Reklama

Piaseczno. Jak sobie zaplanujesz, tak będziesz dojeżdżał

Bieżące problemy związane z niewydolnością transportu publicznego zdominowały kolejną debatę nad strategią rozwoju gminy do roku 2040, która odbyła się 23 marca. Nie zabrakło też pytań o wydłużenie trasy SKM-ki i wizji uruchomienia w celach transportowych… kolejki wąskotorowej.
Piaseczno. Jak sobie zaplanujesz, tak będziesz dojeżdżał

Autor: Anna Żuber

Debata nad rozwojem gminy w kontekście komunikacji zbiegła się z kryzysem, jaki dotknął transport publiczny. Paradoksalnie, pojawił się on mimo wdrożenia w ostatnim półroczu kolejnych alternatyw dla dotychczasowych form przemieszczania się. 12 marca uruchomiono Szybką Kolej Miejską, a już kolejnego dnia okazało się, że na trasach kolejowych zrobił się korek. PKP PLK szybko wprowadziło nowy rozkład jazdy, rezygnując z części połączeń.

Jesienią ubiegłego roku władze Warszawy „uszczęśliwiły” kierowców buspasem na ul. Puławskiej, mimo nieskończonej wciąż Puławskiej Bis i dojazdów do tej trasy oraz braku dodatkowych kursów w rozkładach jazdy. 

– W poniedziałek jechałam z Warszawy na godz. 8 do szpitala w Piasecznie. Z Gocławia do placówki jechałam 30 minut, ale w drugą stronę to był istny koszmar w korku – relacjonuje pani Joanna. – Pokonanie tej samej trasy, tylko z Piaseczna do Warszawy, zajęło mi 70 minut!

O płynności ruchu można pomarzyć

Dla warszawianki była to jednorazowa „przygoda” z ulicą Puławską. Jednak  wielu piasecznian i mieszkańców okolicznych miejscowości musi mierzyć się z komunikacyjnym koszmarem niemal każdego dnia. Korki, spóźnienia pociągów, ścisk w autobusach, uszczuplanie rozkładów jazdy… Mieszkańcy, ale także inni użytkownicy dróg czy sieci kolejowych, przecinających gminę, głowią się, jak wydostać się z Piaseczna, a o płynności ruchu mogą jedynie pomarzyć. Przykładowo w piątek po godzinie 17, odcinek od skrzyżowania ul. Słonecznej z Powstańców Warszawy do przejazdu kolejowego można było pokonać w 25 minut...

– Musimy zadbać o to, aby połączeń linii L było więcej, a to wyzwanie szczególnie w przypadku spadających dochodów z podatków – powiedział burmistrz Daniel Putkiewcz podczas wstępu do debaty poświęconej transportowi w ramach strategii rozwoju gminy. Burmistrz wspomniał też m.in. o priorytetowej budowie dwupasmowej drogi 721 z Piaseczna w stronę węzła S7 w gminie Lesznowola, czy kolejnych alternatywnych środkach komunikacji. – Tramwaj do Piaseczna to nasz cel długoterminowy – podkreślił, dodając, że miasto myśli także o wykorzystaniu do transportu… torów kolejki wąskotorowej.

Jak samospełniająca się przepowiednia

Mieszkańcy, biorący udział w debacie, podkreślali, że strategia w zakresie transportu powinna uwzględniać lepszą koordynację autobusów linii „L” i ich większą częstotliwość, a także wydłużenie trasy Szybkiej Kolei Miejskiej, nie tylko do Zalesia Górnego i Czachówka, ale też do Góry Kalwarii. 

Z kolei dr Michał Wolański z SGH, ekspert w zakresie transportu pasażerskiego i ekonomii transportu proponował, aby zrezygnować z gimbusów, na rzecz poprawy transportu publicznego w całej gminie. – Jak sobie zaplanujesz, tak będziesz dojeżdżał. Z aglomeracji warszawskiej przemysł wyniósł się do powiatu piaseczyńskiego czy pruszkowskiego. Jeśli  będzie bazował na podmiejskich parkach magazynowych czy biurowych z wielkimi parkingami, to będziemy jeździli samochodami. To jest jak samospełniająca się przepowiednia – tłumaczył dr Wolański. – Jeśli nowe inwestycje, także mieszkaniowe, zaplanujemy na przykład przy przystankach kolejowych, to nawet jeśli będą one na peryferiach, czy kompletnej wiosce, ludzie będą jeździli koleją – dodał dr Michał Wolański. 

