Kierowcy, w szczególności mieszkańcy południowej części gminy Piaseczno, nie mogli doczekać się otwarcia węzła, który ułatwi im dostęp do drogi ekspresowej. Mimo wcześniejszym zaprzeczeniom GDDKiA, że drogę uda się udostępnić w sierpniu, drogowcom udała się ta sztuka i właśnie oddali brakujący element trasy.
-Oddaliśmy do ruchu węzeł Antoninów na drodze ekspresowej S7 pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn Południe - ogłosiła dziś GDDKiA. - To pierwsza z zapowiadanych przy udostępnieniu kierowcom ciągu głównego zmian, które ułatwią dojazd do nowej wylotówki na Kraków, mieszkańcom okolicznych miejscowości a także Piaseczna.
Jak poinformowali drogowcy, ostatnie prace trwają jeszcze przy węźle Tarczyn Północ. Po ich zakończeniu oraz uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie także ten węzeł zostanie udostępniony do ruchu. - Nastąpi to w ciągu najbliższych tygodni. Wykonawca inwestycji kontynuuje budowę dróg serwisowych, lokalnych, pary Miejsc Obsługi Podróżnych Mieszkowo, a także przy ogrodzeniu drogi ekspresowej. Zgodnie z umową wykonawca ma zrealizować te prace do I kwartału 2024 r. To pozwoli rozpocząć remont dotychczasowego przebiegu DK7, 17 km od Sękocina Starego do Rembertowa. Zakończenie tych prac, a tym samym całego kontraktu zgodnie z podpisaną umową przewidziano na koniec III kwartału 2024 r. - zapewniła GDDKiA.
Trzy zadania realizacyjne
Budowa ponad 29 km drogi ekspresowej S7 Warszawa – Grójec, czyli południowej wylotówki z Warszawy, została podzielona na trzy odcinki pomiędzy węzłami:
Warszawa Lotnisko – Lesznowola, o długości 6,6 km, oddana do ruchu 30 sierpnia 2022 r.
Lesznowola – Tarczyn Północ, o długości 14,8 km, udostępniona do ruchu 28 kwietnia 2023 r.
Tarczyn Północ – początek obwodnicy Grójca, o długości 7,9 km, oddana do ruchu w grudniu 2020 r.
Trasa główna to dwie jezdnie po trzy pasy ruchu do węzła Lesznowola, a dalej do obwodnicy Grójca po dwa pasy ruchu z rezerwą pod budowę trzeciego. Wjazd na nową drogę umożliwiają już węzły: Zamienie, Lesznowola, Złotokłos i Tarczyn Południe. Dwa kolejne, Antoninów i Tarczyn Północ, są jeszcze w trakcie realizacji.
Konieczna zmiana wykonawcy
Pierwszą umowę na realizację odcinka Lesznowola – Tarczyn Północ w trybie Projektuj i buduj podpisaliśmy w sierpniu 2017 r. Jednak wykonawca, firma IDS-BUD, pomimo wielokrotnych wezwań nie realizowała prac objętych kontraktem, a mobilizacja sprzętu i kadry nie rokowała, by inwestycja została skutecznie zakończona. W III kwartale 2020 roku musieliśmy rozwiązać umowę i ogłosić przetarg na dokończenie niezrealizowanych prac. W czerwcu 2021 r. podpisaliśmy umowę z nowym wykonawcą odpowiedzialnym za kontynuację robót, firmą Intercor. Jej wartość to ponad 510 mln zł.
Miliony z Unii Europejskiej
Przypomnijmy, że droga powstała z dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania trzech odcinków o łącznej długości 29,3 km to ok. 542 mln zł, a łączny koszt realizacji ponad 2,1 mld zł.
Napisz komentarz
Komentarze