Reklama

Czy powstanie linia siekierkowska?

Czy powstanie linia siekierkowska?

Im bliżej do wyborów, tym częściej pojawia się temat linii siekierkowskiej. Chodzi o połączenie kolejowe Konstancina-Jeziorny i Józefosławia z Warszawą. Tylko wciąż brakuje konkretów.

 

Tory z Warszawy do Jeziorny powstały w 1935 r. jako bocznica do fabryki papieru w Mirkowie. Dzisiaj są częścią jednotorowej linii nr 937, tzw. linii siekierkowskiej, prowadzącej z Okęcia do Elektrociepłowni Siekierki. Od lat mówi się o uruchomieniu na niej przewozów pasażerskich, które dałyby Konstancinowi-Jeziornie oraz Józefosławowi połączenie kolejowe ze stolicą. Brzmi prosto, ale takie nie jest.

- Największym problemem tej linii jest przepustowość. Jest jeden tor, na którym obowiązuje prędkość  drogowa 30 km/h. Można ją podwyższyć do 60 km/h po akceptacji diagnosty,  ale ciężkie pociągi towarowe mogą mieć problem z uzyskaniem tej prędkości z powodu dużego wzniesienia od strony stacji Okęcie i Jeziorna w stronę wiaduktu nad ulicą Puławską – mówi nam Michał Bukowski, maszynista PKP InterCity, który obecnie przebywa na kontrakcie przy budowie Haramian High Speed Railway w Arabii Saudyjskiej, mieszkaniec Piaseczna, który zna dobrze linię siekierkowską. – Na szlaku Warszawa Okęcie – Jeziorna może przebywać tylko jeden pociąg! Chodzi o bezpieczeństwo, które na kolei jest najważniejsze. Ma to zapobiegać najechaniu na siebie pociągów, bo nie ma urządzeń sterowania ruchem kolejowym umożliwiających jednoczesną jazdę kilku pociągów na szlaku. Ciężki pociąg towarowy jedzie  z Okęcia do Jeziorny około godzinę. Zdarza się, że po dojeździe jednego pociągu do Jeziorny, ze stacji na Okęciu rusza kolejny pociąg w tym samym kierunku.To zależy od ilości zamówionego węgla. Może być jeszcze tak, że w Jeziornie czeka na przybycie tych dwóch pociągów próżny skład (niezaładowany – przyp. red.), po nocnym rozładunku na Siekierkach i po ich przyjeździe rusza w kierunku stacji Okęcie. I mamy linię zajętą najmarniej 3 godziny.

Na liniach należących do PKP PLK składy towarowe muszą przepuszczać pociągi pasażerskie, jednak linia siekierkowska należy do PGNiG Termika, właściciela EC Siekierki. Na tej linii najważniejsze są pociągi towarowe, które dostarczają węgiel i biomasę do Siekierek, a wywożą popiół dla cementowni. 1,5 roku temu PGNIG informowało nas, że pozytywnie odnosi się do tej inicjatywy, ale zaznaczyła, że przewozy pasażerskie muszą spełnić wymóg wolnego dostępu pociągów z węglem i biomasą.

Konieczna jest więc gruntowna modernizacja, włączając w to budowę drugiego toru, modernizację obecnego (aby mogła zostać zwiększona prędkość), budowę urządzeń sterujących ruchem, być może też elektryfikację całej linii oraz na pewno przystanki osobowe w kilku miejscowościach, może także wywłaszczenia.

Na stronie powiatu piaseczyńskiego pojawiła się w zeszły czwartek informacja o spotkaniu w sprawie linii, na którym starostę reprezentował Sergiusz Muszyński, wiceprzewodniczący rady powiatu.

– Na spotkaniu Jarosław Kiepura z PKP SA przedstawił wyniki przygotowanej przez warszawski ZTM symulacji ruchu pasażerskiego na tej linii, z założeniem że będzie to linia dwutorowa, z budową przystanku końcowego w Mirkowie. Zgodnie z przedstawioną projekcją, w 2030 r., przy dwóch parach pociągu na godzinę, w szczycie porannym na przystanku Nowa Iwiczna ruch wynosiłby 2680 pasażerów. Oznacza to stwierdzenie istnienia realnego, dużego zapotrzebowania na utworzenie takiego połączenia. – czytamy w komunikacie powiatu.

Poprosiliśmy więc od razu ZTM o wyniki tej symulacji.