Kolejna debata dotycząca strategii rozwoju odbędzie się pod hasłem „Piaseczno wielopokoleniowe”. Zaplanowano ją na czwartek 30 marca.

Czytaj też: 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

inz ruchu dr 04.04.2023 06:23
czemu METRO konczy sie na Kabatach a nie w Piasecznie chocby w jozefoslawiu ???!???!!!?

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
prof psychiatrii 04.04.2023 06:22
DLACZEGO NIE PRZEDŁUŻYĆ METRA o 2590 metrow i caly problem Piaseczna by zniknał!!!! hitlerus by cos takiego zrobil w 40 dni !!!!!!!!!!

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Młody mieszkaniec 30.03.2023 21:28
Co z tego że na Puławskiej jest buspas, jak komfort podróżowania autobusem wcale się nie poprawił, a wręcz zaryzykowałbym stwierdzenie że się pogorszył. W autobusach linii 709 jest tłok, warunki uwłaczające ludzkiej godności. Do tego te kursy ze skróconą trasą jedynie do Szkolnej to jakieś nieporozumienie. Często trzeba czekać 20 minut na właściwy autobus który dojeżdża do PKP Piaseczno. Skraca to czas ważności biletu. A sam jednorazowy przesiadkowy nie obowiązuje w śmiesznych niebieskich busach. Ten buspas został zrobiony tylko po to, aby nie zwiększać ilości kursów i ogłosić jednocześnie te rewolucyjne zmiany rzekomej poprawy... Ciekawe dlaczego też tej linii nie obsługują np. autobusy MAN, Mercedes, a popularne Solarisy ostatnio wypierane są jakimiś Autosanami...

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Adam 31.03.2023 14:08
Co do taboru to zależy od zajezdni która obsługuje linie propozycja puszczenia autobusów MAN wiązała by się z obsługą przez zajezdnie kleszczową na której brakuje kierowców

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Młody mieszkaniec 31.03.2023 18:41
Nie chodzi o konkretną markę, a bardziej o sam komfort. Do niedawna były same Solarisy, a od jakiegoś czasu jest ich coraz mniej na rzecz Autosanów. Jeżeli w ZTM wstydzą się tego taboru w Mieście Stołecznym Warszawa, to niech go nie kupują. Gmina dotuje ZTM sporymi środkami, samo miasto w odróżnieniu od Konstancina, Marek, Łomianek, Izabelina znajduję się w II strefie biletowej, co oznacza droższe bilety. Teraz dotują jeszcze SKM, a samo SKM wykorzystuje sytuacje i stara się maksymalizować zyski i czerpać profity tworząc połączenie obejmujące kilka podwarszawskich gmin (linia S4). W części śmiesznych, niebieskich busów nie obowiązuje PKM (linie obsługujące kilka gmin) nawet w samych granicach Gminy Piaseczno. Aby skorzystać z takiej linii należy liczyć się z wydatkiem 26 zł (najtańszy, dobowy bilet obowiązujący w tych liniach). Niby jest zintegrowany system rowerowy, ale gdzie stacje pośrednie chociażby wzdłuż ulicy Puławskiej, gdzie elektryki? Dlaczego Gmina o nic nie zabiega w imieniu mieszkańców> Dlaczego dają się jedynie wykorzystywać ZTM Warszawa i są dla nich jedynie bankomatem?

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Kierowca 01.04.2023 10:52
Wszędzie brakuje kierowców. Jak tak dalej pójdzie to i Lki nie będą jeździły bo brakuje kierowców. Jeśli firmy się nie obudzą nie zaczną odpowiednio płacić to kierowcy od nich odejdą. Żaden kierowca nie będzie jeździł po 10 godzin i więcej za 3500zl.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Darek 31.03.2023 16:53
Buspasy są po to, żeby ludzie chętniej korzystali z taksówek, które są nimi uprzywilejowane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Reklama
Reklama
Reklama