Pierwsze efekty prac projektantów, którzy mają opracować koncepcje przebudowy DK79 na odcinku od ulicy Syrenki w Piasecznie do obwodnicy Góry Kalwarii, zostały już opublikowane. Zgodnie z planem droga ma zostać rozbudowana do dwóch pasów ruchu w każdym z kierunków. Na przedstawionych projektach oba kierunki ruchu oddzielone są pasem zieleni. Oprócz jezdni głównej zaplanowano również budowę dróg serwisowych umożliwiających komunikację lokalną. To przy nich są planowane ewentualne ciągi piesze, droga główna wyposażona będzie jedynie w pobocze.
Rondo i wiadukt
Dużą zmianę zaplanowano dla wciąż kłopotliwego skrzyżowania w Baniosze. Wprawdzie dzięki zrealizowanej przez powiat przebudowie i zainstalowaniu sygnalizacji świetlnej, znacznie poprawiło się bezpieczeństwo na skrzyżowaniu DK79 z rogami do Czarnego Lasu i Konstancina-Jeziorny, ale nadal panuje tu spory ruch, zwłaszcza odkąd oddano ostatnio do użytku centrum handlowe Park Glinianka. Projektanci proponują dla tego skrzyżowania dwa różne rozwiązania. Jedno przewiduje wybudowanie wiaduktu dla ciągu głównego, a pozostały ruch miałby się odbywać na rondzie pod wiaduktem. W drugim wariancie ruch kołowy odbywałby się podobnie jak teraz z zapewnieniem dodatkowych pasów do prawo i lewoskrętu, a dla pieszych i rowerzystów przewidziano budowę kładki na DK79. Dwie wersje zaproponowano również dla skrzyżowania z ulicami Przemysłową/Lipową, przy czym tutaj różnica dotyczy głównie poprowadzenia zjazdu z dróg serwisowych na drogę główną.
Głos mieszkańców
Zaprezentowane na stronie projektanta (www.value-eng.pl) oraz gminy (www.gorakalwaria.pl) rysunki dotyczą odcinka drogi krajowej biegnącego przez obszar gminy Góra Kalwaria. Zaznaczono na nich również obiekty, które wymagały będą wyburzenia. Przedstawione koncepcje obecnie poddawane są konsultacjom społecznym. Swoje uwagi do tych propozycji można składać do 26 kwietnia br. drogą mailową lub pocztową (decyduje data wpływu). Trzeba to jednak zrobić na specjalnym formularzu dostępnym na stronie projektanta. W ramach konsultacji zaplanowano również spotkanie z mieszkańcami, na którym projektanci omówią swoje propozycje. Odbędzie się ono 13 kwietnia o godz. 16.00 w remizie OSP w Górze Kalwarii (ul. ks. Zygmunta Sajny 14, wejście z tyłu budynku).
– Podczas spotkań zbierane będą opinie mieszkańców i lokalnych władz na temat zaprezentowanych wariantów węzłów na nowej, dwujezdniowej drodze. Następnie projektanci przeanalizują zgłaszane postulaty pod względem możliwych korekt przebiegu trasy. Przed złożeniem wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej zostanie przeprowadzona druga tura spotkań – zapowiada urząd gminy.
Piaseczno w maju
Wstępne koncepcją są również gotowe dla piaseczyńskiego odcinka drogi. Jak poinformował nas wiceburmistrz Robert Widz, konsultacje i publikacja materiałów planowane są w maju br.
Zgodnie z umową podpisaną przez GDDKiA z projektantami w lipcu 2022 r. wykonawca miał za zadanie przygotować minimum 3 warianty rozbudowy ok. 13,5 km drogi krajowej na odcinku od ul. Syrenki w Piasecznie do początku obwodnicy Góry Kalwarii w Kątach. Droga ta została podzielona na 5 odcinków – 3 na terenie gminy Piaseczno oraz 2 na terenie gminy Góra Kalwaria. Zgodnie z umową wykonawca na całe prace projektowe ma 2 lata od momentu podpisania umowy, ale po 14 miesiącach (czyli do września br.) powinien złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
Kiedy realizacja?
Trzeba pamiętać, że mowa na razie o koncepcji, a nie konkretnym projekcie drogowym. Ten będzie kolejnym etapem, po tym, jak inwestor wybierze wariant, który ma być zrealizowany. Zapewne etapami, przede wszystkim ze względu na duże koszty inwestycji. I właśnie pieniądze będą kluczową kwestią. Dopóki nie zostaną zabezpieczone odpowiednie środki na realizację inwestycji, koncepcja, a nawet późniejszy projekt, mogą latami czekać „na półce” na lepsze czasy.
Napisz komentarz
Komentarze