Koleją z Tarczyna przez Nowy Prażmów i Czachówek do Służewca – takie są nowe plany PKP PLK. Starostwo prosi o wypełnienie ankiety dotyczącej tego połączenia.
Linia kolejowa nr 12, ze Skierniewic do Łukowa, popularnie zwana „esełką” (trasa S – Ł), wybudowana została w latach 50., głównie ze względów obronno-strategicznych. Na wypadek wojny miała służyć do szybkiego transportu wojsk na zachód. Jako Towarowa Obwodnica Warszawy odciążała i wciąż odciąża Warszawski Węzeł Kolejowy. Omija nie tylko Warszawę, ale także inne większe miejscowości. To powoduje jej ogólną nikłą atrakcyjność dla przewozów pasażerskich. Korzystały z niej pociągi tranzytowe do NRD, oraz ekspres Moskwa – Praga. Dzisiaj jeżdżą nią pociągi towarowe, chociaż w trakcie remontów innych linii, służy jako obwodnica dla niewielkiej liczby pociągów pasażerskich. Jest dwutorowa (poza mostem w Górze Kalwarii) i zelektryfikowana.
Jedyny, krótki odcinek tej trasy, który obsługują regularnie pociągi osobowe, znajduje się na terenie naszego powiatu. To uruchomiona w 2009 roku linia z Góry Kalwarii do Czachówka, która liczy 8 km (cała trasa to 160 km). Może więc czas na Tarczyn i Prażmów?
Modernizacja za miliard
PKP PLK na lata 2019-2022 planuje modernizację „esełki”.
– Wchodzi ona w skład międzynarodowego korytarza C-E 20, a zadanie obejmujące jej remont zostało zamieszczone na liście projektów rezerwowych CEF (Connecting Europe Facility – przyp. JG) i POIiŚ (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko – przyp. JG). Modernizacja jest także elementem Krajowego Programu Kolejowego – informuje rynek-kolejowy.pl.
– Zakres prac o wartości około miliarda złotych ma się skupić na przebudowie torów, sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz infrastruktury pasażerskiej. Linia zostanie dostosowana do prędkości 120 km/h – mówił w lutym portalowi transport-publiczny.pl Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP PLK.
O uruchomienie w przyszłości przewozów pasażerskich i uwzględnienie w opracowaniach projektowych wykonania peronów wnioskuje m.in. Mszczonów.
Zarząd Województwa Mazowieckiego oraz Spółka PKP PLK SA zwrócili się natomiast do naszego Starostwa informując o planie modernizacji linii kolejowej nr 12. To utworzyło na swojej stronie internetowej ankietę, aby to mieszkańcy mogli się w tym temacie wypowiedzieć.
Pokażmy, że nam zależy!
– Część zadanych nam pytań powinna być adresowana do mieszkańców powiatu, dlatego prosimy o udział w ankiecie. Jeśli uważają Państwo, że uruchomienie przewozów pasażerskich na trasie Tarczyn, Prażmów do Warszawy Służewiec jest potrzebne pokażmy, że nam zależy – informuje Maciej Michalski, Sekretarz Powiatu Piaseczyńskiego.
Ankieta dostępna jest pod adresem piaseczno.pl/aktualnosci/630-linia-nr-12-ankieta, pytania dotyczą m.in. oczekiwanego czasu dojazdu do stacji Warszawa Służewiec, cen biletów oraz umiejscowienia przystanków na trasie.
W Tarczynie stoi budynek dworca wraz z poczekalnią. Jego obecny stan na pewno wymaga pewnego remontu, ale jest dobry. Budynek ma m.in. nowy dach. Przystanki osobowe istniały w Prażmowie (właściwie w Nowym Prażmowie) i Gąskach, zlikwidowane zostały w 2001 r. W Czachówku linia nr 12 krzyżuje się (i łączy) z linią nr 8, biegnącą z Radomia do Piaseczna i Warszawy. Z Tarczyna do Czachówka linia ma 17 km.
Czy utworzenie linii pasażerskiej z Tarczyna do Warszawy ma sens? Zależy to głównie od czasu, w którym pociąg pokona tę odległość. Z Czachówka Południowego na Służewiec pociągi Kolei Mazowieckich jadą dzisiaj ok. 33 minut, odległość to 26 km. Po zakończonej modernizacji linii do Okęcia, czas ten może się skrócić. Po modernizacji „esełki”, 17 kilometrów pociąg może pokonać w czasie od kilkunastu do dwudziestu kilku minut. Wydaje się, że 40-50 minut z Tarczyna do Służewca, tym bardziej w godzinach szczytu, jest atrakcyjne. Ważna jest także cena biletu i rozmieszczenie przystanków oraz ewentualny dojazd do nich, który zawsze leży po stronie gmin.
Najważniejsze więc jest wypełnienie ankiety Starostwa i pokazanie zainteresowania mieszkańców tematem, bo jak mówią dzisiaj samorządowcy „nic o nas, bez nas”.
Napisz komentarz
Komentarze