Reklama

Prażmów. "Liczne rażące naruszenia" - zamknęli nowo otwarty żłobek - AKTUALIZACJA

Uroczyste przecięcie wstęgi i wielka radość towarzyszyły otwarciu nowego przedszkola i żłobka w Jaroszowej Woli, w lutym tego roku, tuż przed wyborami samorządowymi. Urząd Gminy Prażmów tłumaczy, dlaczego 15 maja zamknął gminny żłobek – do odwołania, a jego była dyrektorka grozi mu zawiadomieniem do prokuratury w sprawie przekroczenia uprawnień.
Prażmów. "Liczne rażące naruszenia" - zamknęli nowo otwarty żłobek - AKTUALIZACJA

Źródło: fot. UG Prażmów

We wtorek 14 maja na stronie prażmowskiego urzędu pojawiła się zaskakująca informacja. - Od jutra, tj. 15 maja 2024 r., po uwagach na temat funkcjonowania żłobka otrzymanych od p.o. dyrektora, do odwołania wstrzymujemy pracę Gminnego Żłobka nr 1 w Jaroszowej Woli. Prosimy rodziców o zorganizowanie opieki dla swoich dzieci - brzmi informacja, która pojawiła się na portalu urzędu oraz gminnym profilu na Facebooku. 

Do placówki uczęszczało ponad 30 maluchów w wieku do 2,5 lat. Jeszcze wczoraj w żłobku odbyło się spotkanie z rodzicami dzieci. Jak relacjonują w mediach społecznościowych, przyczyną zamknięcia żłobka były nieprawidłowości związane z częścią kadry, zatrudnionej w placówce. Okazuje się jednak, że uchybień było więcej.

Liczne rażące naruszenia

O dokładne przyczyny zamknięcia żłobka zapytaliśmy urząd gminy. Jak nas poinformowano, w w poniedziałek, 13 maja do urzędu wpłynęło pismo p.o. dyrektora Gminnego Żłobka nr 1 w Jaroszowej Woli, która objęła stanowisko 7 maja. - Po zapoznaniu się z dokumentacją placówki i przeprowadzeniu audytu, zweryfikowaniu kwalifikacji zawodowych personelu Żłobka, przeprowadzenia kontroli organizacji bloku żywienia oraz stanów placów zabaw, a także zapoznaniu się z opinią Komendanta Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej stwierdziła liczne rażące naruszenia, które nie pozwalają na dalsze funkcjonowanie Żłobka w takim stanie organizacyjnym - przekazano w komunikacie urzędu. 

– Ja rozumiem co oznacza dla rodziców wstrzymanie pracy żłobka – mówi wójt Michał Kmiecik. – Jednak po zapoznaniu się z opinią p.o. dyrektora, po zapoznaniu się z dokumentacją, niestety nie mogłem podjąć innej decyzji. W żłobku przebywają dzieci do trzeciego roku życia i ich bezpieczeństwo jest najważniejsze, a przepisy, szczególnie właśnie w przypadku ochrony najmłodszych dzieci, są po to, by ich przestrzegać.

Okazuje się, że zatrudniona niedawno, po rezygnacji z funkcji dyrektorki placówki, Ewa Styś, pełniąca obowiązki dyrektora wskazała, że w żłobku nie ma odpowiedniej liczby osób z wymaganymi kwalifikacjami zawodowymi, co jest rażącym naruszeniem Ustawy o opiece nad dziećmi do lat trzech. 

Podczas dzisiejszego spotkania z dyrekcją i wójtem, pracownicy otrzymali wytyczne w zakresie uzupełnienia wymaganego wykształcenia zawodowego. Okazało się również, że zatrudniona w żłobku pielęgniarka nie ma prawa wykonywania zawodu, co jest wymogiem wynikającym z Ustawy o opiece nad dziećmi do lat trzech.

Wbrew woli i bez szkoleń

Również osoby zatrudnione w kuchni nie posiadają potwierdzonych kwalifikacji zawodowych, a zaplecze kuchni oraz zbyt mała liczba zatrudnionych pracowników nie pozwalają na wymagane przepisami zróżnicowane przygotowanie posiłków dla dzieci ze żłobka oraz z przedszkola – posiłki te różnią się normami żywieniowymi.

– Do momentu przejęcia przeze mnie obowiązków nie były respektowane żadne normy żywieniowe, nie opracowano ksiąg HCCP, a z informacji uzyskanych od pracowników wynika, że istnieje taka księga w formie kopii z innego przedszkola – informuje w piśmie p.o. dyrektora Ewa Styś. P.o. dyrektora wskazuje, że w dokumentacji brakuje umów z dostawcami w zakresie aprowizacji w produkty żywnościowe. Zatrudniona intendentka aplikowała na stanowisko pomocy nauczyciela – i wbrew woli, bez żadnych szkoleń została zatrudniona na stanowisko intendenta.

