynkojunior.com  

Popołudnia z angielskim dla dzieci kl. 1-3 oraz 4-6 (m.in. mini-lekcje angielskiego, czas z native speakerem, gry i zabawy aktywizujące komunikację, afternoon teatime). Zajęcia kreatywne, m.in. Plastyka Ekspresywna™, zajęcia artystyczno-techniczne, zajęcia teatralne. Test LanguageCert Young Learners Pre-A1 lub A1 w cenie abonamentów (po min. 3 miesiącach uczestnictwa). Zajęcia codziennie od 13:00 do 17:00, abonamenty tygodniowe i miesięczne. Przyprowadzamy dzieci z CEM oraz SP5 (godziny do ustalenia). Warsztaty przygotowujące do egzaminu 8-kl z angielskiego. JEDYNE centrum egzaminacyjne w Piasecznie. Egzaminy językowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych, warsztaty przygotowujące do egzaminów LanguageCert (alternatywa egzaminów Cambridge) – egzaminy LTE, IESOL A1-C2, Young Learners Pre-A1 Fox i A1 Owl.


NEUROLANDIA PIASECZNO, Tel. 509 028 929, [email protected]  https://neurolandia.pl/ 

NEUROLANDIA stworzona została aby pomagać. Maluszkom, dzieciom, młodzieży i dorosłym. Grupa ekspertów skupiona wokół poradni to pasjonaci i ludzie pełni miłości. Najnowocześniejszy sprzęt i aktualna wiedza, w połączeniu z tą miłością do ludzi i życia, daje mi nadzieję, że nasza działalność ma głęboki sens. Dla nas, terapeutów, pedagogów i lekarzy, największą nagrodą jest często uśmiech na twarzy dziecka czy łzy szczęścia na twarzach dorosłych. Nasze metody pracy: EEG Biofeedback, Metoda WARNKEGO, Metoda TOMATIS'A, Zajęcia z integracji sensorycznej, Neurologia dziecięca, Psychologia kliniczna, Ortoptyka


POSTAW NA PILATES, Lesznowola, ul. Słoneczna 220, Tel. 608 527 884 [email protected] www.postawnapilates.pl

Nasze Studio odpowiada na potrzeby lokalnych mieszkańców gminy Lesznowola. Na początku był Pilates, z czasem współpraca z fizjoterapeutkami zaowocowała bogatą oferta zajęć terapeutycznych dla dorosłych, młodzieży, dzieci i niemowląt. NASZA OFERTA: * Pilates grupowy i indywidualny na różnych poziomach zaawansowania * grupowe zajęcia korektywy dziecięcej prowadzone przez fizjoterapeutę * diagnozy fizjoterapeutyczne i prowadzenie terapii dorosłych i dzieci * terapia noworodków i niemowląt, gdyż szybkie rozpoznanie zaburzeń pozwala na dużo skuteczniejszą terapię * fizjoterapia stomatologiczna, szczególnie skuteczna przy współpracy z ortodontą lub stomatologiem * PowerBoard intensywne treningi grupowe na platformach wibracyjnych, pobudzających do pracy prawie wszystkie mięśnie i ujędrniających ciało. Zapraszamy do kontaktu!


AKADEMIA WIEDZY WERONIKA BORKOWSKA , Ul. Herberta 25, Piaseczno, oraz Dworzec Kultura CK (przy PKP Piaseczno), tel. 605 843 569 [email protected]

Akademia Wiedzy to firma koncentrująca się na kształtowaniu umiejętności posługiwania się językiem polskim. Jej głównym celem jest przygotowanie dzieci i młodzieży (głównie klasy 6-8 oraz klasy licealne) do niezbędnych egzaminów, takich jak egzamin 8-klasisty i matura, a także powiększenie świadomości kulturowej. Oferuję BEZSTRESOWE, INNOWACYJNE zajęcia indywidualne, kursy maturalne a także kursy przygotowawcze do testu 8-klasisty. To wszystko w dowolnej formie nauczania! Zajęcia odbywają się stacjonarnie lub zdalnie - wybierasz i uczysz się jak chcesz. Polski nie musi być trudny, a lektury nie muszą być nudne.  Nie zwlekaj, liczba miejsc jest ograniczona! Dzięki moim zajęciom dzieci i młodzież zaczynają lubić czytać i pisać, gdyż łączę naukę z zabawą. 


