GDDKiA otworzyła oferty w przetargu na opracowanie koncepcji przebudowy odcinka DK79 między Piasecznem a Górą Kalwarią. Kiedy są szanse na dwupasmówkę z Piaseczna do Góry Kalwarii?
W piątek 18 lutego otwarte zostały oferty złożone w ogłoszonym przez GDDKiA w grudniu 2021 r. przetargu na opracowanie koncepcji rozbudowy DK79 na odcinku od Piaseczna do obwodnicy Góry Kalwarii. Wpłynęło sześć ofert, najniższa przewyższa zakładany budżet o 400 tys. zł i opiewa na ponad 4,5 mln zł. Jeśli nie będzie odwołań i uda się rozstrzygnąć przetarg, podpisanie umowy planowane jest w maju 2022 roku. Od tego momentu wykonawca będzie miał 26 miesięcy na opracowanie koncepcji wraz z materiałami niezbędnymi do uzyskania decyzji środowiskowej dla rozbudowy ok. 13,5 km DK79 na odcinku od ul. Syrenki w Piasecznie do początku obwodnicy Góry Kalwarii w Kątach.
- Zakończenie prac przewidywane jest na przełomie III i IV kw. 2024 r. – informuje GDDKiA.
Minimum trzy warianty
Zadaniem projektanta będzie przedstawienia przynajmniej trzech wariantów inwestycyjnych: wariant bezinwestycyjny polegający na niepodejmowaniu przedsięwzięcia; minimum 1 wariant z propozycjami rozwiązań technicznych w istniejącym pasie drogi oraz minimum 1 wariant przebiegu alternatywnego – po nowym śladzie.
- W ramach inwestycji istniejąca DK79 zostanie dostosowana do parametrów trasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Dostęp do drogi będzie się odbywać poprzez węzły drogowe. Ponadto wybudowane/przebudowane zostaną drogi do obsługi terenów przyległych. Powstaną chodniki i ciągi pieszo – rowerowe lub rowerowe, zatoki autobusowe. Piesi i rowerzyści zyskają kładki. Wybudowane zostaną urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego – informuje warszawski oddział GDDKiA.
Liczący 13,5 km fragment drogi krajowej 79 podzielono na 5 odcinków: pierwszy, o długości 2 km, od ul. Syrenki do ul. Żeromskiego w Piasecznie (bez skrzyżowania); drugi o długości 3,02 km od skrzyżowania z ul. Żeromskiego do ul. Wschodniej (ze skrzyżowaniem) w Żabieńcu; trzeci o długości 2,78 km od ul. Wschodniej (bez skrzyżowania) w Żabieńcu do Chojnowa (granica gminy Piaseczno); czwarty o długości 2,80 km od Chojnowa do ul. Sportowej w Baniosze (bez skrzyżowania) oraz piąty o długości 2,98 km od Baniochy do początku obwodnicy Góry Kalwarii w Kątach.
Do realizacji daleko
Temat rozbudowy wiecznie zakorkowanego i bardzo niebezpiecznego odcinka DK79 między Piasecznem a Góra Kalwarią omawiany jest od co najmniej kilkunastu lat. Raport o oddziaływaniu na środowisko dla tej inwestycji pochodzi z 2006 roku! Kilka lat temu udało się zrealizować w końcu pierwszy etap, czyli budowę obwodnicy Góry Kalwarii. Wówczas powróciło pytanie o to, kiedy przyjdzie czas na odcinek łączący ją z Piasecznem. W ubiegłym roku rząd przekazał GDDKiA 4 mln złotych na dokumentację, co pozwoliło na ogłoszenie wspomnianego przetargu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w połowie 2024 roku gotowa będzie koncepcja. Potem konieczne będzie wykonanie projektu dla wybranego wariantu oraz uzyskanie decyzji środowiskowej, co w przypadku odwołań może wydłużyć procedurę o kolejne lata. A kiedy już wszystkie zgody formalne uda się uzyskać, pozostanie kwestia środków na realizację inwestycji, które należy liczyć raczej w setkach niż dziesiątkach milionów złotych. Z pewnością zadanie więc będzie realizowane etapami. Pytanie brzmi, który pięciu odcinków wskazanych w specyfikacji przetargowej zrealizowany zostanie jako pierwszy i jak szybko to nastąpi.
Samorządy biorą sprawy w swoje ręce
Do tego czasu dzięki staraniom lokalnych samorządów możemy liczyć jedynie na poprawę sytuacji na trzech skrzyżowaniach. W tym roku Powiat Piaseczyński, dzięki porozumieniu z GDDKiA zamierza zrealizować przebudowę niebezpiecznych i uciążliwych dla kierowców skrzyżowań w Baniosze i Żabieńcu. Z kolei Gmina Piaseczno we współpracy z MZDW i Powiatem projektuje przebudowę skrzyżowania ul. Puławskiej, Okulickiego i Wojska Polskiego, co powinno choć trochę odciążyć skrzyżowanie przy Laminie.
Napisz komentarz
Komentarze