Jak zaznacza p.o. dyrektora żywienie zbiorowe małych dzieci to obok zapewnienia im bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego jedna z najważniejszych kwestii w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.

Uruchomić jak najszybciej

Nieprawidłowości dotyczą także placów zabaw, które nie spełniają wymaganych norm, aby bawiły się na nich dzieci ze żłobka, czy przedszkola. Jak podkreślają urzędnicy, decyzja straży pożarnej z 25 marca jest co prawda pozytywna, jednak wskazuje na szereg nieprawidłowości, które nie zostały w całości usunięte.

– Nie mogę pozwolić na narażenie zdrowia dzieci. Są pewne nieprawidłowości wskazane przez p.o. dyrektora, z którymi moglibyśmy sobie poradzić nie wstrzymując pracy żłobka, np. brak zaplecza do składowania odpadów bio i segregacji śmieci – które leżą przy żłobkowym placu zabaw – tłumaczy wójt Michał Kmiecik. – Nie podam daty przywrócenia pracy żłobka, natomiast zapewniam, że rozumiem trudną sytuację rodziców i robimy wszystko co w naszej mocy, aby im pomóc i jak najszybciej uruchomić placówkę zgodnie ze wszystkimi standardami.

Jak przekazał urząd, podczas wczorajszego spotkania z dyrekcją i wójtem, rodzice podkreślali, że są zadowoleni z opieki nad dziećmi, jest ona na wysokim poziomie i nikt nie miał zastrzeżeń do funkcjonowania placówki.  

Budowa placówki kosztowała ok. 22 mln zł, a jej otwarcie celebrowano 23 lutego z udziałem m.in. ówczesnych włodarzy gminy, a także posłanki Bożeny Żelazowskiej, posła Piotra Kandyby oraz dyrekcji przedszkola i żłobka. W kwietniu z funkcji dyrektora placówki zrezygnowała Krystyna Otręba-Kurasiewicz.

CUW nie miał informacji

Od marca obsługę administracyjną, księgowo-finansową i organizacyjną zapewnia ww. placówce Centrum Usług Wspólnych Prażmów. -CUW Prażmów nie nadzorował procesu rekrutacji pracowników ani do Gminnego Przedszkola w Jaroszowej Woli, ani do Gminnego Żłobka nr 1 w Jaroszowej Woli, tak samo jak nie nadzoruje i nie będzie nadzorował rekrutacji pracowników w innych obsługiwanych jednostkach, ponieważ kompetencja ta wykracza poza zakres zadań statutowych Centrum Usług Wspólnych Gminy Prażmów - wyjaśnia Robert Radoński, dyrektor CUW. - Weryfikacja uprawnień zatrudnionego personelu to kompetencja kierownika jednostki, a obsługa wspólna w myśl § 10 Statutu Centrum Usług Wspólnych Gminy Prażmów nie obejmuje kompetencji kierowników jednostek obsługiwanych, określonych obowiązującym prawem na zasadach wyłączności. Tak więc w myśl tych zapisów, CUW Prażmów nie weryfikował uprawnień zatrudnionego personelu. Do kancelarii CUW-u w dniu 13 maja br. wpłynęło dekretowane na moją osobę przez Sekretarza Gminy pismo p.o. Dyrektora Gminnego Żłobka w Jaroszowej Woli, w którym wskazane zostały nieprawidłowości w funkcjonowaniu placówki. Wcześniej nie wpłynęło żadne pismo i nie dotarła żadna informacja sugerująca jakiekolwiek nieprawidłowości w żadnej z obsługiwanych przez CUW Prażmów placówek - dodaje Robert Radoński.

Była dyrektorka zawiadomi prokuraturę?

Gmina podkreśla, że skupia się teraz na naprawieniu zaistniałej sytuacji i jest w stałym kontakcie z rodzicami dzieci żłobkowych. Jak poinformował wójt Michał Kmiecik, w środę 15 maja spotkał się z dyrekcją żłobka i pracownikami. Jak przekazał, personel wyraził chęć uzupełnienia kwalifikacji, ale wszelkie decyzje kadrowe należą do dyrekcji. 