Dlaczego rodzic chce tenis czy chiński?

W książce „Niezwykły rodzic”, której jestem współautorką, można przeczytać, że warto zastanowić się nad motywacją, która pcha rodzica do tego, by zapisać dziecko na te właśnie dodatkowe zajęcia. Czy powodem jest chęć przygotowania dziecka do życia we współczesnym świecie, czy może rywalizacja z innymi rodzicami? Często rodzicami kieruje chęć, by dać swoim dzieciom to, czego sami bardzo pragnęli, kiedy byli dziećmi. Może z powodu biedy w ich rodzinnych domach nie mogli chodzić na lekcje jazdy konnej czy tenisa i dlatego czuli się gorsi? Ponieważ teraz ich stać i na tenis, i na konie zapisują na lekcje swoje dzieci, nie sprawdzając, czy one tego chcą? Warto zastanowić się, czy jazda konna i tenis odpowiadają temperamentowi dziecka, jego zainteresowaniom. Może być przecież tak, że tato był uzdolniony sportowo, ale córka woli rysować i grać na instrumencie. 

Zajęcia dodatkowe powinny dzieciom dawać radość, pomagać im rozwijać ich talenty, pasje. W dorosłym życiu wybór pracy zgodny z nimi daje poczucie sensu. A świat, w jakim będzie, żyło dziecko na pewno będzie inny, niż myślimy, gdyż zmiany idą tak szybko, że nie sposób tego przewidzieć. Życie w zgodzie z samym sobą, w poczuciu wykorzystania swojego potencjału i zainteresowań to zawsze najlepsza droga. 

Ile godzin i jak długo?

Dziecko musi mieć czas na odrobienie pracy domowej, ale też na kontakt z rodziną lub po prostu odpoczynek, a nawet nudę. Dziecko powinno więc mieć dwa dni w tygodniu wolne od dodatkowych zajęć. A więc trzy godziny dodatkowych zajęć w tygodniu wystarczą. Może w ostatnich klasach, kiedy dziecko przygotowuje się do końcowych egzaminów, może ich być więcej. Liczba dodatkowych zajęć powinna jednak być ustalona przez rodzica po wzięciu przez niego pod uwagę możliwości i chęci dziecka. 

To już nie, teraz tamto!

Ważne też by dziecko zostało uprzedzone przez rodzica, że na wybrane przez siebie zajęcia będzie chodzić przez cały miesiąc. Za miesiąc rodzic też zapłaci. Jeśli dziecko jest starsze, uważa się, że lepiej by to były trzy miesiące, żeby dziecko wiedziało, czy na pewno już nie chce dalej uczyć się muzyki. Dzieci poszukują tego, co je zaciekawi, mają prawo próbować wielu rzeczy. Mogą rezygnować i chcieć iść na inne zajęcia dodatkowe. Niedobrze, jednak gdy rzucają lekcje, kiedy tylko coś im się nie spodoba. To kształtuje niedobrą postawę. 

Warto znać swoje dziecko, wiedzieć, kiedy potrzebuje zachęty, aby kontynuować zajęcia z francuskiego czy gry na gitarze, a kiedy można zapisać je na to, o czym teraz mówi, czyli na taniec czy robotykę. Nie warto więc od razu kupować najdroższego stroju do jazdy konnej itp. rzeczy, bo dziecko może zrezygnować po miesiącu z zajęć, a wtedy rodzicom trudno zachować spokój.

Dzieciństwo to czas na beztroską zabawę, ale też na kontakt z rodzicami, o co dziś często jest trudniej niż o lekcje chińskiego. Dodatkowe zajęcia z czasu spędzonego z rodziną, to zawsze dobry pomysł. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama