W temacie Lotniska Chopina na warszawskim Okęciu pojawiło się ostatnio wiele, często sprzecznych informacji, a mieszkańcy naszego powiatu coraz częściej skarżą się na uciążliwy hałas.
W lutym Lotnisko Chopina po raz kolejny pobiło historyczny rekord ruchu pasażerskiego i operacji lotniczych. Port obsłużył ponad 939 tys. pasażerów – o 26,6 proc. więcej niż w tym samym miesiącu poprzedniego roku. Lotnisko obsługuje obecnie blisko 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce. W 2016 r. port obsłużył 12,8 mln pasażerów. W kwietniu zostaną przeprowadzone prace konserwacyjno-remontowe na drogach startowych. Jak informuje lotnisko na swojej stronie internetowej, na czas prac konserwacyjno-remontowych będzie zamknięta jedna z dróg startowych (DS. nr 3), w efekcie zwiększy się ruch lotniczy nad Ursynowem.
Informacje o zwiększającym się ruchu na lotnisku nie podobają się tej części mieszkańców naszego powiatu, która często boryka się z uciążliwym hałasem samolotowym:
– Jak przyjdzie lato, to czasem są takie dni, że nie da się otworzyć okna, hałas jest przeraźliwy. Wydaje mi się, że samolot zaraz wyląduje obok naszego bloku, czy naprawdę nic z tym nie można zrobić? W USA korporacje i lotniska płacą olbrzymie odszkodowania za działania szkodzące zdrowiu ludzi, u nas przez tyle lat nic się z tym nie robi, szkoda słów – mówi pani Agnieszka mieszkanka Mysiadła.
Czy będzie ciszej?
Problem zwiększającego się hałasu lotniczego znany jest radnym i włodarzom naszych gmin. W ostatnim czasie Gmina Lesznowola poinformowała na swojej stronie internetowej, że podjęła kroki prawne zmierzające do zmniejszenia hałasu generowanego przez samoloty korzystające z pobliskiego lotniska. W związku z tym podjęto współpracę z kancelarią prawną w Warszawie. Głównym celem podejmowanych działań będzie egzekwowanie obowiązujących norm prawnych dotyczących dopuszczalnych norm hałasu.
Okazuje się, że temat rozwoju pobliskiego lotniska stanął także na szczeblu centralnym. Na koniec ubiegłego roku pojawiła się informacja, że rząd przymierza się do podniesienia norm hałasu dla lotnisk i zmiany metodologii jego pomiaru, co oznaczałoby w praktyce dla mieszkańców jeszcze większy hałas. Radny z Lesznowoli Marcin Kania poinformował jednak na swoim profilu Facebookowym, że Minister Środowiska odmówił wnioskowanej zmiany.
W ostatnim czasie z kolei pojawiły się informacje o rządowych planach budowy Centralnego Portu Lotniczego. Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk uważa, że powinien on powstać między Łodzią i Warszawą i być dobrze skomunikowany z autostradą A1 i A2 oraz węzłem kolejowym.
Prezes LOT-u Rafał Milczarski w jednym z wywiadów dla „Rzeczpospolitej”, odnosząc się do planów rządowych, stwierdził m.in.:
– Jest to kluczowy element naszej strategii. Jeżeli mamy się rozwinąć jako sieciowa linia lotnicza, to potrzebujemy sieciowego portu lotniczego, a Okęcie nim nie jest i jego możliwości się niebawem wyczerpią. Z perspektywy warszawiaków zamknięcie Okęcia jest bardzo korzystne, dlatego że jakość życia i ceny nieruchomości leżących w okolicach Okęcia istotnie wzrosną. Nawet jeśli geograficzna odległość do lotniska będzie większa, nie oznacza to koniecznie, że podróż będzie dłuższa. A na pewno korzystanie z tego portu przez obywateli innych miast będzie łatwiejsze.
Napisz komentarz
Komentarze