Konstanciński magistrat przypomina, że zostały już tylko niespełna 4 miesiące na dostosowanie reklam i szyldów do zapisów uchwały krajobrazowej. Urząd zapowiada kontrole i karanie za niewywiązanie się z tego obowiązku.
Uchwała krajobrazowa została przyjęta przez Radę Miejską Konstancina-Jeziorny 24 lutego 2021 r. Weszła w życie 28 kwietnia ur. i w związku z tym, że założono w niej 12-miesięczny okres dostosowawczy, już w maju obecne w przestrzeni publicznej reklamy powinny być dostosowane do jej zapisów. A są one wyjątkowo restrykcyjne. Wszak mowa o gminie uzdrowiskowej, pretendującej do miana jednej z najbardziej elitarnych i eleganckich w kraju. Radni zgodzili się, by reklamy całkowicie zniknęły z przestrzeni miasta i gminy. Dopuszczone zostały jedynie na gminnych tablicach oraz…Konstancińskim Rowerze Miejskim, który jak już wiadomo raczej zniknie z przestrzeni publicznej, w związku z tym, że podczas sesji budżetowej radni podjęli decyzję o zdjęciu przeznaczonych na KRM środków z budżetu na 2022 r.
Dopuszczalne tylko szyldy
Reklamy jako takie mają więc zniknąć. Dopuszczalne jest jedynie lokalizowanie szyldów, które muszą spełniać określone wymogi. Te zależą między innymi od rejonu, w którym zlokalizowana jest nieruchomość, na której taki obiekt ma być umieszczony. Najmniejszą powierzchnię, bo 3 m2, mogą mieć szyldy w strefie A ochrony uzdrowiskowej. W pozostałych dwóch strefach dopuszczono maksymalnie 5 m2. Całkowicie zakazane są szyldy w postaci reklam naklejanych na okna budynków, o powierzchni większej niż 30% powierzchni okna, banerów, pneumatycznych urządzeń reklamowym, siatek, murali, reklam mobilnych lub ekranów świetlnych.
Uchwała reguluje również kwestię ogrodzeń i obiektów małej architektury. Po pierwsze wprowadza zakaz grodzenia pojedynczych budynków i zespołów budynków w zabudowie mieszkaniowej wielorodzinnej. Wszystkie nowe ogrodzenia nie mogą przekraczać wysokości 2,2 m, mają mieć przynajmniej 50-procentowy prześwit w każdym przęśle i umożliwiać migrację małych zwierząt.
Jeśli chodzi o obiekty małej architektury, to przede wszystkim uchwała wprowadza nakaz stosowania „ujednoliconej, spójnej formy i kolorystyki powtarzalnych obiektów małej architektury sytuowanych na terenach publicznych, za wyjątkiem obiektów stanowiących wyposażenie ogródków gastronomicznych”. Elementy powtarzalne powinny być wykonane z określonych materiałów i usytuowane w sposób, który zapewnia bezpieczeństwo zarówno ich użytkowania, jak i poruszania się w ich sąsiedztwie.
Szczegółowe informacje dostępne są w uchwale.
Będą kary
W ostatnim dniu ubiegłego roku gmina na swojej stronie internetowej przypomniała mieszkańcom, że zostało już niewiele czasu na dostosowanie istniejących reklam do zapisów uchwały i zaapelował o podjęcie stosownych działań.
- Zachęcamy, aby nie czekać z tym do ostatniej chwili. Za niedostosowanie reklamy w terminie zostanie nałożona kara pieniężna za każdy dzień zwłoki – czytamy w komunikacie.
A kary mogą być dotkliwe. W związku z tym, że gmina nie podjęła uchwały o opłacie reklamowej, zgodnie z przepisami kara powinna być nałożona w wymiarze 40-krotności maksymalnie dopuszczonych stawek opłaty stałej (2,8 zł) oraz zmiennej (0,25 zł) za m2 powierzchni reklamy, czyli 122 zł za m2 dziennie! A wysokość kary pieniężnej ustala się za okres od dnia wszczęcia postępowania w sprawie do dnia wydania decyzji.
Napisz komentarz
Komentarze