Reklama

Góra Kalwaria. „Nie” dla przebiegu nowej linii kolejowej

Rada miejska przyjęła stanowisko w sprawie lokalizacji i budowy linii kolejowej nr 88, która miałaby przebiegać przez południową część gminy i wieść do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Góra Kalwaria. „Nie” dla przebiegu nowej linii kolejowej

Źródło: CPK

Włodarze miasta nie zaakceptowali żadnej z lokalizacji, wskazanych w trzech wariantach proponowanych przez firmę IDOM Inżynieria, która przygotowała rozszerzone studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ-R) dla budowy linii kolejowej nr 88 na odc. Węzeł Centralny Port Komunikacyjny (CPK) – Grójec – Warka. Jak podkreślali, warianty te nie znajdują akceptacji zdecydowanej większości mieszkańców południowej części gminy Góra Kalwaria, tj. obszaru, przez który inwestycja miałaby przebiegać. 

– W aspekcie społecznym umiejscowienie projektowanej linii LK88 na terenie Gminy Góra Kalwaria miałoby ogromny wpływ na komfort życia jej mieszkańców – czytamy w stanowisku rady. – Bezdyskusyjnym faktem jest, iż obecność linii kolejowych „dużych prędkości” (do 250 km/h) byłaby powodem wysokiej, często znacznie przekraczającej normy emisji hałasu komunikacyjnego, szczególnie w wariantach, w których torowiska umiejscowione byłyby na estakadach. Przebieg linii kolejowych w Wariantach 1 i 3 wiąże się z koniecznością wyburzenia dużej liczby budynków mieszkalnych i przesiedleniami. Natomiast Wariant 2 w większości swojego śladu przechodzi przez obszar Warszawskiego Chronionego Krajobrazu, a jego realizacja oznacza masową wycinkę drzew, nieodwracalną ingerencję w ekosystem, zredukowanie wielkości i wydajności tzw. „zielonych płuc Warszawy”, utratę bezcennych dla tych terenów walorów krajobrazowych. 

Czy CPK naprawdę jest potrzebny?

Nowe lotnisko centralne dla Polski to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów powstać ma port, który w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. Ta potężna inwestycja, pomysłu obecnego rządu, przewiduje także stację i dworzec kolejowy, ściśle zintegrowany z portem lotniczym oraz budowę nowych tras kolejowych. 

Jak informuje spółka CPK, inwestycje łączące z planowanym portem to łącznie prawie 2000 km nowych linii, które miałyby powstać do końca 2034 roku. Dla 1300 km z nich prace przygotowawcze już trwają. Pierwsze roboty budowlane mają się rozpocząć jeszcze w tym roku. Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1981 km nowych linii kolejowych.

Nowe superlotnisko powstać ma w gminie Baranów w powiedzie grodziskim. Inwestycja budzi jednak wiele kontrowersji. Wielu na wątpliwości co do samej potrzeby realizacji takiego przedsięwzięcia, w dodatku za miliardy złotych. Ponadto inwestycja przetnie tereny pod zadania związane z budową CPK we wszystkich województwach, co wiąże się z wywłaszczeniami i ingerencją w przyrodę.

Czytaj także: 

Ankieta: Góra Kalwaria. „Nie” dla przebiegu nowej linii kolejowej

CZY Centralny Port Komunikacyjny jest potrzebny?

TAK
40%   (12 głosów)
NIE
57%   (17 głosów)
NIE MAM ZDANIA
3%   (1 głos)
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Mieszkaniec z Góry 09.03.2023 09:48
No ale po co komu to lotnisko... przecież jest w Berlinie... Lepiej te pinindze by na jakiś zakład przeznaczyli co by salceson i pasztetową robiły...

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
ppp 06.03.2023 14:03
budowa nowej drogi - nie, budowa nowych torów - nie. na szczęście wbrew władzom udało się wybudować obwodnicę, choć też było wielu przeciwników, bo miasto wymrze.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Reklama
Reklama
Reklama