Warszawscy radni chcieliby rewolucji w cenach biletów. Między innymi postulują obniżenie ceny biletów długookresowych dla drugiej strefy oraz bezpłatnych przejazdów dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów.
Na wniosek mających większość w Radzie Warszawy radnych Platformy Obywatelskiej samorząd przyjął stanowisko w sprawie wprowadzenia zmian ułatwiających korzystanie z transportu publicznego. Pomysły dotyczą dość istotnych zmian w taryfach na korzyść pasażerów.
Jednym z postulatów jest rozszerzenie ulgi uprawniającej do bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym (do ukończenia gimnazjum). W tej chwili uczniowie korzystają z 50% ulgi. Kolejna zmiana miałaby dotyczyć korzystania z pociągów Kolei Mazowieckich oraz Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Na terenie aglomeracji warszawskiej można by podróżować na podstawie wszystkich rodzajów biletów oferowanych przez Zarząd Transportu Miejskiego. Obecnie do przejazdów koleją uprawniają tylko bilety okresowe od dobowego wzwyż. Kolejną, bardzo istotną dla mieszkańców naszego powiatu zmianą miałoby być obniżenie cen biletów długookresowych dla II strefy. Radni proponują, by wynosiła ona 1,5 ceny biletów dla pierwszej strefy (obecnie jest to dwukrotność). Chcieliby też przywrócenia biletów trzydniowych i wprowadzenie biletu grupowego dla młodzieży.
Radni podkreślają, że transport miejski w stolicy jest dobrze rozwinięty i zróżnicowany, a sieć połączeń jest systematyczne rozbudowywana.
– Utrzymanie transportu publicznego jest jednym z dwóch głównych wydatków w miejskim budżecie i pochłania rocznie prawie trzy miliardy złotych. Przywiązując wielką wagę do jakości transportu, Rada m.st. Warszawy szuka rozwiązań, które uczynią korzystanie z niego łatwiejszym i bardziej przyjaznym. Dlatego – ze wsparciem Prezydenta m.st. Warszawy – zamierzamy wprowadzić ułatwienia w korzystaniu z transportu miejskiego – piszą w dokumencie samorządowcy.
Niewątpliwie takie zmiany, które de facto miałyby obniżyć wpływy ze sprzedaży biletów, musiałyby wymagać większych nakładów finansowych. Nie wydaje się bowiem prawdopodobne tak duże zwiększenie liczby pasażerów, by wszystkie zniżki zostały pokryte z opłaconych przez nich biletów. Czy w związku z proponowanymi ulgami dla II strefy Warszawa będzie oczekiwała większej partycypacji w kosztach utrzymania komunikacji publicznej od samorządów podwarszawskich gmin? Nie można tego wykluczyć.
– Zamierzeniem Rady jest wprowadzenie powyższych zmian możliwe szybko. Rozumiejąc, że będzie to wymagało zmian uchwał, umów i wielu dostosowań, uważamy, że właściwym terminem wdrożenia naszych zamierzeń jest 1 września bieżącego roku – czytamy w piśmie.
Dokument jest póki co swoistym „listem intencyjnym”. Realność wprowadzenia takich zmian taryfowych, zwłaszcza w kontekście finansowym, oceni warszawski Ratusz.
Napisz komentarz
Komentarze