Oczekiwana od lat inwestycja, zgodnie z ostatnimi założeniami miała się rozpocząć najpóźniej w tym roku. MZDW złożyło dokumentację projektową do wojewody mazowieckiego pod koniec lipca 2021 r. W wariancie optymistycznym decyzja ZRID miała być wydana nawet jeszcze w ubiegłym roku. Tymczasem, nadal dokumenty są badane przez urzędników wojewody.
– Biuro projektowe musi wyjaśnić kilka rozwiązań. Wynika to z faktu dużego zainteresowania mieszkańców dokumentacją projektową – wyjaśnia Tomasz Dąbrowski, zastępca dyrektora MZDW. – Jestem na bieżąco w kontakcie z pracownikami Urzędu Wojewódzkiego i nie mamy żadnych zastrzeżeń co do prowadzonego przez nich postępowania administracyjnego – podkreśla. – Z naszych informacji wynika, że do Urzędu Wojewódzkiego wpłynęło kilkadziesiąt pism i zapytań odnośnie dokumentacji, a każde zapytanie musi być wyjaśnione.
Będą odwołania?
Wygląda więc na to, że inwestycję blokują niejako sami mieszkańcy. Co więcej, mimo podejmowanych wcześniej rozmów, których celem było uzyskanie porozumienia na etapie projektowania, tak by uniknąć ewentualnych przyszłych odwołań od decyzji zezwalającej na budowę drogi, prawdopodobnie odwołania i tak będą składane.
– Niestety z korespondencji wynika, że kilka osób postanowi się odwołać od decyzji – przyznaje Tomasz Dąbrowski. – Oczywiście prace będą kontynuowane.
Jeśli decyzja ZRID będzie miała rygor natychmiastowej wykonalności, teoretycznie inwestor może realizować budowę. Jednak zdarzają się sytuacje, w których zainteresowanym udaje się odwołać na tyle skutecznie, że organ odwoławczy wstrzymuje inwestycję do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia.
Kolejne przesunięcia?
Na razie inwestycja wciąż jest zaplanowana do realizacji w latach 2022-2023. W budżecie Sejmiku Mazowieckiego na bieżący rok zabezpieczono na nią 19,7 mln zł, a w przyszłym 38,7 mln zł. W związku z tym, że szanse na wykorzystanie tak dużych środków w bieżącym roku maleją, prawdopodobnie po raz kolejny pieniądze zostaną przesunięte na lata kolejne. Trzeba pamiętać, że nawet jeśli decyzja ZRID zostałaby wydana w najbliższych tygodniach, MZDW musi dopiero przygotować i ogłosić przetarg na realizację, a następnie wyłonić wykonawcę. Procedury te wymagają kolejnych miesięcy i to pod warunkiem, że znajdzie się wykonawca, który zaoferuje za realizację zadania kwotę, która jest do zaakceptowania przez samorząd. W najbardziej optymistycznym wariancie, prace mogłyby się więc rozpocząć pod koniec roku.
Na przebudowę liczącego blisko 4,8 km odcinka drogi, zgodnie z wcześniejszymi informacjami MZDW, potrzeba przynajmniej dwóch pełnych sezonów budowlanych. Tym samym znacznie bardziej realne wydaje się zakończenie budowy dopiero w 2025 r. Dzięki inwestycji poprawi się przede wszystkim bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Na odcinku od ul. Julianowskiej w Piasecznie do ul. Skolimowskiej w Konstancinie-Jeziornie, kierowcy będą mieli nadal do dyspozycji jedynie po jednym pasie ruchu dla każdego kierunku. Droga zyska jednak odwodnienie, chodnik, ścieżkę rowerową, ronda przy skrzyżowaniu z Przesmyckiego oraz Kołobrzeską, a także kilka przejść dla pieszych.
Napisz komentarz
Komentarze