Do zdarzenia doszło na początku marca tego roku. Na oznakowanym przejściu dla pieszych potrącony został 33-letni mężczyzna, który przechodził przez nie trzymając za rękę swoje dziecko. Na szczęście w tym zdarzeniu nikt nie odniósł poważnych obrażeń, ale doskonale wiemy, że takie sytuacje miewają różne zakończenia. 62-letni kierujący tłumaczył funkcjonariuszom, że pieszych po prostu nie zauważył. Został ukarany mandatem w wysokości 1500 złotych, a na jego indywidualne konto trafiło 15 punktów karnych. Funkcjonariusze wystąpili z wnioskiem do starosty powiatowego o możliwość skierowania kierującego na badania w celu oceny stanu psychofizycznego. Na nagraniu widać także reakcję osób przechodzących przez to samo przejście dla pieszych, jedna w ogóle nie zainteresowała się potrąconym dzieckiem i jego ojcem.
To nie jedynie niebezpieczne zdarzenie w Tarczynie w rejonie przejścia dla pieszych. Wczoraj na DK nr 7 doszło do kolizji, w momencie, gdy pojazd marki Kia zatrzymał się przed pasami by przepuścić pieszego. Wówczas na tył auta najechał mercedes, kierowany przez 28-letka. Mężczyzna stracił już prawo jazdy.
Na szczęście w zdarzeniu nikt nie poniósł żadnych obrażeń, kierujący byli trzeźwi. 28-latek stracił już swoje prawo jazdy, a za popełnione wykroczenie odpowie przed sądem.
Policja przypomina - piesi są jedną z grup najbardziej narażonych na niebezpieczne zdarzenia drogowe. Pamiętajmy o tym, że nie chroni ich maska samochodu, a w zderzeniu z pojazdem osobowym zawsze są na przegranej pozycji.
Przypomnijmy, że od czerwca 2021 r. w życie weszły przepisy, wprowadzające zasadę pierwszeństwa dla pieszego wchodzącego na przejście. Wcześniej pierwszeństwo miał pieszy przebywający już na pasach.
W 2021 r. na polskich drogach doszło do 4755 wypadków z udziałem pieszych - to niemal 21 procent wszystkich wypadków. W zdarzeniach tych śmierć poniosło 527 osób (23,5 proc.). Rok wcześniej, czyli jeszcze przed zmianą przepisów, z udziałem pieszych doszło do 5235 wypadków (22,2 proc.) oraz 631 ofiar śmiertelnych (25,3 proc. ).
Wypadki na przejściach dla pieszych w 2022 roku
W 2022 roku doszło do 2693 wypadków na przejściach dla pieszych (12,6 proc), w których zginęło 161 osób. W statystykach tych uwzględniono także rowerzystów, którzy przejeżdżali przez przejście dla pieszych.
W 2022 r., podobnie jak w latach wcześniejszych, najwięcej wypadków wydarzyło się przy dobrych warunkach atmosferycznych i w ciągu dnia, na prostym odcinku drogi.
Główne przyczyny wypadków na prostych odcinkach to:
- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (2 214 wypadków),
- nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (1 490 wypadków),
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu (1 406 wypadków),
- niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami (1 152 wypadki),
- nieprawidłowe wyprzedzanie (617 wypadków).
Główne przyczyny wypadków na skrzyżowaniach z pierwszeństwem przejazdu to:
- nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu - 2 474 wypadki,
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu - 585 wypadków,
- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 359 wypadków.
Mężczyźni i młodzi kierowcy to główni sprawcy wypadków
Najczęściej sprawcami wypadków są mężczyźni kierujący pojazdami, którzy spowodowali 72,8%, natomiast kobiety spowodowały 23,3% wypadków.
Szczególną uwagę należy zwrócić na grupę tzw. „młodych kierowców” w wieku 18-24 lat charakteryzującą się najwyższym wskaźnikiem liczby wypadków na 10 tys. populacji. Jak podaje Komenda Główna Policjim w 2022 r. byli oni sprawcami 3 059 wypadków (15,8% wypadków powstałych z winy kierują[1]cych), zginęło w nich 281 osób, a 3 910 zostało rannych.
Przyczyną 34,9% wypadków, które spowodowali młodzi kierowcy było „niedostosowanie prędkości do warunków ruchu”, a o ich ciężkości świadczy 52,7% zabitych w wypadkach przez nich spowodowanych. Jest to grupa osób, którą cechuje brak doświadczenia i umiejętności w kierowaniu pojazdami i jednocześnie duża skłonność do brawury i ryzyka.
Czytaj także:
Napisz komentarz
Komentarze