Pierwsza koncepcja, zaprezentowana rok temu, nie przypadła do gustu włodarzom miasta, którzy uznali, że została stworzona ze zbyt wielkim rozmachem.
– Obecny projekt jest bardziej dopasowany do skali miasta i naszych potrzeb – powiedział we wtorek burmistrz Daniel Putkiewicz, tuż przed publiczną prezentacją nowej koncepcji.
Zanim przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowali różnice uwzględnione w rozwiązaniach projektowych, Leszek Sekulski, zastępca dyrektora Oddziału ds. Zarządzania Drogami i Mostami przedstawił harmonogram inwestycji. – W tym roku chcemy doprecyzować ten projekt i złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej – powiedział Leszek Sekulski. – Postępowanie przetargowe zaplanowano na 2025 rok, okres projektowania przypadnie na rok 2026, a w kolejnym nastąpią wykupy gruntów. W 2027 i 2028 planowana jest inwestycja drogowa, czyli budowa przez wykonawcę na pięciu odcinkach. Pieniądze na realizację są – zapewnił.
Węzeł Okulickiego zostaje
Jak podkreślił Leszek Sekulski, po pierwszym wyłożeniu koncepcji do GDDKiA wpłynęły setki wniosków, uwag i pytań. Ich odzwierciedleniem jest nowa koncepcja, choć nie wszystkie propozycje mieszkańców i gminy zostały uwzględnione.
Nowością w koncepcji jest zamknięcie ul. Syrenki, z której nie będzie można bezpośrednio włączyć się do drogi krajowej, ani z niej w Syrenki zjechać. Ponadto po drugiej stronie DK79 zaprojektowano przejście pieszo-rowerowe pod wiaduktem kolejowym (przy stacji benzynowej). – Przewidujemy, że w przyszłości władze miasta wybudują tu ścieżkę rowerową, dlatego chcemy zaprojektować obiekt w odpowiednich parametrach – tłumaczył Leszek Sekulski z GDDKiA.
Pierwsze założenia projektantów przewidywały aż trzy duże obiekty wielopoziomowe. W nowej koncepcji węzeł z podniesieniem drogi znajdować będzie się tylko na skrzyżowaniu drogi krajowej z ulicą Okulickiego. Estakadą pojedziemy drogą krajową, natomiast dołem – ulicą Okulickiego, gdzie będzie sygnalizacja świetlna.
Dodatkowym rozwiązaniem jest także nowa droga, która ma umożliwić dojazd do parkingów osiedli położonych bezpośrednio przy obwodnicy (przy ul. Warszawskiej, Zgoda, Młynarskiej, Wspólnej).
DK 79 z wycinką drzew, ale bez wyburzeń
Skrzyżowania drogi krajowej z ulicą Chyliczkowską oraz Żeromskiego niezmiennie będą z sygnalizacją świetlną. Przy ul. Staszica, tak jak obecnie, świateł nie będzie, powstanie za to kładka pieszo-rowerowa. Kolejne niebezpieczne skrzyżowanie – z ul. Ks. Janusza I Starego zyska sygnalizację świetlną, ale zostanie też rozbudowane o drogę lokalną od strony wschodu.
Po drugiej stronie, wzdłuż DK79 ma powstać droga, która połączy Żabieniec z Aleją Kalin w Piasecznie. Drogi lokalne ciągnąć będą się także po obu stronach drogi krajowej w kierunku Góry Kalwarii, aż do ul. Jastrzębskiej w Żabieńcu.
Skrzyżowanie z drogą na Zalesie Górne w ramach przebudowy zyska w końcu prawo- i lewoskręty. Warto zauważyć, że tuż przed tym skrzyżowaniem zaczyna się fragment drogi poprowadzony nowym śladem. Pozwoli to na odsunięcie jej od zabudowań i uniknięcie kolejnych wyburzeń, jednak wymusi to jednocześnie wycinkę drzew.
Trasa niezmiennie będzie miała status GP (droga główna ruchu przyspieszonego). To oznacza, że kierowcy będą mogli poruszać się z maksymalną prędkością 100 km/h, ale nie wszędzie. W obszarze miasta będą ograniczenia prędkości nawet do 50 km/h.
Opinie dotyczące projektu można przekazywać do 3 lipca pocztą tradycyjną na adres Value Engineering Sp. z o.o. Aleja Krakowska 22a, 02-284 Warszawa lub pocztą elektroniczną: [email protected].
Koncepcja dostępna jest na stronie https://value-eng.pl/wpisy/wydarzenia/2024/spotkanie-informacyjne-dk-79-piaseczno-gora-kalwaria-2/
Napisz komentarz
Komentarze