– Nie można mówić o żadnej szczegółowej analizie. Pod koniec ubiegłego roku wykonaliśmy symulacje, z których wynikało, że przewozy pasażerskie na tej linii mogłyby się cieszyć zainteresowaniem. Jednak należy to traktować wyłącznie jako materiał roboczy, na potrzeby wewnętrzne. Pełną ocenę sytuacji mogłoby przynieść dopiero profesjonalne studium wykonalności – odpowiedział nam Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM.

Nikt jednak nie mówi o kosztach tej inwestycji, a te – z racji koniecznego zakresu prac – będą olbrzymie. Nie można zaś o nich mówić, bo nikt ich jeszcze nie zna.

– W ramach trwających prac planistycznych, związanych z nową perspektywą finansową 2021-2027, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zanalizują zasadność inwestycji na linii 937 z Konstancina-Jeziorny przez Piaseczno do Warszawy – mówi nam Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP PLK SA. – Propozycję wykorzystania linii nr 937 na odcinku Warszawa Okęcie-Nowa Iwiczna w przyszłej perspektywie zgłosił Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego. PLK zanalizują możliwości przepustowe linii kolejowych na Mazowszu i określą możliwe czasy przejazdów pociągów w relacji Konstancin/Piaseczno-Warszawa, z uwzględnieniem efektów realizowanych i planowanych w trwającej perspektywie finansowej prac modernizacyjnych. Ewentualne prowadzenie przewozów na linii będzie wymagało modernizacji trasy. Ostateczne decyzje co do listy projektów wdrażanych do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej będą podejmowane po uzyskaniu informacji o dostępnym finansowaniu.

Na razie więc wiadomo, że nic jeszcze nie wiadomo.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

Specjalista ds. Marketingu i Social Mediów. Specjalista ds. Marketingu i Social Mediów. BAUTECH to polska firma o ugruntowanej pozycji rynkowej, dostawca wysokiej jakości produktów i systemów posadzkowych dla przemysłu i dużych inwestycji komercyjnych.Posiadamy 30 lat doświadczenia na rynku polskim i zagranicznym. Tworzymy dwie idealnie dopasowane do oczekiwań naszych Klientów marki: BAUTECH INDUSTRY oraz BAUTECH FUTURA specjalizujące się w produkcji posadzek przemysłowych oraz posadzek i tynków dekoracyjnych z mikrocementu. Zapraszamy kandydatów na stanowisko Specjalista ds. Marketingu i Social Mediów.Szukamy osób z okolic Piaseczna, gdzie mieści się nasze biuro, tak aby nie tracić czasu na długie dojazdy :) Twój zakres obowiązków:Wsparcie Managera Działu Marketingu w bieżących zadaniach;Kreowanie contentu na potrzeby mediów społecznościowych i ich obsługa (Facebook, Instagram, LinkedIn, wizytówka Google);Opracowywanie materiałów wizerunkowych (infografiki, filmy) na potrzeby digital marketingu i mediów społecznościowych;Projektowanie spójnych materiałów reklamowych digitalowych, drukowanych i ekspozycyjnych przy współpracy z Managerem DziałuTworzenie materiałów dla Działu Sprzedaży: proste prezentacje, ulotkiZamawianie materiałów marketingowych;Współtworzenie contentu w sklepie internetowym oraz dbanie o aktualizację treściWspółtworzenie strony internetowej markiWymagania:Praktyczna bardzo dobra znajomość programu CANVAPraktyczna znajomość programu CUP CAT lub innego do tworzenia krótkich filmów reklamowychPoczucie estetyki i zasad kompozycjiDobra organizacja pracy, odpowiedzialność, dokładnośćSamodzielność i otwartość na współpracęChęć rozwoju przy doświadczonym definiującym zadania i wspierającym przełożonym - Marketingowcu o wieloletnim doświadczeniuDoświadczenie poparte materiałami, przykładamiTo oferujemyAtrakcyjne wynagrodzenie adekwatne do doświadczeniaMożliwość rozwoju zawodowego i wsparcie Marketing Managera;Pracę w zgranym zespole w firmie o ugruntowanej pozycji rynkowej;Przyjazną atmosferę we wspierającym się środowisku;Umowę o pracę po okresie próbnym lub w oparciu o inna formę współpracy.Pracę w godzinach 8.00 -16.00 Prosimy o wysyłanie CV na adres:  [email protected]  
Reklama