W kolejnym odcinku cyklu "Tu zaszła zmiana" przedstawiamy zdjęcia i historię piaseczyńskiego dworca PKP.
Modernistyczna bryła dworca w Piasecznie zachwyca urodą. Warto opowiedzieć jakim przeobrażeniom przeszedł budynek dworca i jego otoczenie przez 86 lat swojego istnienia.
Modernistyczny projekt
Otwarcie szerokotorowej linii kolejowej Warszawa – Radom nastąpiło 25 listopada 1934 roku. Nowa inwestycja „skróciła” odległość między Warszawą a Krakowem o 46 km. Prace zostały rozpoczęte wiosną 1933 roku i pod koniec listopada 1934 były na ukończeniu. Długość linii kolejowej Warszawa – Radom wynosiła 102,8 km, na tej drodze zaprojektowano sześć stacji (5 plus jeden przystanek) – Piaseczno, Chynów, Warka, Dobieszyn, Bartodzieje i przystanek Zalesie Górne. Dworce kolejowe na trasie Warszawa – Radom zostały zaprojektowane w stylu architektury modernizmu, położono duży nacisk na funkcjonalność pomieszczeń i wygodę pasażerów.
Prawdopodobnie architektem budynku w Piasecznie był architekt Edgar Norwerth. Dlaczego prawdopodobnie? Nie zachowała się dawna dokumentacja lub nie została odnaleziona. Jeśli architektem nie był Edgar Norwerth, tylko np. zespół architektów kolejowych lub zespół studentów z Politechniki Warszawskiej, to jedno jest pewne – styl, czas, w którym tworzył wskazuje na to, że Norwerth musiał mieć duży wpływ na projekt dworca piaseczyńskiego.
Pociąg z Piłsudskim
W kilka miesięcy po otwarciu dworca miało miejsce wydarzenie, które nobilitowało miasto. Otóż w maju 1935 roku, na stacji Piaseczno zatrzymał się specjalny pociąg wiozący trumnę ze zwłokami marszałka Józefa Piłsudskiego do Krakowa. Były wzruszające przemówienia i tłumy mieszkańców Piaseczna żegnające wodza narodu w jego ostatniej podróży.
Bufet i telefon
Dworzec PKP Piaseczno w latach 60. i 70. XX w. był centrum życia towarzyskiego. Rytm przejazdu pociągów dyktował podróżnym towarzyskie życie dworcowe i długość posiedzeń w bufecie i poczekalni. Dworzec był ogrzewany piecami, czynny całą dobę. Bufet pełnił rolę sklepu i restauracji, w której można było zrobić zakupy i zjeść bigos, jajka w majonezie, napić się herbaty. Bufet był zaopatrzony w wielkie tafle marmolady na wagę, herbatniki petit beurre, pieczywo, piwo i wino. Za ladą stała bufetowa w białym fartuszku i przepasce z białej koronki na włosach (wymóg sanepidu) i zręcznie nalewała w kufle piwo z beczki. W drewnianych skrzynkach stała oranżada o smaku landrynek. W dobie pustych półek w sklepach były to rarytasy. W rogach pomieszczeń poczekalni stały spluwaczki, relikt przeszłości.
Poczekalnia tętniła życiem. Okoliczna ludność korzystała z jedynego w okolicy aparatu telefonicznego. Często ustawiała się do niego kolejka. Meldowało się na cały głos w słuchawkę telefoniczną i ku rozrywce siedzących, bo echo niosło głos po całym pomieszczeniu, że – dziecko się urodziło, że Franek kupił pralkę, że nie wracam, że wracam… i inne takie rewelacje. W kasie biletowej królowała pani Ewa Marek. Od czasu do czasu po poczekalni przechadzał się naczelnik stacji pan Brajbisz, w mundurze kolejarza, elegancki i przystojny. W latach 80. dworzec podupadł, skasowano bufet.
Długa droga do modernizacji
Wchodząc w XXI wiek dworzec, wizytówka miasta, był w opłakanym stanie. Właścicielem budynku było PKP, Gmina Piaseczno musiała obiekt wydzierżawić i pozyskać fundusze na jego remont, co nie odbyło się bez komplikacji. W końcu pozyskano fundusze. Odbyło się to w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013. Niskooprocentowana pożyczka została udzielona przez Bank Gospodarstwa Krajowego S.A. w roku 2014. Były to dwie sumy pożyczek: pierwsza na kwotę 1 085 826,57 zł i druga na kwotę 821 565,08 zł. Spłata została wyznaczona na lata 2015 – 2023. W efekcie budynek przy ul. Dworcowej o pow. 431 m2 został przebudowany pod nadzorem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, gdyż w trakcie prac budynek został wpisany do rejestru zabytków i konserwator objął pieczę nad remontem. Dodam jeszcze, że za projekt remontu i rozbudowy części biurowej odpowiedzialna była pracownia Sema architekci - Maciej Utliński i Jarosław Kraska. Zmodernizowany budynek został oddany do użytku na początku sierpnia 2015 roku.
Przyszedł czas na modernizację peronów i kładki. 13 marca 2016 roku Polskie Linie Kolejowe zapowiedziały, że rozpoczną modernizację stacji w Piasecznie. Stary peron został zastąpiony dwoma nowymi (położonymi na zewnątrz toru), wyższymi, dostosowanymi do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zamontowane zostały nowe wiaty, oświetlenie, tablice informacyjne, megafony i ławki.
W miejscu starej kładki powstała nowa, wyposażona w windy. Zmodernizowano też wyjście z peronów na ul. Sienkiewicza.
Napisz komentarz
Komentarze