Reklama

Radne apelują o napisy „Przejdź offline” przy wszystkich szkołach

Olga Śmietanowska i Ewelina Wójcik, radne gminy Piaseczno złożyły wniosek do burmistrza o rozszerzenie akcji „Przejdź offline”. Chodzi w niej o to, by na przejściach dla pieszych przy szkołach pojawiły się napisy, mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa pieszych. Pomysł zyskał uznanie mieszkańców.
Radne apelują o napisy „Przejdź offline” przy wszystkich szkołach
Niedługo przy 12 kolejnych szkołach mogą pojawić się takie napisy

Autor: Ewelina Wójcik

Źródło: Ewelina Wójcik

O wniosku poinformowała w mediach społecznościowych radna Olga Śmietanowska.

– Zwracamy się z prośbą o wykonanie napisów w ramach akcji „Przejdź offline” tak, aby pojawiły się one w lokalizacjach związanych z kolejnymi placówkami oświatowymi. Jednocześnie zaznaczamy, że obecne napisy spotkały się z dobrym społecznym odbiorem, ponieważ zwracają uwagę na kwestie związane z zachowaniem bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych – brzmi prośba do władz lokalnych.

Inspiracją były tramwaje

Pomysłodawczynią akcji jest radna Ewelina Wójcik. To dzięki niej na przejściach dla pieszych pojawiły się kilka lat temu napisy. 

– Inspiracją do złożenia wniosku w 2021 r. była kampania społeczna zorganizowana przez Tramwaje Warszawskie – zwracali uwagę na problem związany z nieuważnym wchodzeniem na przejście dla pieszych osób wpatrujących się w telefon. Celem naszej piaseczyńskiej akcji było zwrócenie uwagi na podobny problem, jaki pojawia się na przejściach dla pieszych, gdy wiele osób odruchowo spogląda w telefon, przechodzi przez przejście i może tutaj dochodzić do wielu niebezpiecznych sytuacji. Kierowca samochodu, poruszając się nawet z dozwoloną prędkością, może mieć problem, aby odpowiednio szybko zareagować gdy pieszy nieuważnie wejdzie na przejście – podkreśliła Ewelina Wójcik.

Dyskusja o napisach

– Napisy dla pierwszej „edycji” pojawiły się już jakiś czas temu w przestrzeni miejskiej, wywołały pewną dyskusję, ale ogólnie odbiór był bardzo pozytywny wśród mieszkańców. Wiadomo samo wymalowanie napisów nie zabezpieczy przed każdą niebezpieczną sytuacją, natomiast uświadamia pieszych o problemie, budzi pewną dyskusję i jest to dobre. Zwykle będąc w biegu, próbujemy szybko przemieścić się z jednej części ulicy na drugą, często spoglądamy w telefon i tutaj nie mamy już takiej uwagi w porównaniu z sytuacją, gdy przechodzimy przez przejście bez wpatrywania się w telefon, ale uważnie rozglądając się na ulicy, sprawdzając, czy nie jadą auta i czy jest bezpiecznie – dodaje radna Ewelina Wójcik.

Napisy niedługo przy kolejnych szkołach?

Pozytywny odbiór społeczny zachęcił radne do dalszego działania. Powstał więc wniosek do burmistrza na temat oznaczenia kolejnych przejść dla pieszych.

– W tym roku razem z radną Olgą Śmietanowską złożyłyśmy podobny wniosek – mający na celu rozszerzenie akcji malowania napisów „Przejdź offline” o kolejne miejsca naszej gminy – wokół placówek oświatowych. Mamy nadzieję, że wniosek zostanie pozytywnie rozpatrzony i wkrótce pojawią się kolejne napisy, które będą zwiększały bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych – przyznaje Ewelina Wójcik.

We wniosku pojawiło się aż 12 proponowanych lokalizacji napisów. Wszystkie znajdują się w okolicach szkół na terenie gminy, w tym w Złotokłosie, Zalesiu Górnym, Chylicach, Głoskowie czy Julianowie.

– Ja jako przewodnicząca Komisji Oświaty oraz osoba, która stworzyła wspólną grupę wsparcia dla wszystkich rad rodziców z piaseczyńskich podstawówek, chciałam zadbać o to, żeby pod każdą gminną szkołą były takie napisy, bo sami rodzice mnie o to pytali – czemu, na przykład pod SP2 czy SP5 są takie napisy, a przy szkole w Chylicach czy Gołkowie już nie. Tak powstał pomysł zwrócenia się do Eweliny i zorganizowanie drugiej edycji tej akcji. Z pomocą rodziców ze szkół i innych radnych sprawdziłyśmy, gdzie napisy są, a gdzie ich brakuje, stąd wniosek z konkretną listą placówek, które napisów przy przejściach dla pieszych nie mają – informuje radna Olga Śmietanowska.

Czytaj także:

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama