PKP PLK podpisało w piątek wartą ponad 196 mln zł brutto umowę na remont linii obwodowej w Warszawie, czyli tej, którą w przyszłości będą jeździć pociągi z Piaseczna.
Remont dotyczy odcinka od stacji Warszawa Gołąbki (między Ożarowem a Ursusem), przez Warszawę Zachodnią do Warszawy Gdańskiej. Firma Budimex, z którą 17 lutego PKP podpisało umowę, ma na tę inwestycję 26 miesięcy (czyli do połowy 2019 roku). Przebudowa odcinka od Warszawy Zachodniej do Warszawy Gdańskiej ma zakończyć się do marca 2018 roku.
Cała inwestycja, która kosztować ma 196 mln zł, będzie skutkowała budową 2 nowych przystanków, przebudową 3 przystanków, przebudową 4 wiaduktów na terenie Warszawy, 3 nowymi kładkami dla pieszych, remontem 14 kilometrów torów oraz budową Lokalnego Centrum Sterowania (na stacji Warszawa Główna Towarowa).
W 2019 roku planowane jest rozpoczęcie przebudowy Warszawy Zachodniej (pisaliśmy o tym w numerze 136. PP z dn. 8 lutego 2017 r.), w ramach której ma zostać utworzone bezkolizyjne przejście torowe m.in. z naszej linii nr 8 do stacji Warszawa Zachodnia peron 8. Dzięki temu przejściu nasze pociągi będą omijać linię średnicową i z Zachodniej jechać w stronę Warszawy Gdańskiej. PKP zapowiada jednak, że podczas przebudowy średnicy z linii obwodowej skorzystają pociągi dalekobieżne. Przez centrum Warszawy pojadą pociągi aglomeracyjne i regionalne.
W trakcie przebudowy na odcinku od Zachodniej do Gdańskiej, powstaną dwa nowe przystanki: Warszawa Koło (w okolicy ul. Obozowej) i Warszawa Powązki. Przebudowane zostaną istniejące obiekty: Warszawa Kasprzaka (nowa nazwa to Warszawa Wola) i Warszawa Koło (nowa nazwa to Warszawa Młynów) oraz peron nr 8 na stacji Warszawa Zachodnia. Perony zostaną wyposażone w nowe wiaty, funkcjonalne oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne. Przystanki będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Komunikację ułatwią m.in. windy.
Po co PKP rewolucja z nazwami? Przystanek Warszawa Koło znajduje się przy budowanej właśnie stacji II linii metra Młynów. Stąd logiczna wydaje się zmiana nazwy z Koło na Młynów. Przystanek o nowej nazwie Warszawa Młynów stanie się węzłem przesiadkowym łączącym kolej, tramwaje i metro. Jeżeli pociągi z Piaseczna pojadą tą trasą, będzie to pierwsza możliwość przesiadki do metra. Przesiadka do I linii metra będzie możliwa na stacji Warszawa Gdańska.
– Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w aglomeracji warszawskiej pozwolą na lepsze podróże oraz integracje kolei z komunikacją miejską. Przebudowa linii obwodowej to jeden
z projektów na przebudowę warszawskiego węzła kolejowego, na którą w Krajowym Programie Kolejowym przewidziano ok. 2 miliardy zł – mówi Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Koncepcja przebudowy linii obwodowej powstała we współpracy z przewoźnikami i samorządem.
Napisz komentarz
Komentarze