Reklama

Pamiętają o sąsiadach

Pamiętają o sąsiadach

Zebrali 31 worków śmieci, ale nie chcą na tym zakończyć. Planują doprowadzić żydowski cmentarz do godnego wyglądu, ogrodzić i ustawić tablicę pamiątkowo-informacyjną.

 

W sobotę 7 kwietnia grupa osób z Warszawy, Tarczyna i Piaseczna, po raz piąty w czynie społecznym sprzątała zapomniany żydowski cmentarz w Tarczynie.

Tarczyn przed wojną był typowym sztetlem, czyli miasteczkiem, w którym dominowała kultura żydowska. Po wojnie, kiedy Żydzi zniknęli, lokalna społeczność zapomniała o swoich sąsiadach.

W końcu, po 70 latach od zakończenia wojny, znaleźli się ludzie którzy chcą przywrócić godny wygląd cmentarza. Pozostało tylko kilka macew, niektóre są prawie całkowicie wciśnięte w ziemię, możliwe więc, że jeszcze kilka znajduje się pod warstwą ziemi. Pozostałe zniknęły.  Mimo to kirkut jest miejscem pochówku sąsiadów, Polaków wyznania mojżeszowego, a jego stan to prawdziwy wstyd dla Tarczyna.

– Wcześniej rosły na nim drzewa, było wysypisko śmieci – mówi nam Piotr Prawucki.

W zeszłym roku 5 pracowników Jarpera i kilku wolontariuszy przez tydzień wycinało drzewka i krzaki.

– Chciałbym podziękować Urzędowi Miejskiemu w Tarczynie za organizację worków na śmieci i pomoc w usunięciu odpadów – mówi Dariusz Noiszewski. – Ale przede wszystkim chciałbym podziękować wszystkim dobrym ludziom z Piaseczna, Tarczyna i Warszawy za zaangażowanie w usuwaniu śmieci i krzaków na cmentarzu. Zebraliśmy 31 worków śmieci i spaliliśmy górę krzaków. 

Sprzątanie odbyło się przy zachowaniu wytycznych sprzątania cmentarzy Komisji Rabinicznej do Spraw Cmentarzy i Holocaustu. Znaleziono szkło, złom, eternit (który zawiera azbest), medyczne szklane opakowania, a nawet tabliczkę z napisem „porodówka”.

Wolontariusze uprzątnęli jednak tylko ¼ dostępnej części cmentarza. Co dalej?

– Stawiamy sobie cele, które realizować będziemy stopniowo – informuje Piotr Stasiak. – Planujemy dokończenie usuwania śmieci, obsadzenie całej powierzchni cmentarza wiecznie zielonym bluszczem, który symbolizuje wierność i trwałość życia. Następnie chcemy ogrodzić cały cmentarz w jego rzeczywistych granicach estetycznym parkanem oraz umieścić na bramie cmentarnej lub na postumencie tablicę informacyjno-pamiątkową.

Każdy może pomóc. Chętni zwołują się na Facebooku, można także poprosić o kontakt przez naszą redakcję.

Czy uda się przywrócić pamięć o tarczyńskich Żydach?


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

Specjalista ds. Marketingu i Social Mediów. Specjalista ds. Marketingu i Social Mediów. BAUTECH to polska firma o ugruntowanej pozycji rynkowej, dostawca wysokiej jakości produktów i systemów posadzkowych dla przemysłu i dużych inwestycji komercyjnych.Posiadamy 30 lat doświadczenia na rynku polskim i zagranicznym. Tworzymy dwie idealnie dopasowane do oczekiwań naszych Klientów marki: BAUTECH INDUSTRY oraz BAUTECH FUTURA specjalizujące się w produkcji posadzek przemysłowych oraz posadzek i tynków dekoracyjnych z mikrocementu. Zapraszamy kandydatów na stanowisko Specjalista ds. Marketingu i Social Mediów.Szukamy osób z okolic Piaseczna, gdzie mieści się nasze biuro, tak aby nie tracić czasu na długie dojazdy :) Twój zakres obowiązków:Wsparcie Managera Działu Marketingu w bieżących zadaniach;Kreowanie contentu na potrzeby mediów społecznościowych i ich obsługa (Facebook, Instagram, LinkedIn, wizytówka Google);Opracowywanie materiałów wizerunkowych (infografiki, filmy) na potrzeby digital marketingu i mediów społecznościowych;Projektowanie spójnych materiałów reklamowych digitalowych, drukowanych i ekspozycyjnych przy współpracy z Managerem DziałuTworzenie materiałów dla Działu Sprzedaży: proste prezentacje, ulotkiZamawianie materiałów marketingowych;Współtworzenie contentu w sklepie internetowym oraz dbanie o aktualizację treściWspółtworzenie strony internetowej markiWymagania:Praktyczna bardzo dobra znajomość programu CANVAPraktyczna znajomość programu CUP CAT lub innego do tworzenia krótkich filmów reklamowychPoczucie estetyki i zasad kompozycjiDobra organizacja pracy, odpowiedzialność, dokładnośćSamodzielność i otwartość na współpracęChęć rozwoju przy doświadczonym definiującym zadania i wspierającym przełożonym - Marketingowcu o wieloletnim doświadczeniuDoświadczenie poparte materiałami, przykładamiTo oferujemyAtrakcyjne wynagrodzenie adekwatne do doświadczeniaMożliwość rozwoju zawodowego i wsparcie Marketing Managera;Pracę w zgranym zespole w firmie o ugruntowanej pozycji rynkowej;Przyjazną atmosferę we wspierającym się środowisku;Umowę o pracę po okresie próbnym lub w oparciu o inna formę współpracy.Pracę w godzinach 8.00 -16.00 Prosimy o wysyłanie CV na adres:  [email protected]  
Reklama