Podczas ostatniej sesji rady gminy głos zabrała była dyrektorka placówki. Krystyna Otręba-Kurasiewicz zarzuciła obecnym włodarzom gminy, że zamknięcie żłobka było decyzją polityczną, mającą na celu skompromitowanie poprzedniego wójta oraz byłej dyrektorki. – Jestem zszokowana, że pan wójt, powierzając obowiązki nowym dziewczynom, nie zaprosił mnie, żeby przekazać placówkę – powiedziała Krystyna Otręba-Kurasiewicz. – Mam tam zakaz dzwonienia i przychodzenia. Jest to przykre, ponieważ zrobiłam ogromną robotę i gdyby nie moja ciężka praca to nie wiem, czy to przedszkole i żłobek by ruszy – dodała. Jak tłumaczyła, rekrutacja pracowników do placówki była trudna z uwagi na brak chętnych. Przekonywała także, że nikomu z zatrudnionych nie brakowało kwalifikacji. 

Krystyna Otręba-Kurasiewicz podkreślała, że od blisko ćwierć wieku prowadzi własne przedszkole i nigdy nie doszło w nim do zatrucia. Jak twierdzi, Sanepid nie miał większych zastrzeżeń co do rozwiązań związanych z żywieniem dzieci. Przyznała, że umów pisemnych rzeczywiście nie zawarto z dostawcami żywności, ponieważ osoba pracująca w sekretariacie zaniedbała ich przygotowanie. – Były jednak umowy ustne i źródło oraz sposób dostarczania produktów był znany. Brak umów pisemnych z dostawcami jedzenia dla maluchów tłumaczyła zaniedbaniami ze strony osoby pracującej w sekretariacie. 

Była dyrektorka nazwała zarzuty formowane przez obecną dyrekcję placówki skandalem i stwierdziła także, że rozważa złożenie zawiadomienia do prokuratury o przekroczenie przez wójta Michał Kmiecika uprawnień poprzez wstrzymanie działalności żłobka. – Niech pani składa to zawiadomienie – skwitował sam zainteresowany. 

CZYTAJ TEŻ: 

 

 

