27 października 2022 r. wystartowała kampania społeczna #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE, zainicjowana przez Centrum Medyczne CMP, której celem jest uświadamianie pacjentów, jak ogromne znaczenie ma wcześniejsza rezygnacja z wizyty. Anulowanie konsultacji lekarskiej z wyprzedzeniem daje zasób do wykorzystania dla drugiego człowieka, który może być w ogromnej potrzebie. Odpowiedzialne podejście do umawiania wizyt pozwala na wdrożenie idei zero waste w medycynie – dzięki temu inne osoby nie tracą możliwości pomocy medycznej, specjaliści mogą wykorzystywać w pełni swój potencjał i czas, a system ochrony zdrowia ponosi mniejsze straty.
Kampania uświadamia o skali problemu. W ostatnich dostępnych danych z Ministerstwa Zdrowia liczba nieodwołanych wizyt sięga 17 milionów rocznie!
Nieodwołane wizyty generują ogromne straty na wielu płaszczyznach. Z jednej strony dotyczą one kwestii finansowych – koszty nie znikają wraz z nieodbytą konsultacją. Większe zobowiązania finansowe są związane z ambulatoryjną opieką zdrowotną, w ramach której mamy do czynienia z bardziej skomplikowanymi świadczeniami, natomiast system częściej spotka się z brakiem rezygnacji z wizyt w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ).
Zjawisko nieodwoływania wizyt wydłuża kolejki do specjalistów, którzy tracą czas i marnują swoją wiedzę oraz potencjał. W efekcie, zdarzają się sytuacje, kiedy na konsultacje stawiają się pacjenci bez aktualnych badań, którzy skierowanie dostali nawet kilkanaście miesięcy wcześniej. Tego typu wizyty również zmniejszają dostępność opieki zdrowotnej, bo leczenie zaczyna się tak naprawdę od początku. Biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce na 1000 osób przypada 2,38 lekarzy, każda wizyta jest na wagę złota.
Karta Dobrych Praktyk dla placówek medycznych
Kampania, mająca stricte edukacyjny charakter, jest skierowana zarówno do pacjentów, jak i bezpośrednio do placówek medycznych.
Już na starcie akcji Współorganizatorzy zadeklarowali chęć wspólnego wypracowania Karty Dobrych Praktyk dla placówek medycznych, która zawierać będzie postulaty pomagające placówkom w wypracowaniu wszelkich dostępnych ścieżek, pozwalających usprawnić odwoływanie wizyt pacjentom jeśli już taka potrzeba się pojawi.
Jestem szczęśliwy, że udało nam się stworzyć Projekt kampanii społecznej, który łączy ze sobą sektor publiczny i prywatny. Nieodwoływanie wizyt to niezwykle ważny problem dla całego systemu ochrony zdrowia. Nasza kampania stawia na edukację, a wspólnie wypracowana Karta Dobrych Praktyk dla placówek medycznych, którą dziś podpisujemy jest jej zasadniczym elementem. Chciałbym serdecznie podziękować wszystkim Sygnatariuszom Karty za to, ze dziś stoimy tu w jednym szeregu i mówimy jednym głosem! – mówi Paweł Walicki, Prezes Centrum Medycznego CMP.
Opracowana podczas wspólnych konsultacji Karta Dobrych Praktyk zawiera szereg wytycznych, które w formie rekomendacji m. in. zwracają uwagę na to, jak ważna jest edukacja pacjentów w kwestii niezwykłej wagi odpowiedzialnego odwoływania wizyty, na którą z różnych przyczyn nie mogą się stawić. Zarówno lekarze, jak i osoby odpowiedzialne za rejestracje powinny informować o powinności odwołania wizyty wraz z informacją o tym, w jaki sposób przygotować się do badania czy konsultacji. W ten sposób personel medyczny przyjmuje na siebie ważną rolę podmiotu budującego w pacjencie poczucie współodpowiedzialności za zwiększenie dostępności do systemu opieki zdrowotnej. Jednocześnie nie chodzi tu o jakiekolwiek sankcjonowanie pacjentów, ale wyłącznie o ich uświadamianie oraz budowanie partnerstwa, które sprawi, że pacjent zrozumie fakt, jak ważną pełni rolę w systemie ochrony zdrowia i poczuje się częścią tego systemu!
