Włodarze miasta nie zaakceptowali żadnej z lokalizacji, wskazanych w trzech wariantach proponowanych przez firmę IDOM Inżynieria, która przygotowała rozszerzone studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ-R) dla budowy linii kolejowej nr 88 na odc. Węzeł Centralny Port Komunikacyjny (CPK) – Grójec – Warka. Jak podkreślali, warianty te nie znajdują akceptacji zdecydowanej większości mieszkańców południowej części gminy Góra Kalwaria, tj. obszaru, przez który inwestycja miałaby przebiegać.
– W aspekcie społecznym umiejscowienie projektowanej linii LK88 na terenie Gminy Góra Kalwaria miałoby ogromny wpływ na komfort życia jej mieszkańców – czytamy w stanowisku rady. – Bezdyskusyjnym faktem jest, iż obecność linii kolejowych „dużych prędkości” (do 250 km/h) byłaby powodem wysokiej, często znacznie przekraczającej normy emisji hałasu komunikacyjnego, szczególnie w wariantach, w których torowiska umiejscowione byłyby na estakadach. Przebieg linii kolejowych w Wariantach 1 i 3 wiąże się z koniecznością wyburzenia dużej liczby budynków mieszkalnych i przesiedleniami. Natomiast Wariant 2 w większości swojego śladu przechodzi przez obszar Warszawskiego Chronionego Krajobrazu, a jego realizacja oznacza masową wycinkę drzew, nieodwracalną ingerencję w ekosystem, zredukowanie wielkości i wydajności tzw. „zielonych płuc Warszawy”, utratę bezcennych dla tych terenów walorów krajobrazowych.
Czy CPK naprawdę jest potrzebny?
Nowe lotnisko centralne dla Polski to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów powstać ma port, który w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. Ta potężna inwestycja, pomysłu obecnego rządu, przewiduje także stację i dworzec kolejowy, ściśle zintegrowany z portem lotniczym oraz budowę nowych tras kolejowych.
Jak informuje spółka CPK, inwestycje łączące z planowanym portem to łącznie prawie 2000 km nowych linii, które miałyby powstać do końca 2034 roku. Dla 1300 km z nich prace przygotowawcze już trwają. Pierwsze roboty budowlane mają się rozpocząć jeszcze w tym roku. Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1981 km nowych linii kolejowych.
Nowe superlotnisko powstać ma w gminie Baranów w powiedzie grodziskim. Inwestycja budzi jednak wiele kontrowersji. Wielu na wątpliwości co do samej potrzeby realizacji takiego przedsięwzięcia, w dodatku za miliardy złotych. Ponadto inwestycja przetnie tereny pod zadania związane z budową CPK we wszystkich województwach, co wiąże się z wywłaszczeniami i ingerencją w przyrodę.
Napisz komentarz
Komentarze