W poniedziałek w Urzędzie Miasta i Gminy odbyło się spotkanie w temacie SKM wiceburmistrza, radnych, urzędników i dziennikarzy z Markiem Chmurskim, który w ZTM zajmuje się sprawami kolejowymi.
O tym, że Szybka Kolej Miejska do Piaseczna zawita najwcześniej za 5 lat (i dlaczego), pisaliśmy dwa tygodnie temu, w numerze 127. PP.
Na spotkaniu Marek Chmurski opowiedział o wszystkich remontach, które czekają małą linię obwodową, stację Warszawa Zachodnia, a potem linię średnicową. SKM w przyszłości, tak jak napisaliśmy, pojedzie do Piaseczna najwcześniej po zakończeniu remontów linii obwodowej i stacji Warszawa Zachodnia, których zakończenie jest planowane w 2021 roku. Potwierdził także, że podczas remontu linii do Pruszkowa nie będzie możliwości przekierować linii S1 z Otwocka do Piaseczna. To rozwiązanie wydawałoby się logiczne, gdyż linia pruszkowska będzie remontowana w trybie pełnego zamknięcia. Chmurski powiedział jednak, że w trakcie tego remontu SKM będzie miało przejściowy deficyt w taborze, więc skrócenie S1 do Warszawy może się w tym czasie okazać konieczne.
Poza modernizacją linii nr 8 i remontami w Warszawskim Węźle Kolejowym, aby SKM-ka zaczęła kursować do Piaseczna, ZTM musi zakupić nowe pociągi. Aby pozyskać nowy tabor, ZTM będzie ubiegało się o finansowanie unijne. Uruchamiając przetarg, ZTM będzie musiało mieć pewność, że te pociągi będzie mógł zagospodarować w momencie dostawy, ponieważ zakupienie ich ze środków unijnych i niewykorzystywanie ich nie jest zgodne z prawem.
Natomiast sama modernizacja linii 8 i zbudowanie toru odstawczego za stacją Piaseczno spowoduje możliwość zwiększenia ilości pociągów Kolei Mazowieckich.
– Do tej pory ruch odbywał się na zasadzie następstw posterunkowych, np. między Czachówkiem a Piasecznem, gdzie pociąg z Czachówka mógł wyjechać dopiero, gdy poprzedni dojechał do Piaseczna. Przy pogarszającym się stanie infrastruktury ta odległość czasowa dochodziła do 20 minut. Także przed modernizacją te pociągi, które jeździły, w 100% wypełniały przepustowość tej linii. Dzięki temu, że będzie samoistna blokada liniowa, pociągi będą mogły jechać w minimalnym odstępie nawet 5 minut, jedyne więc, co będzie blokowało ten ruch, to wzajemna koordynacja pociągów – powiedział Marek Chmurski.
Potwierdza to informacja, jaką uzyskaliśmy od PKP PLK S.A.
– Na etapie opracowania rezultatów Studium Wykonalności dla projektu modernizacji linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie – Radom, w planowanej ofercie przewozowej Kolei Mazowieckich na odcinku Warszawa – Piaseczno przewidziano zwiększenie o 9 liczby par pociągów kursujących w dzień powszedni – napisał nam Łukasz Kwasiborski z wydziału prasowego PKP PLK.
Nowy rozkład już zwiększa ilość połączeń KM, mimo że trwa remont. Natomiast Gmina Piaseczno będzie rozmawiać z Kolejami Mazowieckimi i z Zarządem Województwa o zwiększaniu ilości połączeń po modernizacji linii nr 8.

Napisz komentarz
Komentarze