Reklama

Czym grzać?

Czym grzać?

Czym ogrzać dom, żeby nie szkodzić środowisku? I czy na pewno tańszy opał bardziej się opłaca?

Za smog w dużych miastach, gdzie w większości domów stosuje się centralne ogrzewanie, w dużej mierze odpowiadają spaliny z samochodów. Jednak w miejscu, gdzie przeważają stare kamienice lub domy jednorodzinne, winna jest niska emisja, czyli to, co wydobywa się z naszych kominów.

Ta mgła zabija

Powiat piaseczyński to miejsce, gdzie wielkie blokowiska z centralnym ogrzewaniem zajmują bardzo mało powierzchni. Wystarczy w mroźny, bezwietrzny dzień pojechać tam, gdzie spodziewamy się najczystszego powietrza, czyli do małych wsi, otoczonych lasami, polami i sadami. Mogłoby się wydawać, że to, co unosi się nad drogą, to mgła, ale w rzeczywistości to benzoapiren, pyły zawieszone i inne substancje, które niszczą nasze zdrowie.

Łatwo powiedzieć, a trudniej zapłacić za opał. Kupujemy więc kiepski węgiel, muły, miały i flotokoncentraty (floty). Muły i flotokoncentraty odzyskuje się z kopalnianego błota. Ale są najtańsze.

Tylko czy na pewno kupowanie najtańszego opału to oszczędność?

Muły i floty są najtańsze, ale także najmniej kaloryczne. Oznacza to, że aby uzyskać tyle samo ciepła, co z droższego opału, musimy ich spalić, więc kupić, więcej.

Muł węglowy zawiera dużo popiołu, a także rtęć, chlor i siarkę.

Nie powinniśmy również używać węgla brunatnego, który także zawiera dużo popiołu oraz wilgoci. To z niego przy spalaniu ulatnia się m.in. benzoapiren. Jest mniej kaloryczny niż węgiel kamienny.

Sprawdzajmy parametry

Jeżeli kupujemy węgiel, warto zwrócić uwagę na jego parametry, czyli wartość opałową, zawartość popiołu oraz zawartość siarki.

To, który opał jest opłacalny, można zresztą policzyć, poprzez stosunek ceny do wartości opałowej w bardzo prosty sposób: cenę za jedną tonę (w złotówkach) podzielić przez wartość opałową (MJ/kg), co da nam cenę ciepła (zł/GJ). Im niższa cena ciepła, tym lepiej. Z takiego wyliczenia wynika, że chociaż miał kosztuje ok. 400 zł za tonę, to za 1GJ zapłacimy ok. 30 zł. Podobną kwotę za 1GJ uzyskamy przy spalaniu dobrego paliwa, chociaż jego cena za tonę to czasem dwukrotność ceny miału. Za to przy dobrej jakości węgla ilość trujących substancji, która dostaje się do naszych płuc będzie nieporównywalnie mniejsza.

Informacje o parametrach paliwa uzyskamy przy jego kupnie.

Niestety, jeżeli ogrzewamy dom spalając paliwa stałe, zawsze będziemy truć siebie i sąsiadów. Najlepiej więc z nich zrezygnować. Jeżeli jednak nie jest to możliwe, możemy wybrać takie paliwo, które pozwoli nam najbardziej ograniczyć emisję szkodliwych związków.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

Misia 30.11.2017 10:07
Dziękuję. Konkretnie. Mądrze. Coś nowego w temacie, zamiast powtarzania tego, co już, całe szczęście, prawie wszyscy wiedzą. Poproszę więcej artykułów w tym temacie.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK
Specjalista ds. Marketingu i Social Mediów. Specjalista ds. Marketingu i Social Mediów. BAUTECH to polska firma o ugruntowanej pozycji rynkowej, dostawca wysokiej jakości produktów i systemów posadzkowych dla przemysłu i dużych inwestycji komercyjnych.Posiadamy 30 lat doświadczenia na rynku polskim i zagranicznym. Tworzymy dwie idealnie dopasowane do oczekiwań naszych Klientów marki: BAUTECH INDUSTRY oraz BAUTECH FUTURA specjalizujące się w produkcji posadzek przemysłowych oraz posadzek i tynków dekoracyjnych z mikrocementu. Zapraszamy kandydatów na stanowisko Specjalista ds. Marketingu i Social Mediów.Szukamy osób z okolic Piaseczna, gdzie mieści się nasze biuro, tak aby nie tracić czasu na długie dojazdy :) Twój zakres obowiązków:Wsparcie Managera Działu Marketingu w bieżących zadaniach;Kreowanie contentu na potrzeby mediów społecznościowych i ich obsługa (Facebook, Instagram, LinkedIn, wizytówka Google);Opracowywanie materiałów wizerunkowych (infografiki, filmy) na potrzeby digital marketingu i mediów społecznościowych;Projektowanie spójnych materiałów reklamowych digitalowych, drukowanych i ekspozycyjnych przy współpracy z Managerem DziałuTworzenie materiałów dla Działu Sprzedaży: proste prezentacje, ulotkiZamawianie materiałów marketingowych;Współtworzenie contentu w sklepie internetowym oraz dbanie o aktualizację treściWspółtworzenie strony internetowej markiWymagania:Praktyczna bardzo dobra znajomość programu CANVAPraktyczna znajomość programu CUP CAT lub innego do tworzenia krótkich filmów reklamowychPoczucie estetyki i zasad kompozycjiDobra organizacja pracy, odpowiedzialność, dokładnośćSamodzielność i otwartość na współpracęChęć rozwoju przy doświadczonym definiującym zadania i wspierającym przełożonym - Marketingowcu o wieloletnim doświadczeniuDoświadczenie poparte materiałami, przykładamiTo oferujemyAtrakcyjne wynagrodzenie adekwatne do doświadczeniaMożliwość rozwoju zawodowego i wsparcie Marketing Managera;Pracę w zgranym zespole w firmie o ugruntowanej pozycji rynkowej;Przyjazną atmosferę we wspierającym się środowisku;Umowę o pracę po okresie próbnym lub w oparciu o inna formę współpracy.Pracę w godzinach 8.00 -16.00 Prosimy o wysyłanie CV na adres:  [email protected]  
Reklama