Rząd planuje wprowadzić zmiany w sposobie rozliczania podatku dochodowego. Jeśli zechcemy, nasze roczne zeznanie wypełni Urząd Skarbowy, a wszystko zatwierdzimy drogą elektroniczną.
Choć nowelizacja ustawy o podatku dochodowym wciąż jest w fazie projektu, Ministerstwo Finansów zakłada, że podatnicy będą mogli z niej skorzystać, już rozliczając się z fiskusem za 2016 rok.
– Chcemy jak najbardziej usprawnić podatnikom rozliczenie elektroniczne. Teraz zajmie ono większości podatników zaledwie kilka minut – zapewniał wiceminister finansów, szef Krajowej Administracji Skarbowej Marian Banaś podczas konferencji prasowej, która odbyła się 27 stycznia 2017 r. w Ministerstwie Finansów.
– Zmieniamy filozofię. Teraz to my sporządzimy zeznanie za podatnika, a on będzie mógł je skontrolować – dodał dyrektor Departamentu Administracji Podatkowej w MF Tomasz Strąk.
Emerytom i rencistom też będzie łatwiej
Ułatwienia mają dotyczyć podatników osiągających dochody wyłącznie od płatników, czyli z umów o pracę, umów o dzieło i zlecenie oraz z praw autorskich, a także emerytów i rencistów, którzy decydują się na wypełnianie wniosku ze względu na możliwość wskazania organizacji pożytku publicznego, której chcą przekazać swój 1% podatku. Wielu emerytów i rencistów nie ma bowiem obowiązku składnia zeznania podatkowego, ale jeśli chcieli wspomóc jakąś organizację, musieli wypełnić cały PIT-37. Po zmianach wystarczy złożenie w wersji elektronicznej lub papierowej krótkiego oświadczenia – formularza PIT-OP. US samodzielnie wyliczy kwotę 1% podatku i przekaże go na wskazaną we wniosku organizację pożytku publicznego.
Projekt ustawy zakłada, że do 10 kwietnia każdego roku podatnik będzie mógł złożyć do urzędu skarbowego wniosek o sporządzenie zeznania podatkowego. Wypełni maksymalnie 36 pól i będzie mógł skorzystać m.in. z rozliczenia wspólnie z małżonkiem, ulgi na dzieci, ulgi rehabilitacyjnej, podwyższonych kosztów uzyskania przychodów oraz możliwości przekazania 1% podatku wybranej organizacji pożytku publicznego.
Po nowemu rozliczymy już 2016 rok
Według informacji podanej na stronie Urzędu Skarbowego w Piasecznie w przypadku zeznania podatkowego PIT-37 za 2016 rok taki wniosek będzie można złożyć od 15 marca do 10 kwietnia 2017. Oznacza to, że MF zakłada przyjęcie nowelizacji przez parlament na jednym z najbliższych posiedzeń. Jeśli tak się stanie, podatnik złoży taki wniosek w formie elektronicznej (Ustawa dopuszcza również możliwość złożenia wniosku za pośrednictwem bankowości elektronicznej.) Urząd skarbowy w ciągu 5 dni roboczych poinformuje podatnika o sporządzeniu zeznania, przesyłając e-maila na adres wskazany we wniosku. Od tego momentu podatnik będzie miał możliwość zaakceptowania lub odrzucenia przedstawionego zeznania. Brak reakcji będzie oznaczał automatyczną akceptację zeznania wraz z upływem terminu jego złożenia. Dodatkowym argumentem za złożeniem zeznania drogą elektroniczną ma być szybszy zwrot nadpłaconego podatku.
Zmiany mają przynieść korzyść nie tylko podatnikom, ale też usprawnić prace urzędów skarbowych, których urzędnicy unikną wprowadzania danych z zeznań „papierowych”. Specjalny program informatyczny będzie przygotowywał zeznania automatycznie na podstawie informacji otrzymanych od płatników oraz organów rentowych.
Według wyliczeń Ministerstwa Finansów z nowych rozwiązań może skorzystać nawet 13 milionów podatników.
Napisz komentarz
Komentarze