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Inspektor w Wydziale Inwestycji, Remontów i Drogownictwa Starostwa Powiatowego w Piasecznie Inspektor w Wydziale Inwestycji, Remontów i Drogownictwa Starostwa Powiatowego w Piasecznie STAROSTA PIASECZYŃSKIOGŁASZA NABÓRNA WOLNE STANOWISKO PRACYInspektor (1 etat) w Wydziale Inwestycji, Remontów i Drogownictwa Starostwa Powiatowego w Piasecznie1. Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych:1) Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starosta Piaseczyński – Pani Ewa Lubianiec, adres siedziby: Starostwo Powiatowe w Piasecznie, 05-500 Piaseczno, ul. Chyliczkowska 14;2) Inspektorem Ochrony Danych jest Pan Damian Proksza, Zastępcą Inspektora Ochrony Danych jest Pan Mariusz Wawrzeń, adres siedziby: Starostwo Powiatowe w Piasecznie 05-500 Piaseczno, ul. Chyliczkowska 14, tel. (22) 756-62-54, e-mail: [email protected];3) Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a-c Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) oraz zgodnie z: ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1135), ustawy z dnia 26 czerwca Kodeks pracy 1974 r. (t.j. Dz. U z 2023 r. poz. 1465 z późn.zm.) i Rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 2369) w celu przeprowadzenia rekrutacji na w/w stanowisko pracy;4) Informacje o Pani/Pana danych osobowych nie będą przekazywane podmiotom innym, niż upoważnione z mocy prawa;5) Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu zatrudnienia wybranego kandydata na w/w stanowisko lub do czasu zamknięcia naboru z innych przyczyn (nierozstrzygnięcia naboru). Aplikacje zawierające dane osób niewybranych w procesie rekrutacyjnym zostaną odesłane adresatom. Wyjątek stanowią dane pięciu najlepszych kandydatów umieszczonych w protokole naboru. Dane tych osób będą przechowywane przez okres do 3 miesięcy od dnia zatrudnienia wybranego kandydata i powtórnie wykorzystane w przypadku konieczności ponownego obsadzenia tego samego stanowiska. Po tym okresie zostaną zanonimizowane lub zwrócone adresatom. Dane osobowe zatrudnionego kandydata będą przetwarzane przez okres zgodny z obowiązującymi przepisami prawa;6) informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo do: żądania od administratora dostępu do Pani/Pana danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;7) podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest niezbędne do przeprowadzenia procesu rekrutacji i wymagane przepisami prawa;8) Administrator nie podejmuje decyzji w sposób zautomatyzowany, w tym nie stosuje profilowania.2. Wymagania niezbędne:1) wykształcenie  wyższe techniczne – kierunek budownictwo,2) spełnienie wymagań art. 6 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych określonych  dla stanowisk urzędniczych,3) min. 3 letnie doświadczenie związane z prowadzeniem inwestycji budowlanych,4) znajomość przepisów ustaw: Prawo zamówień publicznych, Prawo budowlane, KPA oraz aktów wykonawczych do w/w przepisów,5) min. 3 lata stażu  pracy,6) obsługa komputera w zakresie : pakiet MS Office (Word. Excel, Power Point) oraz znajomość  programów AutoCad, Norma,7) prawo jazdy kat B.3. Wymagania dodatkowe:1) znajomość programów EZD, GIS.4. Zakres głównych zadań wykonywanych na stanowisku:1) planowanie i przygotowywanie inwestycji do realizacji,2) przygotowywanie umów w zakresie inwestycji i remontów,3) opiniowanie projektów budowlanych, analiza kosztorysów inwestorskich i ofertowych,4) nadzór nad wydatkowaniem środków finansowych  przewidzianych w budżecie,5) udział w planowaniu, kontrola i nadzór inwestycji oraz remontów, także pod względem rzeczowo-finansowym,6) zlecanie i nadzór nad przygotowaniem dokumentacji technicznych,7) nadzorowanie robót wykonywanych siłami własnymi Wydziału oraz zleconych firmom zewnętrznym,8) organizowanie i uczestnictwo w przeglądach gwarancyjnych,9) udział w czynnościach związanych z procedurą zamówień publicznych, w tym uczestnictwo w pracach komisji przetargowych, weryfikacja ofert oraz opracowywanie opisu przedmiotu zamówienia,10) udział w dokonywaniu odbiorów technicznych wykonywanych robót,11) opracowywanie harmonogramu realizacji inwestycji,12) koordynacja i odbiór robót budowlanych,13) nadzór i prowadzenie spraw związanych z udzielonymi rękojmiami przez wykonawców nawykonane roboty budowlane, w tym analiza zgłoszonych usterek przez użytkowników przekazanych obiektów i egzekwowanie napraw od wykonawców,14) redagowanie pism, umów i wniosków i innej korespondencji wydziałowej.5. Wymagane dokumenty:1) życiorys (CV),2) dokument poświadczający  wymagane doświadczenie w pracy,3) kwestionariusz osobowy dla kandydatów z informacją o posiadanym prawie jazdy kat. B,4) oświadczenie o spełnieniu wymagań zawartych w art. 6 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych określonych  dla stanowisk  urzędniczych,    5) kserokopia świadectwa pracy lub zaświadczenie potwierdzające wymagany staż pracy,6) oświadczenie o znajomości ustaw: o drogach publicznych, Prawo budowlane, KPA i aktów wykonawczych do tych przepisów,7) oświadczenie o obsłudze komputera: pakiet MS Office (Word, Excel, Power Point), oraz znajomość  programów AutoCad, Norma,8) w przypadku przekazania przez Panią/Pana danych osobowych innych, niż: imię i nazwisko, data urodzenia, dane kontaktowe, wykształcenie, kwalifikacje zawodowe, przebieg dotychczasowego zatrudnienia lub/oraz danych określonych w art. 9 ust. 1 RODO – należy sporządzić oświadczenie o następującej treści „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu zatrudnienia zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) oraz ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz.1135).Jednocześnie informujemy, że na stanowisku Inspektora występują standardowe warunki pracy dla pracy biurowej z bezpośrednią obsługą klienta i pracą przy komputerze. Praca odbywać się będzie na parterze w budynku Starostwa Powiatowego w Piasecznie, ul. Elektroniczna 4. Współczynnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w urzędzie, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wynosi  mniej niż 6 %.Wymagane dokumenty aplikacyjne należy składać w siedzibie Starostwa Powiatowego w Piasecznie, ul. Chyliczkowska 14, w terminie do dnia 20 października 2024 r. w zamkniętej kopercie z dopiskiem: „Dotyczy naboru na stanowisko Inspektora w Wydziale IRD”.Aplikacje, które wpłyną do Starostwa Powiatowego w Piasecznie po wyżej określonym terminie nie będą rozpatrywane. Informacja o wyniku naboru będzie umieszczana na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej /www.piaseczno.pl/ oraz na tablicy informacyjnej przy ul. Chyliczkowskiej 14 w Piasecznie.https://bip.piaseczno.pl/public/?id=231238 STAROSTA PIASECZYŃSKIEwa Lubianiec/podpisano elektronicznie/
Reklama
Reklama