Planowana rozbudowa Auchan budzi wiele kontrowersji, głównie komunikacyjnych. Więcej klientów galerii, wraz z zainwestowaniem terenów po drugiej stronie Geodetów, po dawnym Eko–Mysiadło w Lesznowoli, może doprowadzić do paraliżu komunikacyjnego całego rejonu. Może, ale nie musi.
– Za rok Auchan będzie obchodzić swoje 20 urodziny w Piasecznie. To dobry czas na zmiany – mówił na niedawnym spotkaniu w gminie Francois Garin, dyrektor działu promocji. W ramach tych zmian obok znanego nam marketu, na miejscu dzisiejszego Leroy Merlin, ma powstać ogromna galeria handlowa, ze sklepami, gastronomią, strefą relaksu i kinem. Pod ziemią ma zostać ulokowany dodatkowy parking. Planuje się nowe drogi, inwestycje – często w porozumieniu z jednostkami samorządu terytorialnego – mające na celu dopasować obiekt i przyległy teren do potrzeb (także komunikacyjnych) nowych klientów.
Wyzwania i udogodnienia
Zarówno obecni ze strony gminy radni na czele z burmistrzem Zdzisławem Lisem, jak też przedstawiciele Auchan podkreślali, że są świadomi wyzwań, jakie może powodować sama inwestycja, oraz komplikacji podczas modernizacji okolicznych rozwiązań komunikacyjnych.
– Każda ingerencja w ustalony porządek budzi pewien niepokój – mówił burmistrz, przy czym podkreślał, że zadaniem gminy jest neutralizowanie uciążliwości, które mogą się pojawić.
Oczywiście, uciążliwości są „po coś” – w tym przypadku po nową galerię, z naprawdę ciekawą architekturą, przyjazną rowerzystom (ścieżki rowerowe na terenie nieruchomości pod sam obiekt i kryty garaż na rowery) jak też niepełnosprawnym. Nowościami i ciekawostkami są proponowane elektroniczne opaski dla najmłodszych, dzięki którym będzie można znaleźć zagubiona pociechę, oraz miejsce przeznaczone na potrzeby gminy. Dzięki takiemu rozwiązaniu mieszkańcom łatwiej będzie komunikować się z urzędem i załatwiać sprawy administracyjne, niejako „przy okazji” zakupów. Kwestią otwartą na rozmowy z gminą pozostaje też nazwa galerii, choć trudno spodziewać się, aby udało się znaleźć lepszą niż „Galeria Piaseczno”.
Wąskie gardła
Skrzyżowanie Energetycznej i Geodetów, wyjazd z Geodetów na Puławską przy jednoczesnym włączeniu się do ruchu klientów marketu, w perspektywie także galerii czy sama Puławska na odcinku od Energetycznej w stronę Piaseczna – to trzy poważne „wąskie gardła” w okolicy, którymi trzeba się pilnie zająć. Zwłaszcza, że rozbudowa centrów handlowych po obu stronach Geodetów może potencjalnie sparaliżować cały Józefosław i Julianów, próbujący wydostać się do pracy. Co na to władze i inwestor?
Burmistrz zapewnia, że po planowanych inwestycjach, które – co ważne – mają się zakończyć jeszcze przed rozbudową galerii, mieszkańcy otrzymają kilka ciekawych alternatyw, które rozłożą ruch w okolicy. Po pierwsze, zmodernizowana Energetyczna, która obecnie nie jest dociążona komunikacyjnie. Po drugie, przebudowana Geodetów z dwoma pasami na wprost i dwoma do skrętu na Warszawę. Po trzecie, na terenie po Eko-Mysiadło ma powstać nowy węzeł z Puławską. Po czwarte w końcu, po dokończeniu przez samorządy budowy Cyraneczki i jej połączeniu z Kuropatwy, będzie to kolejna alternatywa wyjazdu na Warszawę. Zawsze zostanie też Jagielska.
Ponad 20 milionów od Auchan
Planowana jest przebudowa, ewentualnie gruntowny remont, całej ulicy Geodetów – od Julianowskiej aż do Puławskiej. Pierwszą zmianą ma być skrzyżowanie z Energetyczną – zależnie od wyników konsultacji z mieszkańcami, ma to być bądź szerokie skrzyżowanie ze światłami, bądź tzw. rondo turbinowe. Dalej w dużej mierze Geodetów będzie wyglądać podobnie, będzie po jednym pasie ruchu w każdą stronę, poprawi się za to bezpieczeństwo – już od Julianowskiej pobocza będą sprzyjały pieszym i rowerzystom. Prawdziwa rewolucja zaczyna się przed wjazdem do Auchan – nowe pasy od strony Lesznowoli, by-passy dla mieszkańców, którzy będą jechali na wprost do Mysiadła czy do Warszawy, sygnalizacja świetlna. Grunty da sąsiednia gmina, Auchan wyłoży tu 3 miliony złotych, gmina Piaseczno, korzystając z okazji, wybuduje też brakującą kanalizację.
Inwestorzy galerii wyłożą również kilkanaście milionów na rozbudowę ulicy Energetycznej. Od ronda przy Fashion House do nowego ronda przy Rubinowej ulica będzie miała po dwa pasy w każdym kierunku. Projekt i realizacja w całości po stronie Auchan, koszt – bagatela 13 milionów złotych – bierze się z podziemnej infrastruktury energetycznej, którą trzeba przebudować. „Tylko” 2,5 miliona pochłonie gruntowny remont nawierzchni, chodników i oświetlenia Energetycznej na odcinku od Rubinowej do skrzyżowania bądź ronda z Geodetów.
Dodatkowo około 4 milionów złotych spółka przeznaczy na wskazane przez gminę inwestycje infrastrukturalne w rejonie. Na własny koszt chce też wybudować nową drogę od ronda przy Fashion House, przez tereny szkoły policji na tyły galerii, jako wjazd i wyjazd z garażu podziemnego dla klientów.
Napisz komentarz
Komentarze