Ruszyła Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków. Od 1 lipca właściciele oraz zarządcy budynków muszą przekazać do niej informacje o sposobie ogrzewania nieruchomości. Deklarację będzie można złożyć przez Internet lub w magistracie.
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) to nowe narzędzie, które ma pomóc w walce z tzw. niską emisją. Pyły pochodzące z ogrzewania budynków stanowią bowiem jedno z największych źródeł zanieczyszczenia powietrza.
– Z problemem smogu w Polsce zmagamy się od kilkudziesięciu lat. Zanieczyszczenie powietrza w naszym kraju jest spowodowane głównie tzw. niską emisją z ogrzewania gospodarstw domowych. Miliony budynków jednorodzinnych mają przestarzałe i mało sprawne kotły na węgiel i drewno, tzw. kopciuchy, emitujące znaczne ilości zanieczyszczeń. Ponad 70% domów jednorodzinnych nie ma żadnej izolacji cieplnej lub jest bardzo słabo ocieplona. Dlatego bardzo zależy nam, by stworzyć jednolitą, wielopoziomową strategię walki z zanieczyszczeniem powietrza. I temu służyć ma właśnie Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków, którą uruchamiamy. To narzędzie do składania deklaracji źródeł niskoemisyjnego ciepła i spalania paliw – dla wszystkich obywateli-właścicieli nieruchomości i zarządców administrujących budynkiem. Baza będzie docelowo kompleksowym i rzetelnym zbiorem danych o źródłach ogrzewania stosowanych w naszych domach i budynkach. Zebranie tych wszystkich informacji w jednym miejscu pozwoli nam na podjęcie skutecznych działań, które mają na celu poprawę jakości powietrza w naszym kraju – opisuje wiceminister rozwoju, pracy i technologii Anna Kornecka.
Obowiązek dla właścicieli i zarządców
Dla właścicieli i zarządców budynków wprowadzenie CEEB oznacza konieczność wypełnienia deklaracji o źródłach ogrzewania. Chodzi tu zarówno o tzw. kopciuchy, jak i wszystkie inne piece i kotły, w tym gazowe, węglowe, kominki, pompy ciepła czy ogrzewanie z sieci. Co istotne, Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków obejmuje nie tylko budynki mieszkalne, ale również lokale handlowe czy usługowe.
Deklarację możemy złożyć przez Internet (tutaj) lub w naszym urzędzie gminy. Do wypełnienia formularza online konieczny będzie profil zaufany lub e-dowód. Druki w formie papierowej możemy otrzymać w urzędzie, możemy je także pobrać i wydrukować samodzielnie (pliki do pobrania tutaj). Złożenie deklaracji jest obowiązkowe; jeśli tego nie zrobimy, grozi nam grzywna w wysokości nawet 5000 zł. Na złożenie dokumentu mamy rok w przypadku budynków już istniejących i 14 dni w przypadku tych nowo wybudowanych.
Napisz komentarz
Komentarze