To pierwszy poważny krok do podjęcia tak bardzo oczekiwanej przez kierowców inwestycji. Przetarg na opracowanie koncepcji rozbudowy drogi krajowej 79 na odcinku od przebudowanego właśnie fragmentu między ulicami Energetyczną a Syrenki w Piaseczna do obwodnicy Góry Kalwarii Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła w grudniu 2021 r. Ponieważ oferty przekraczały przekazane na ten cel przez Ministerstwo Infrastruktury środki, z rozstrzygnięciem trzeba było poczekać na ich dołożenie. Przetarg udało się rozstrzygnąć 1 lipca 2022 roku, a ponieważ w wyznaczonym terminie nie zostały złożone odwołania, umowa z wykonawcą została podpisana w ubiegły piątek.
Trzy warianty i pięć odcinków
Jego zadaniem będzie przygotowanie minimum 3 wariantów rozbudowy ok. 13,5 km drogi krajowej na odcinku od ul. Syrenki w Piasecznie do początku obwodnicy Góry Kalwarii w Kątach. Zgodnie z przetargiem projektant ma zaproponować minimum jeden wariant z propozycjami rozwiązań technicznych w istniejącym pasie drogi, minimum jeden przebiegu drogi po nowym śladzie oraz…warianty „bezinwestycyjny polegający na niepodejmowaniu przedsięwzięcia”.
Inwestycja podzielona została na 5 odcinków:
- Piaseczno (skrzyżowanie z ul. Syrenki) - Piaseczno ul. Żeromskiego (bez skrzyżowania), długości 2 km;
- Piaseczno ul. Żeromskiego (ze skrzyżowaniem) - Żabieniec ul. Wschodnia (ze skrzyżowaniem), długości ok. 3 km;
- Żabieniec ul. Wschodnia (bez skrzyżowania) - w. Chojnów (okolice granicy miejsko - wiejskiej gminy Piaseczno), długości ok. 2,8 km;
- w. Chojnów (okolice granicy miejsko - wiejskiej gminy Piaseczno) - Baniocha ul. Sportowa (bez skrzyżowania), długości 2,8 km;
- Baniocha ul. Sportowa (ze skrzyżowaniem) - początek Obwodnicy Góry Kalwarii, długości ok. 3 km.
Kiedy realizacja?
- Umowa o wartości ok. 5,3 mln zł zostanie zrealizowana w ciągu 24 miesięcy od daty jej zawarcia. Przy czym najpóźniej 14 miesięcy po zawarciu umowy projektant ma złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej do organu właściwego dla wydania tej decyzji. Zakończenie prac związanych z przygotowaniem dokumentacji projektowej przewidywane jest na przełomie III i IV kw. 2024 r. – informuje rzecznik warszawskiego oddziału GDDKiA Małgorzata Tarnowska.
Trzeba pamiętać, że mowa na razie o koncepcji a nie konkretnym projekcie drogowym. Ten będzie kolejnym etapem, po tym jak inwestor wybierze wariant, który ma być zrealizowany. Zapewne etapami, przede wszystkim ze względu na duże koszty inwestycji. I właśnie pieniądze będą kluczową kwestią. Bez zabezpieczenia odpowiedniego finansowania koncepcja, a nawet późniejszy projekt wylądują na półce. Trzeba bowiem pamiętać, że rozbudowa tej drogi, w tym między innymi budowa wiaduktu na skrzyżowaniu przy laminie, była opracowywana już wiele lat temu. Na razie w naszym powiecie udało się zrealizować budowę obwodnicy Góry Kalwarii a w ostatnim roku poszerzyć do 3 pasów liczący zaledwie 350 m odcinek ul. Puławskiej między Energetyczną a Syrenki.
Napisz komentarz
Komentarze