W styczniu ubiegłego roku wszedł w życie nowy taryfikator mandatów. Następnie we wrześniu 2022 r. zaktualizowano taryfikator punktów karnych oraz wdrożono przepisy dotyczące tzw. recydywy. Przykładowo, za wjechanie na przejazd kolejowy przy opuszczających się zaporach, lub zaporach już opuszczonych, albo w momencie, gdy ich podnoszenie jeszcze się nie skończyło, otrzymamy mandat w wysokości 2000 złotych, a jeśli policja ponownie przyłapie nas na takim wykroczeniu w ciągu dwóch lat, otrzymamy mandat w wysokości 4000 złotych. Za tego typu przewinienie drogowe dostaniemy też więcej, bo aż 15 punktów karnych (wcześniej 10 punktów karnych). Wzrosły także kary za zbyt szybką jazdę. Przekroczenie prędkości o 71 km/h i więcej kosztuje 2000 zł, a w przypadku recydywy za taką przejażdżkę zapłacimy aż 4000 zł.
Zgodnie z nowymi przepisami, nie ma już możliwości systematycznego kasowania najstarszych punktów karnych. Kierowca, przekraczając ich limit, musi się teraz liczyć z szeregiem konsekwencji. Chodzi o odbycie 28-godzinnego kursu reedukacyjnego, który trzeba zaliczyć w miesiąc, a także ponieść jego koszt (ok. 500 zł), jak również wykonanie na koszt własny badań psychologicznych.
Mniej wypadków i kolizji
Wprowadzone zmiany skutecznie zmieniły nawyki wielu kierowców, czemu dowodzą policyjne statystyki. W ubiegłym roku na drogach powiatu piaseczyńskiego doszło do 88 wypadków drogowych. W porównaniu do roku poprzedniego to mniej o 9 tego typu zdarzeń. Mniej było także osób rannych – w roku 2022 ucierpiały 103 osoby, a w roku poprzedzającym 116.
W porównaniu do 2021 roku mniejsza była również liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym. W roku 2022 na drogach powiatu zginęło bowiem 11 osób, a w roku poprzedzającym 13. Znacząco spadła liczba zgłaszanych kolizji – z 2356 w 2021 roku do 1821 w roku ubiegłym.
Ponadto policjanci wydziału ruchu drogowego zintensyfikowali działania ukierunkowane na eliminowanie z dróg osób nietrzeźwych. I tak w ubiegłym roku przeprowadzili aż 43 725 kontroli trzeźwości kierowców. W roku 2021 było ich 34 388. W trakcie kontroli w ubiegłym roku wpadło 270 takich kierujących – to o 11 więcej, niż w roku poprzedzającym. Ponadto funkcjonariusze drogówki zatrzymali 1201 dowodów rejestracyjnych. To o 180 więcej niż w roku poprzedzającym.
Zabierali i będą zabierać
Tym, którym nie straszne nowe taryfikatory w zaostrzonej wersji, policjanci zabierali prawo jazdy. Za przekroczenie prędkości w obszarze zabudowanym uprawnienia straciło 395 osób, w roku poprzedzającym było to 324 kierujących. Za spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym w 2022 roku prawo jazdy utraciło 91 osób (w 2021 roku 83 kierujących).
Policjanci zabrali także głos w sprawie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 13 grudnia 2022 r., który zakwestionował sposób interpretacji przepisu dot. czasowego zatrzymania prawa jazdy na mocy decyzji starosty w wypadku przekroczenia przez kierowcę dopuszczalnej prędkości o ponad 50 km/h na obszarze zabudowanym lub przewożenia zbyt dużej liczby pasażerów. Jak czytamy w policyjnym komunikacie, rozstrzygnięcie to dotyczy kwestii proceduralnych i ich dotychczasowe postępowanie nie budzi wątpliwości. Co za tym idzie, w ww. przypadkach policjanci w dalszym ciągu zobligowani są do zatrzymania prawa jazdy i poinformowania o tym fakcie starosty.
Napisz komentarz
Komentarze