Reklama

Rowerem pod prąd

Rowerem pod prąd

Rowerzyści nagminnie łamią przepisy, jeżdżąc pod prąd pasem rowerowym na ul. Sierakowskiego. Władze gminy apelują o ostrożność i stosowanie się do prawa drogowego.


Kilka tygodni temu na ulicach Kilińskiego i Sierakowskiego powstał pas rowerowy. Zgodnie z przepisami, obowiązuje na nim ruch jednokierunkowy, w kierunku zgodnym z ruchem samochodowym. Okazuje się jednak, że rowerzyści regularnie jeżdżą tu pod prąd.

– Obserwacja zachowań części kierowców, a także samych rowerzystów wskazuje, że nie wszyscy znają lub pamiętają przepisy w zakresie korzystania z dróg z wyznaczoną infrastrukturą dedykowaną rowerzystom. Dla bezpieczeństwa nas wszystkich apelujemy o stosowanie się do przepisów – mówi wiceburmistrz Robert Widz.

Infrastruktury rowerowej w mieście przybywa, warto więc przypomnieć sobie przepisy obowiązujące na drogach. Przede wszystkim należy odróżnić trzy pojęcia: droga dla rowerów, pas ruchu dla rowerów i kontrapas. Wszystkie trzy typy dróg znajdziemy w Piasecznie.

Droga dla rowerów, zwana potocznie "ścieżką rowerową", to wydzielony ciąg komunikacyjny, oddzielony od jezdni krawężnikiem lub barierą. Zależnie od szerokości, może być jedno- lub dwukierunkowa. Ścieżka rowerowa poprowadzona wzdłuż ul. Puławskiej jest jednokierunkowa; możemy się nią poruszać w kierunku północnym (w stronę Laminy).

Inaczej wygląda sprawa z pasem dla rowerów. To część jezdni wydzielona z pasa ruchu. W przeciwieństwie do ścieżki rowerowej, pas nie jest jednak oddzielony od pozostałej części jezdni. Na pasie dla rowerów obowiązuje kierunek ruchu zgodny z kierunkiem na jezdni. I tak na ulicach Kilińskiego i Sierakowskiego wolno nam jechać w kierunku ul. Warszawskiej, zaś w drugą stronę powinniśmy jechać pasem rowerowym w ciągu ulic Puławskiej i Kościuszki.

Wyjątek stanowi tzw. kontrapas, którym rowerzysta może jechać niejako "pod prąd", a więc w kierunku przeciwnym do ruchu samochodowego. Z takim przypadkiem mamy do czynienia na ul. Wschodniej, którą możemy jechać w kierunku ul. Kościuszki.

– Mamy nadzieję, że mieszkańcy docenią nową infrastrukturę rowerową w naszym mieście i będą korzystać z bezpiecznych tras zarówno na co dzień w drodze do szkoły, pracy czy urzędu, jak i w weekendy wybierając się na przejażdżkę do lasu czy w odwiedziny do znajomych – mówi burmistrz Piaseczna Daniel Putkiewicz.

Za jazdę rowerem pod prąd grozi nam mandat w wysokości 50 zł. Warto więc zwracać uwagę na znaki i stosować się do obowiązujących przepisów – w trosce o nasz portfel, ale przede wszystkim o nasze bezpieczeństwo.

Czytaj również: Rowerowa masa krytyczna po raz drugi


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Zwa na 22.10.2021 09:11
"Kontrapas" to pojęcie z zakresu inżynierii ruchu, nie prawa o ruchu drogowym.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Reklama
Reklama
Reklama