Ja poinformował Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, w ubiegłym roku w całej aglomeracji warszawskiej pojazdami WTP, czyli autobusami, tramwajami, pociągami metra i Szybkiej Kolei Miejskiej oraz pociągami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej w ramach wspólnego biletu wykonano blisko miliard przejazdów (955 796 344). Co ciekawe, w 2023 roku najwięcej biletów metropolitalnych, czyli z dopłatą samorządu, kupili mieszkańcy Piaseczna - 49 542 sztuk, podczas gdy w 2022 roku byli to legionowianie (48 708). Zdaniem ZTM-u to efekt uruchomienia linii SKM S4 i S40 do i z Piaseczna.
ZTM chwali się też nowoczesnym i cały czas uzupełnianym eko pojazdami taborem. Jak często pojazdy zero i niskoemisyjne wożą mieszkańców gminy?
Niskoemisyjne „elki”
– Autobusy zeroemisyjne są okresowo wykorzystywane na linii 709. Czasami pojawiają się również pojazdy o napędzie hybrydowym. Nie jest to jednak stałe cykliczne wykorzystanie tego typu floty na naszych liniach – informuje Joanna Ferlian-Tchórzewska, rzeczniczka piaseczyńskiego magistratu. – Autobusy elektryczne pojawiają się w czasami w godzinach szczytu, nie są jednak ujęte w stałym planie obsady dla tej linii. Z kolei linie L obsługiwane są pojazdami z napędami klasy EURO 5 i EURO 6. To silniki niskoemisyjne. W szczególnych przypadkach awaryjnych wykorzystywane są pojazdy niecertyfikowane z napędem klasy EURO 4. Nadzór techniczny nad stanem floty obsługującej nasze linie prowadzi Nadzór Ruchu ZTM – dodaje Joanna Ferlian-Tchórzewska.
Urząd podkreśla, że przygotowuje infrastrukturę, która pozwoli na włączenie autobusów elektrycznych do stałej obsługi niektórych linii. – Na planowanej pętli autobusowej przy nowym basenie miejskim zaprojektowaliśmy ładowarki elektryczne, chcemy też zapewnić możliwość ładowania autobusów elektrycznych na projektowanej przez Starostę Powiatowego nowej pętli przy ul. Gromadzkiej/Społecznej w Henrykowie-Uroczu – podkreśla Joanna Ferlian-Tchórzewska.
SKM-ka też jest eko
Mieszkańcy i gminy Piaseczno i Lesznowoli korzystają także z nowych pociągów SKM-ki. Jak podkreśla spółka, również podróżowanie jej taborem przyczynia się do ochrony środowiska naturalnego. Kolej w tym wydaniu to mniejszy hałas, mniejsza energochłonność i mniej zanieczyszczeń w porównaniu z transportem samochodowym. W dodatku pociągi SKM-ki podczas hamowania odzyskują energię, i to aż 20 procent zużywanej energii elektrycznej.
CZYTAJ TEŻ:
Napisz komentarz
Komentarze