Różnobarwne banery reklamowe, promujące produkty i usługi, to zmora gminnych ulic. Można je spotkać niemal na każdym kroku, gdyż zdobią ogrodzenia, bramy, a zdarza się, że także balkony czy tarasy.
Zdaniem urzędników, foliowe płachty nie tylko szpecą, ale są też słabym nośnikiem reklamowym. We wrześniu 2015 roku weszły w życie przepisy pozwalające gminom na wprowadzanie regulacji dotyczących nośników reklamowych, ogrodzeń i małej architektury. Gmina Piaseczno jako jedna z pierwszych wykorzystała je do stworzenia lokalnych zapisów, ograniczających stosowanie banerów do minimum. Niestety sprawy skomplikowała pandemia koronawirusa, która dała w kość m.in. lokalnym przedsiębiorcom.
Usunęli większość banerów
Aby nie dobijać lokalnych biznesów, miasto, zamiast karać, rozpoczęło dialog i kampanię informacyjną, gdyż okazało się, że wielu przedsiębiorców wciąż nie wie o nowych przepisach. – Do tej pory przeprowadziliśmy akcję inwentaryzacyjno-edukacyjną w północnej części gminy (Józefosław i Julianów) oraz w Zalesiu Górnym – informuje Joanna Ferlian-Tchórzewska z biura promocji i kultury Urzędu Miasta i Gminy Piaseczno. – Dla obszarów, dla których obowiązują różne przepisy, zostały m.in. przygotowane specjalne broszury, a osoby odpowiedzialne za kampanię informacyjną rozmawiały z poszczególnymi przedsiębiorcami. Akcja zakończyła się dużym sukcesem. W samym tylko Józefosławiu po jej przeprowadzeniu usunięto ponad 70% niezgodnych z uchwałą nośników reklamowych – podkreśla Ferlian-Tchórzewska.
Miasto podkreśla, że uchwała krajobrazowa jest obowiązującym aktem prawa miejscowego i właściciele nieruchomości powinni się do niej stosować. – Niemniej jednak trwają prace nad uproszczeniem zawartych w niej przepisów, tak, by stały się bardziej przejrzyste i zrozumiałe dla wszystkich. Procedura zmiany uchwały jest w toku – dodaje.
Będzie nowa kampania
Ponadto do właścicieli nieruchomości trafiają pisma przypominające o konieczności dostosowania się do przepisów prawa oraz zagrożeniu karą administracyjną w przypadku niedostosowania się do tych zaleceń.
– Po doświadczeniach z dotychczas zastosowanymi działaniami wdrożeniowymi, które należy ocenić pozytywnie, pracujemy nad ich udoskonaleniem i poprawieniem efektywności – informuje Dorota Krug-Płoska z Wydziału Urbanistyki i Architektury UMiG Piaseczno. – Pracujemy nad nową kampanią edukacyjno-inwentaryzacyjną obejmującą kolejny obszar gminy. Projekt kampanii zostanie skierowany do komisji problemowych Rady Miejskiej w Piasecznie, a po pozytywnym zaopiniowaniu wprowadzony w życie – dodaje.
Przypomnijmy, że miejscowe przepisy dopuszczają banery reklamowe jedynie w przypadku tych z informacją o sprzedaży lub wynajmie nieruchomości. Kary za niedostosowanie się do ich zapisów mogą być dotkliwe. Przykładowa kara za niedostosowanie się do wymogów uchwały, czyli nieusunięcie jednego banera o wymiarach 1,0 x 2,0 m to 116 zł za dzień, co w skali roku daje kwotę ponad 42 000 złotych.
Napisz komentarz
Komentarze