W ubiegłym roku miasto zleciło audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego dla przejść dla pieszych na drogach będących w zarządzie burmistrza miasta i gminy Piaseczno. Większość przejść dla pieszych, które specjaliści wzięli pod lupę, znajdowało się w obrębie SP w Zalesiu Górnym przy ul. Sarenki, SP w Chylicach przy ul. Dworskiej, podstawówce przy ul. Świętojańskiej w Piasecznie. Dodatkowo sprawdzono także, co dzieje się na ul. Kameralnej, gdzie pół roku temu na przejściu dla pieszych zginęła 12-latka, potrącona przez autobus linii L-39.
Zastosować jak najszybciej
Audytorzy Biura Konsultacyjno-Projektowego Inżynierii Drogowej Trafik S.C. analizowali istniejące rozwiązania techniczne, organizację ruchu, lokalizację 33 przejść. Sprawdzali też ich stan techniczny czy widoczność, zarówno z perspektywy pieszego, jak i kierowcy. Okazuje się, że najbardziej niebezpiecznie jest na przejściu szkolnym przy ul. Wiekowej Sosny w Zalesiu Górnym, gdzie specjaliści zalecili jak najszybsze zastosowanie środków, które zmuszą kierowców do dostosowania prędkości do obowiązującego ograniczenia, wynoszącego 40km/h. – Można to uzyskać poprzez zastosowanie wyspy azylu lub serii wysp na odcinkach poprzedzających przejście lub progów zwalniających, a poprzez wyniesienia całej tarczy skrzyżowania. Efekt ten można uzyskać poprzez instalacją fotoradaru – dodano w opracowaniu. W tym miejscu audytorzy wskazali także inny problem. Przejście jest zbyt długie, w dodatku prowadzi przez dwa pasu ruchu i pas dla rowerów. – To trudna infrastruktura dla dzieci, aby mogły się poprawnie zachować – podkreślili.
Niebezpiecznie jest także na ul. Julianowskiej w Józefosławiu, w rejonie Centrum Kształcenia, gdzie rekomendowano likwidację jednego z przejść dla pieszych lub, w przypadku pozostawienia obu, zastosowanie sygnalizacji świetlnej bądź wyspy azylu.
Do poprawki eksperci wskazali również przejście na wlocie ulicy Żwirowej w Józefosławiu, która jest podporządkowana do ul. Spacerowej, jak również to przy ul. Leśnych Boginek w Zalesiu Górnym. Uwadze audytorów nie umknęła także „zebra” w mieście, na wlocie do ronda przez ulice Świętojańską, która również jest przejściem szkolnym. – Przejście dla pieszych obarczonej jest wieloma mankamentami. Najpoważniejszym z nich jest brak zapewnienia widoczności – podkreślono w opracowaniu. – Widoczność pomierzona wynosi ok 10 m, a wymagane jest 30 metrów. Widoczność ograniczają schody do budynku. Ograniczenia widoczności mogą powodować bardzo groźne w skutkach sytuacje na drodze – dodano.
Jeszcze pod koniec ubiegłego roku miasto rozpoczęło prace, zmierzające do usunięcia wskazanych w opracowaniu Biura Konsultacyjno-Projektowego Inżynierii Drogowej Trafik S.C.
10 km/h więcej robi różnicę
Dodatkowo w okolicy szkoły w Józefosławiu, na ul. Kameralnej gmina przeprowadziła badanie natężenia ruchu i prędkości pojazdów. Badania przeprowadzono od 3 do 9 września 2023 r. Pomiędzy 7.30 a 8.00 natężenie ruchu w obu kierunkach wynosi średnio ok. 200 pojazdów. W godzinach 15.30 – 16.00 odpowiednio ok. 120 pojazdów i takie natężenie utrzymuje się do godz. 17.00. Jak informuje miasto, w tym czasie zbadano prędkość 10420 pojazdów. I trzeba przyznać, że wynik pomiarów jest dość optymistyczny – mówi wiceburmistrz Robert Widz. – Na ulicy Kameralnej obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h i 32% pojazdów nie przekroczyło dozwolonej prędkości.
W granicach 10 km/h prędkość przekroczyło 39% kierowców, 22% jechało z prędkością powyżej 41 km/h, z czego 6% powyżej 51 km/h. Rekordzista (lub rekordzistka) jechał z prędkością 84 km/h.
Problem w tym, że każde dodatkowe 10 km/h powyżej prędkości dopuszczalnej w terenie zabudowanym może mieć tragiczne skutki dla pieszego. – Prędkość pojazdów ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu, więc wciąż mamy dużo pracy w tym zakresie. Zarówno jeśli chodzi o wprowadzanie rozwiązań drogowych, edukację uczestników ruchu, jak i kontrolę prędkości pojazdów – zaznacza wiceburmistrz Robert Widz.
Według Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, przy prędkości uderzenia pojazdu w pieszego wynoszącej:
- 30 km/h, pieszy ma ponad 90% szans na przeżycie wypadku,
- 50 km/h, pieszy ma 40 do 60% szans na przeżycie wypadku,
- 70 km/h, pieszy nie ma prawie żadnych szans na przeżycie wypadku.
Napisz komentarz
Komentarze