Przetarg na opracowanie koncepcji rozbudowy DK79 na odcinku od przebudowywanego właśnie fragmentu między ulicami Energetycznej a Syrenki w Piaseczna do obwodnicy Góry Kalwarii Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła w grudniu 2021 r. Otwarcie ofert nastąpiło 18 lutego 2022 r. Wpłynęło ich sześć, o dość dużej rozpiętości cenowej – od 4,75 do 14,67 mln złotych. Najniższa z ofert przewyższała zakładany budżet o ponad 400 tys. zł. W związku z tym dotrzymanie planowanego na maj terminu podpisania umowy nie udało się dotrzymać. Najpierw konieczne było dołożenie brakujących środków przez ministerstwo.
- Minister Infrastruktury przyznał dodatkowe środki finansowe na realizację rozbudowy DK 79 Piaseczno – obwodnica Góry Kalwarii. Tym samym daje nam to możliwość kontynuowania postępowania przetargowego – poinformowała nas rzecznik warszawskiego oddziału GDDKiA Małgorzata Tarnowska.
W piątek 1 lipca GDDKiA rozstrzygnęła przetarg wybierając najkorzystniejszą ofertę o wartości 5,3 mln zł.
- Jeśli nie będzie odwołań od tej czynności, po pozyskaniu gwarancji należytego wykonania, będziemy mogli podpisać umowy – dodaje Tarnowska. Od tego momentu wykonawca będzie miał 26 miesięcy na przygotowanie minimum 3 wariantów rozbudowy ok. 13,5 km drogi krajowej na odcinku od ul. Syrenki w Piasecznie do początku obwodnicy Góry Kalwarii w Kątach.
Pięć odcinków, trzy warianty
Drogę podzielono na 5 odcinków: pierwszy, o długości 2 km, od ul. Syrenki do ul. Żeromskiego w Piasecznie (bez skrzyżowania); drugi o długości 3,02 km od skrzyżowania z ul. Żeromskiego do ul. Wschodniej (ze skrzyżowaniem) w Żabieńcu; trzeci o długości 2,78 km od ul. Wschodniej (bez skrzyżowania) w Żabieńcu do Chojnowa (granica gminy Piaseczno); czwarty o długości 2,80 km od Chojnowa do ul. Sportowej w Baniosze (bez skrzyżowania) oraz piąty o długości 2,98 km od Baniochy do początku obwodnicy Góry Kalwarii w Kątach.
Projektant ma przygotować trzy warianty inwestycji: minimum jeden z propozycjami rozwiązań technicznych w istniejącym pasie drogi, minimum jeden przebiegu alternatywnego – po nowym śladzie oraz…warianty bezinwestycyjny polegający na niepodejmowaniu przedsięwzięcia. Zadaniem wykonawcy będzie również przygotowanie materiałów niezbędnych do uzyskania decyzji środowiskowej.
Kiedy faza realizacyjna?
- W ramach inwestycji istniejąca DK79 zostanie dostosowana do parametrów trasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Dostęp do drogi będzie się odbywać poprzez węzły drogowe. Ponadto wybudowane/przebudowane zostaną drogi do obsługi terenów przyległych. Powstaną chodniki i ciągi pieszo – rowerowe lub rowerowe, zatoki autobusowe. Piesi i rowerzyści zyskają kładki. Wybudowane zostaną urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego – informuje warszawski oddział GDDKiA.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w drugiej połowie 2024 roku gotowa będzie dopiero koncepcja, w oparciu o którą zostanie przygotowany projekt. Do tego niezbędne będzie uzyskanie decyzji środowiskowej, co w przypadku protestów może odwlec wydanie pozwolenia na budowę nawet o kilka lat. A po jej uzyskaniu pozostanie jeszcze kwestia znalezienia niemałych środków na realizację. Bez wątpienia zadanie będzie realizowane etapami, stąd podział odcinka drogi aż na 5 fragmentów. Który jednak będzie realizowany jako pierwszy i kiedy to nastąpi, na razie trudno przewidzieć.
W związku z tym powiat piaseczyński w porozumieniu z GDDKiA, aby poprawić bezpieczeństwo w uciążliwych punktach, przebudował skrzyżowania w Baniosze i Żabieńcu.
Napisz komentarz
Komentarze