Przetarg na opracowanie koncepcji rozbudowy DK79 na odcinku od Piaseczna do obwodnicy Góry Kalwarii, został ogłoszony w grudniu ub. r. Otwarcie ofert nastąpiło 18 lutego 2022 r. Było ich aż sześć, o dość dużej rozpiętości cenowej – od 4,75 do 14,67 mln złotych. Najniższa z ofert przewyższa zakładany budżet o ponad 400 tys. zł. GDDKiA zakładała, że jeśli nie będzie odwołań od przetargu, w maju uda się już go rozstrzygnąć i podpisać umowę. Wciąż jednak to nie nastąpiło.
– Jak sama Pani wskazała, wszystkie oferty przewyższają kwotę, jaką inwestor przewidział na realizację zamówienia – mówi Małgorzata Tarnowska, rzecznik warszawskiego oddziału GDDKiA. – W takim przypadku należy sporządzić aneks do Programu Inwestycji, w którym wystąpimy o dodatkowe fundusze. Po podpisaniu tego dokumentu, a tym samym przyznaniu finansowania, będzie możliwość dokończenia postępowania przetargowego. Dokumenty są na etapie wewnętrznych uzgodnień – informuje.
Jeśli GDDKiA otrzyma od rządu dodatkowe środki, aby rozstrzygnąć przetarg, a wykonawca się nie wycofa z podpisania umowy, od tego momentu będzie miał 26 miesięcy na przygotowanie minimum 3 wariantów rozbudowy ok. 13,5 km DK79, na odcinku od ul. Syrenki w Piasecznie do początku obwodnicy Góry Kalwarii w Kątach.
Trzy warianty, w tym…zerowy
Zgodnie ze specyfikacja przetargu warianty te to: bezinwestycyjny polegający na niepodejmowaniu przedsięwzięcia; minimum 1 z propozycjami rozwiązań technicznych w istniejącym pasie drogi oraz minimum 1 przebiegu alternatywnego – po nowym śladzie. Zadaniem wykonawcy będzie również przygotowanie materiałów niezbędnych do uzyskania decyzji środowiskowej.
Liczący 13,5 km fragment drogi krajowej 79 podzielono na 5 odcinków: pierwszy o długości 2 km, od ul. Syrenki do ul. Żeromskiego w Piasecznie (bez skrzyżowania); drugi o długości 3,02 km, od skrzyżowania z ul. Żeromskiego do ul. Wschodniej (ze skrzyżowaniem) w Żabieńcu; trzeci o długości 2,78 km, od ul. Wschodniej (bez skrzyżowania) w Żabieńcu do Chojnowa (granica gminy Piaseczno); czwarty o długości 2,80 km, od Chojnowa do ul. Sportowej w Baniosze (bez skrzyżowania) oraz piąty o długości 2,98 km, od Baniochy do początku obwodnicy Góry Kalwarii w Kątach.
W ramach inwestycji istniejąca DK79 zostanie dostosowana do parametrów trasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Dostęp do drogi będzie się odbywać poprzez węzły drogowe. Ponadto wybudowane/przebudowane zostaną drogi do obsługi terenów przyległych. Powstaną chodniki i ciągi pieszo-rowerowe lub rowerowe i zatoki autobusowe. Piesi i rowerzyści zyskają kładki. Wybudowane zostaną również urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego – informuje warszawski oddział GDDKiA.
Kiedy realizacja?
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w drugiej połowie 2024 roku gotowa będzie dopiero koncepcja, w oparciu o którą zostanie przygotowany projekt. Do tego niezbędne będzie uzyskanie decyzji środowiskowej, co w przypadku protestów może się przeciągnąć nawet o kilka lat. Po uzyskaniu wszystkich zgód formalnych, pozostanie już „tylko” kwestia środków na realizację inwestycji, która do tanich należeć nie będzie. Bez wątpienia zadanie będzie realizowane etapami, stąd podział odcinka drogi aż na 5 fragmentów. Który jednak będzie realizowany jako pierwszy i kiedy to nastąpi? Póki co trudno przewidzieć.
Dlatego też powiat w porozumieniu z GDDKiA przebudował skrzyżowanie w Baniosze i przy wsparciu finansowym gminy Piaseczno przebudowuje skrzyżowanie w Żabieńcu, aby poprawić bezpieczeństwo w tych dwóch kłopotliwych punktach na trasie.
Czytaj także: Bezpieczniej na „ptasim” osiedlu
Napisz komentarz
Komentarze