Już niedługo mieszkańcy będą mogli wygodnie przesiąść się z samochodów do komunikacji miejskiej.
Tzw. „Park&Ride” to system parkingów przeznaczonych dla osób korzystających z komunikacji miejskiej. Umożliwia on bezpłatne parkowanie pojazdów osobom, które w chwili wjazdu na parking posiadają ważny bilet uprawniający do przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. Kierowcy pozostawiają auta na parkingu i kontynuują podróż do centrum miasta, jadąc np. autobusem czy metrem. W Warszawie tego typu obiekty znajdują się między innymi przy Metrze Imielin, Metrze Wilanowska oraz przy stacji kolejowej SKM Warszawa Stadion. Parkingi są różne – jednopoziomowe, wielopoziomowe, kryte, zadaszone. Przykładowo P+R Metro Stokłosy może pomieścić 393 samochody, posiada 6 miejsc dla inwalidów i 20 miejsc przeznaczonych dla rowerów. Niewykluczone, że niedługo parking „Parkuj i Jedź” pojawi się także w Konstancinie–Jeziornie.
Wykupić „żeberko”
– W mojej ocenie parking typu „Parkuj i Jedź” powinien powstać w okolicy dzisiejszego urzędu miasta tj. w rejonie ulicy Świetlicowej. Gmina powinna wykupić prywatne grunty, tzw. „żeberko”, straż pożarna powinna zostać przeniesiona w inne miejsce, tak by zwolnić teren i go odsłonić. Dzisiejsze miejsca parkingowe oraz tereny, o których wspominałem wcześniej, stworzą naturalne miejsce „Parkuj i Jedź” – mówi nam radny Konstancina–Jeziorny Tomasz Nowicki, który dodaje, iż jego zdaniem bardzo realny jest temat szynobusu, a w przyszłości ma powstać stacja kolejowa i wówczas pojawi się możliwość przesiadki do pociągu.
Pod koniec czerwca włodarze gminy podjęli kilka istotnych uchwał, które umożliwiają powzięcie stosownych działań w tej kwestii. Radni wyrazili wolę przyszłego zakupu przez gminę nieruchomości położonych wzdłuż torów kolejowych przy ulicy Świetlicowej i przeznaczenia ich na cele publiczne, co ma przyczynić się do zdecydowanej poprawy komunikacji miejskiej, a także estetyki miasta oraz ładu przestrzennego gminy. Teren jest obecnie zaniedbany, znajdują się na nim baraki oraz magazyny, które według radnych są złą wizytówką dla gminy.
– Gmina Konstancin–Jeziorna nie posiada w centrum miasta nieruchomości nadających się pod budowę strategicznych dla gminy uzdrowiskowej parkingów „Parkuj i Jedź” dla samochodów i rowerów, na pętlę autobusową wraz ze stacją ładowania pojazdów elektrycznych oraz na przystanek kolejki podmiejskiej (szynobusu) lub tramwaju. Teren ten oraz tereny przyległe w wystarczającym zakresie mogą spełnić oczekiwaną rolę również w wypadku konieczności utrzymania rezerwy terenowej. Budowa powyższych obiektów pozwoli na zintegrowanie systemu komunikacyjnego miasta, umożliwiającego mieszkańcom Konstancina–Jeziorny i osobom przyjezdnym dotrzeć z jednego miejsca do wszystkich terenów gminy oraz do sąsiedniego Piaseczna i Warszawy. Obecnie komunikacja miejska jest rozproszona, zaś przystanki końcowe linii L znajdują się na wąskich ulicach, utrudniając tym samym ich przejezdność. Poszerzony w tym miejscu fragment ulicy Warszawskiej z funkcjonującymi parkingami oraz istniejący dojazd do ulicy Bielawskiej ulicą Świetlicową pozwalają na zaprojektowanie bezkolizyjnego włączania się do ruchu środków transportu miejskiego oraz samochodów – czytamy w uzasadnieniu jednej z uchwał.
Trudne negocjacje
Obecnie toczą się rozmowy w sprawie zakupu nieruchomości.
– Mając upoważnienie Rady Miejskiej w formie uchwały, prowadzę trudne negocjacje z firmą MAK-BUD w sprawie zakupu nieruchomości w centrum Jeziorny (około 2 ha) przy ulicy Warszawskiej wzdłuż torów kolejowych z przeznaczeniem na budowę w przyszłości centrum komunikacyjnego do Warszawy wraz z parkingiem „Parkuj i Jedź” – poinformował nas Burmistrz Gminy Konstancin–Jeziorna Kazimierz Jańczuk.
Napisz komentarz
Komentarze