Reklama

Urząd Gminy Lesznowola wynajmie nowe biura

Gmina zareagowała na liczne głosy mieszkańców dotyczące wynajmu lokalu przy ul. Oficerskiej. Szykują się duże zmiany!
Budynek GOPS pokryty azbestem
Obecna siedziba GOPS

Źródło: Gmina Lesznowola

Podczas sesji Rady Gminy Lesznowola radni głosowali nad uchwałą umożliwiającą m.in. wynajem powierzchni biurowej w budynku przy ul. Oficerskiej. Miałoby to rozwiązać problemy lokalowe Urzędu Gminy i GOPS. Gmina zdecydowała się na wynajem jednego piętra, a nie dwóch, jak planowała poprzednia władza.

– Przede wszystkim wójt jako pracodawca zobowiązany jest zapewnić godne warunki pracy swoim pracownikom. Wynajem jednego piętra to w mojej ocenie niezbędne minimum, pozwalające na rozwiązanie problemów lokalowych Urzędu oraz Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, który jest jednostką organizacyjną gminy – poinformowała wójt Marta Natalia Maciejak.

GOPS w nowym miejscu?

Jako argument za wynajęciem lokalu gmina podała konieczność przeniesienia pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w nowe miejsce. Obecnie siedziba GOPS mieści się w budynku pokrytym azbestem.

– W budynku panuje ciasnota, brakuje wydzielonych pomieszczeń socjalnych oraz dodatkowych pomieszczeń na składowanie akt archiwalnych, okresowo pojawiają się insekty oraz gryzonie. Ze zleconego przeze mnie „Przeglądu BHP stanowisk pracy w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej” wynika, że budynek ten nie spełnia kryteriów w zakresie przepisów BHP i ochrony przeciwpożarowej – poinformowała wójt Marta Natalia Maciejak. 

Problemem jest też obsługa interesantów.

– Mieszkańcy zgłaszający się do GOPS-u często w bardzo trudnych sprawach osobistych nie mają miejsca, by w sposób komfortowy i zapewniający intymność o nich porozmawiać. Przyjmowani są m.in. przy prowizorycznym stoliku – blacie zamontowanym do ściany w korytarzu. Ponadto bariery architektoniczne i panująca ciasnota uniemożliwiają obsługę interesantów z niepełnosprawnościami, np. poruszających się na wózkach – dodała wójt.

Wynajem powierzchni biurowej przy ul. Oficerskiej ma rozwiązać nie tylko problem z komfortem pracy pracowników, lecz także podnieść standard obsługi mieszkańców. Budynek dostosowany jest do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo gmina będzie mogła też zrezygnować z wynajmowanych obecnie lokali przy ul. Słonecznej, a w rezultacie pracownicy GOPS będą pracować w jednym budynku, nie będą rozrzuceni po różnych miejscach.

Referaty urzędu 

Do budynku przy ul. Oficerskiej mają zostać też przeniesione: Referat Gospodarki Odpadami Komunalnymi oraz Referat Gospodarki Komunalnej. W planach jest też przeniesienie do lokalu przy ul. Oficerskiej Referatu Ochrony Środowiska i Rolnictwa oraz Referatu Urbanistyki i Planowania Przestrzennego. 

– Zmiana ta przyniesie komfort w postaci centralizacji usług świadczonych przez referaty Urzędu w jednym miejscu oraz dodatkową przestrzeń dedykowaną Mieszkańcom załatwiającym sprawy urzędowe. Pozwoli także na opuszczenie przez urzędników ciasnych, chłodnych i słabo doświetlonych światłem dziennym pomieszczeń na poziomie -1 w urzędzie, a także na wygospodarowanie miejsca na pomieszczenie socjalne dla pracowników (na przygotowywanie i spożywanie posiłków), którego tak bardzo brakuje w budynku przy ul. Gminnej.

Komentarze mieszkańców

Niektórzy mieszkańcy komentowali w sieci, że rozwiązaniem problemu z brakiem przestrzeni biurowej mogłaby być praca zmianowa. 

„Brakuje przestrzeni biurowej w urzędzie gminy? To tak jak w szkołach brakuje przestrzeni do nauki dla dzieci. Proponuję pracę na zmiany, tak jak dzieci na zmianę się uczą. To byłoby lepsze dla mieszkańców, którzy nie raz i nie dwa muszą brać urlop by sprawy urzędowe załatwić” – brzmi jeden z komentarzy.

Zmiany także w kulturze

Po zwolnieniu lokali, które zajmował Referat Gospodarki Odpadami Komunalnymi, gmina planuje zagospodarowanie pomieszczeń w budynku gminnym w Łazach poprzez przeniesienie tam siedziby Gminnego Ośrodka Kultury. Do tej pory GOK mieścił się w wynajmowanym lokalu w Starej Iwicznej. Miesięczny koszt wynajmu to ponad 22 tys. zł. 

– Warto podkreślić, że zawarta kilka lat temu umowa najmu lokalu przy ul. Nowej uniemożliwia korzystanie z tego obiektu w czasie weekendów, co dla instytucji kultury jaką jest GOK nie jest optymalne i nie pozwala na pełne wykorzystanie potencjału posiadanych pomieszczeń – dodała wójt Maciejak.

A może coś własnego?

– Oczywiście najlepszym rozwiązaniem problemów lokalowych Gminy byłaby budowa własnego budynku. Jako optymalne rozwiązanie sugerowana jest budowa nowego budynku przez Lesznowolskie Przedsiębiorstwo Komunalne na działce przy ulicy Oficerskiej w Lesznowoli, zlokalizowanej za Komisariatem Policji. Spółka posiada już projekt trzykondygnacyjnego budynku, którego kosztorys opiewa na ok. 15 mln zł netto. Jest to rozwiązanie bardzo dobre, jednak przy obecnym zadłużeniu Spółki niemożliwe do zrealizowania. Lesznowolskie Przedsiębiorstwo Komunalne w 2022 roku przyjęło na siebie zobowiązanie w postaci zaciągnięcia obligacji przychodowych na jednorazową zapłatę czynszu dzierżawnego na rzecz Gminy za korzystanie z urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, w wysokości 21 milionów złotych. Warto podkreślić, że odsetki z tytułu obsługi tego długu w okresie 20 lat są równe podstawowej kwocie zadłużenia! W związku z powyższym, rozpoczęcie budowy budynku przez LPK jeszcze w tym roku pozostaje jak na razie w sferze marzeń. Mam jednak nadzieję, że przy rozsądnym gospodarowaniu gminnymi finansami marzenie o własnym budynku, a także o obiektach edukacyjnych dla najmłodszych mieszkańców gminy uda się wkrótce zrealizować – zauważyła wójt Marta Natalia Maciejak.

Czytaj także:

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama