O planowanej przez powiat inwestycji zrobiło się głośno, kiedy wzdłuż popularnej wśród spacerowiczów i rowerzystów drogi przez Las Chojnowski pojawiły się oznaczenia przydrożnych drzew. Sprawą zainteresowali się aktywiści z Alarmu dla Klimatu Piaseczno.
– Pod topór mają pójść tysiące drzew! Tysiące drzew w imię wygody, by samochody mogły rozwijać duże prędkości, by można było dostać się z Krępy do Piaseczna o 5 minut szybciej niż obecnie! – alarmowali pod koniec marca.
Obecnie droga przez las jest utwardzona asfaltem na odcinku kilkuset metrów od Krępy, w sąsiedztwie domów mieszkańców Nowinek. Podkreślają, że o ten asfalt walczyli przez wiele lat. Planowana budowa drogi to również wynik ich nacisków na powiat w sprawie ucywilizowania drogi, która pozwoli im dojechać do Zalesia Górnego, czy dalej Piaseczna krótszą drogą.
Droga o połowę krótsza
Przy obecnej infrastrukturze drogowej mieszkańcy Nowinek (około 20 domów) mają do wyboru trzy trasy w kierunku centrum Zalesia Górnego – przez Krępę i Jeziórko do Zalesia Górnego – ok. 9 km, przez Dobiesz i Pilawę do DK79 i Zalesia Górnego ok. 14,5 km oraz gruntową, często dziurawą ulicą Gościniec Warecki – ok. 4,5 km do Zalesia Górnego. Ze „skrótu” pozwalającego ominąć dłuższą drogę z przejazdem kolejowym przez Jeziórko czy konieczność czekania na możliwość wyjazdu z Pilawy na drogę krajową 79, z pewnością skorzystają też mieszkańcy okolicznych wsi w gminie Prażmów i Góra Kalwaria. Dodatkowo, zaledwie kilkaset metrów od planowanej inwestycji deweloper buduje duże osiedle. W pierwszym etapie ma powstać 80 domów, a łącznie w pięciu etapach inwestycji aż 420. Mieszkańcy tych nieruchomości bez wątpienia również będą zainteresowani nowym połączeniem drogowym.
Przebieg zgodny z dokumentacją
Powiat uzyskał decyzję ZRID dla budowy ul. Gościniec Warecki na odcinku od Krępy do ul. Pionierów we wrześniu 2021 r. Wydał ją starosta piaseczyński.
– Jest to istniejąca droga powiatowa, która tworzy alternatywę dla komunikacji z miejscowości: Krępa, Czarny Las, Wojciechowice, Sierzchów, Chojnów, Dobiesz, Ustanówek z pominięciem drogi krajowej nr 79, na której niemal codziennie dochodzi do wypadków, w tym śmiertelnych – podkreśla starosta Ksawery Gut. – Dlatego kilka lat temu została podjęta decyzja o zleceniu projektu, zrobiliśmy go, a teraz zamierzamy budować drogę.
Prawdopodobnie samo utwardzenie drogi nie budziłoby aż tyle emocji, choć oczywiście zwiększony ruch samochodowy przy lepszej nawierzchni, zdecydowanie zmieni charakter tej leśnej i stosunkowo rzadko obecnie uczęszczanej przez kierowców trasy. Do tego dochodzi jednak wycinka co najmniej kilkuset drzew oznaczonych w sąsiedztwie istniejącej drogi. Okazuje się, że zgodnie z dokumentacją, pas drogowy na mapach jest w niektórych miejscach przesunięty względem istniejącego przebiegu. Do tego dochodzi kwestia wymogów technicznych jakim musi obecnie sprostać droga powiatowa.
– Pas drogowy utwardzony kruszywem i destruktem ma od 5 do 8 m szerokości, a my planujemy wykonać jezdnie o szerokości 6 m i 1,5 m pobocza asfaltowego, żeby ucywilizować tę drogę. Nawet zrezygnowaliśmy z 2 m chodnika czy 3,5 m ciągu pieszo-jezdnego, żeby jak najmniej było ingerencji w drzewa – podkreśla starosta.
Podczas ostatniej sesji Rady Powiatu został zwiększony budżet na realizację zadania obejmującego utwardzenie drogi z Krępy do Zalesia Górnego, budowę chodnika w Krępie oraz jezdni na odcinku z Krępy do Czarnego Lasu. Łącznie na realizację tego zadania Powiat zamierza wydać 2,38 mln zł.
Napisz komentarz
Komentarze