Wyjątkowo restrykcyjna, ze względu na charakter gminy, uchwała krajobrazowa Konstancina-Jeziorny, została przyjęta przez radę miejską 24 lutego 2021 r. Weszła w życie 28 kwietnia ub. r. i w związku z tym, że założono w niej 12-miesięczny okres dostosowawczy, po 28 kwietnia gmina planuje już egzekwowanie jej zapisów. Ze względu na charakter, przede wszystkim miasta – uznawanego za elegancką, wręcz elitarną miejscowość podwarszawską oraz status uzdrowiska, przyjęte w uchwale ustalenia są bardzo restrykcyjne. Radni zgodzili się, by reklamy całkowicie zniknęły z przestrzeni miasta i gminy. Dopuszczone zostały jedynie na gminnych tablicach oraz…Konstancińskim Rowerze Miejskim, który jak wiadomo, zgodnie z decyzją radnych, został usunięty z budżetu gminy na 2022 rok.
Miasto bez reklam
Reklamy jako takie mają więc zniknąć zupełnie, dopuszczalne jest jedynie lokalizowanie szyldów, które muszą spełniać określone wymogi. Te zależą między innymi od rejonu, w którym zlokalizowana jest nieruchomość, na której taki obiekt ma być umieszczony. Najmniejszą powierzchnię, bo 3 mkw., mogą mieć szyldy w strefie A ochrony uzdrowiskowej. W pozostałych dwóch strefach dopuszczono maksymalnie 5 mkw. Całkowicie zakazane są szyldy w postaci reklam naklejanych na okna budynków, o rozmiarze większym niż 30% powierzchni okna. Nie wolno także umieszczać banerów, pneumatycznych urządzeń reklamowym, siatek, murali, reklam mobilnych i ekranów świetlnych.
Ogrodzenia i mała architektura
Uchwała reguluje również kwestię ogrodzeń i obiektów małej architektury. Po pierwsze wprowadza zakaz grodzenia pojedynczych budynków i zespołów budynków w zabudowie mieszkaniowej wielorodzinnej. Wszystkie nowe ogrodzenia nie mogą przekraczać wysokości 2,2 metrów, mają mieć przynajmniej 50-procentowy prześwit w każdym przęśle i umożliwiać migrację małych zwierząt.
Jeśli chodzi o obiekty małej architektury, to przede wszystkim uchwała wprowadza nakaz stosowania „ujednoliconej, spójnej formy i kolorystyki powtarzalnych obiektów małej architektury sytuowanych na terenach publicznych, za wyjątkiem obiektów stanowiących wyposażenie ogródków gastronomicznych”. Elementy powtarzalne powinny być wykonane z określonych materiałów i usytuowane w sposób, który zapewnia bezpieczeństwo zarówno ich użytkowania, jak i poruszania się w ich sąsiedztwie.
Szczegółowe informacje dostępne są w uchwale
Urząd przypomina
Konstanciński magistrat co jakiś czas przypomina mieszkańcom i przedsiębiorcom o nowych regulacjach. Jak informował, jeszcze podczas lutowej sesji rady miejskiej, burmistrz Kazimierz Jańczuk, urzędnicy podejmują szereg działań informacyjnych oraz dokumentujących reklamy. Kiedy uchwała zaczęła obowiązywać (28 kwietnia 2021 r.) straż miejska wraz z pracownikami Wydziału Planowania Przestrzennego sfotografowała wszystkie istniejące na terenie gminy reklamy oraz sfilmowała wszystkie ulice.
– Zatem mamy pełną dokumentację tego, co było w dniu wejścia w życie uchwały – poinformował burmistrz Kazimierz Jańczuk. Zapewnił też, że do wszystkich właścicieli reklam lub nieruchomości, na których są one usytuowane, zostały wysłane imienne pisma informujące o tym, że upływa termin dostosowania reklam do wymogów obowiązującej uchwały.
– Po 28 kwietnia rozpoczynamy egzekwowanie przepisów obowiązującej uchwały – zapowiedział.
Wysokie kary
Kary za niedostosowanie szyldów i umieszczenie reklam mogą być dotkliwe. W związku z tym, że gmina nie podjęła uchwały o opłacie reklamowej, zgodnie z przepisami (tutaj), kara powinna być nałożona w wymiarze 40-krotności maksymalnie dopuszczonych stawek opłaty stałej (2,8 zł) oraz zmiennej (0,25 zł) za m2 powierzchni reklamy – czyli 122 zł za m2 dziennie! Wysokość kary pieniężnej ustala się za okres od dnia wszczęcia postępowania w sprawie, do dnia wydania decyzji. Oczywiście nadal należy usunąć niezgodną z prawem reklamę lub dostosować do uchwały szyld.
Napisz komentarz
Komentarze