Kampania informacyjna dotycząca prawidłowego odwołania wizyty powinna wykorzystywać przestrzeń bezpośrednio w placówce, jak również jej stronę internetową, aplikacje czy media społecznościowe.
W Karcie Dobrych Praktyk placówki medyczne dostrzegają również konieczność wprowadzania narzędzi ułatwiających anulowanie konsultacji, takich jak: dedykowane adresy mailowe, boty na infolinii czy portale pacjenta. W miarę własnych zasobów zobowiązują się do wprowadzania tego typu rozwiązań, umożliwiających jak najprostsze odwołanie wizyty przez pacjenta.
Sygnatariuszami Karty Dobrych Praktyk dla placówek medycznych są Przedstawiciele Organizatora i Współorganizatorów kampanii w osobach: Paweł Walicki – Prezes Centrum Medycznego CMP, Anna Rulkiewicz – Prezes Grupy LUX MED, Artur Białkowski – Dyrektor Zarządzający ds. Usług Biznesowych Medicover Polska, Romuald Magdoń – Wiceprezes POLMED S.A., Justyna Mieszalska – Prezes Centrum Medycznego WUM, dr n. med. Wojciech Puzyna – Prezes Centrum Medycznego „Żelazna” sp. z o. o., Robert Mazur – Prezes Szpitala Wolskiego im. Anny Gostyńskiej, Piotr Gołaszewski – Dyrektor ds. Zarządzania Filiami – Mazowiecki Szpital Bródnowski, Izabela Marcewicz-Jendrysik – Prezes Warszawskiego Centrum Opieki Medycznej „KOPERNIK” Sp. z o. o. oraz prof. dr hab. n. med. Waldemar Wierzba – Dyrektor Państwowego Instytutu Medycznego MSWiA.
Karta Dobrych Praktyk dla placówek medycznych stanowi zbiór zasad obowiązujących we wszystkich placówkach przystępujących do kampanii społecznej #ODWOLUJE #NIEBLOKUE, która wyznacza kierunek rozwoju tych placówek w kwestii radzenia sobie z problematyką non-show.
Kampania społeczna #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE ma charakter otwarty i daje szansę wszystkim placówkom medycznym w całej Polsce do przystąpienia do niej w dowolnym momencie. Więcej informacji na temat kampanii społecznej #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE dostępnych jest na stronie: www.odwolujenieblokuje.pl
Organizatorem kampanii jest Centrum Medyczne CMP. Honorowy patronat nad akcją objęło Ministerstwo Zdrowia oraz Narodowy Fundusz Zdrowia. Współorganizatorami projektu są: Centrum Medyczne „Żelazna” sp. z o. o. , Mazowiecki Szpital Bródnowski, Państwowy Instytut Medyczny MSWiA, Warszawskie Centrum Opieki Medycznej „KOPERNIK” Sp. z o. o., Szpital Wolski im. Dr Anny Gostyńskiej, POLMED S.A., Medicover Polska i Grupa LUX MED. Wśród partnerów społecznych znalazły się takie organizacje jak Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej oraz Fundacja MY PACJENCI. Patronem naukowym został Warszawski Uniwersytet Medyczny, a partnerami merytorycznymi Centrum Medyczne Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego i Centrum e–Zdrowia. Strategicznym patronem medialnym przedsięwzięcia jest portal Politykazdrowotna.com, pod kątem partnerstwa medialnego kampanię wsparło Nasze Miasto i Wprost.
Napisz komentarz
Komentarze