Trzy pasy na Puławskiej, udrożnione skrzyżowanie koło Laminy, remont Okulickiego i skrzyżowania Armii Krajowej z Chyliczkowską. Za 2 lata.
Miały być estakady za 80 milionów złotych, ale w czerwcu GDDKiA przyznała, że na skrzyżowanie koło Laminy ma 2,5 miliona. Była więc mowa o utworzeniu lewoskrętu z Warszawy w kierunku Konstancina. Generalna Dyrekcja wskazywała także, że musi poprawić nawierzchnię, która jest w katastrofalnym stanie. Radni, urzędnicy i przedsiębiorcy z tego rejonu uznali zgodnie, że to nie rozwiąże głównego problemu, jakim jest przepustowość oraz bezpieczeństwo tego skrzyżowania.
GDKKiA ma 5,5 mln, Gmina dorzuci resztę?
13 września odbyło się spotkanie w GDDKiA, na którym obecni byli m.in. wiceburmistrz Daniel Putkiewicz oraz członek Zarządu Powiatu Ksawery Gut.
– Generalna Dyrekcja potwierdziła, że ma jednak 5,5 miliona złotych na to skrzyżowanie – powiedział Daniel Putkiewicz na Komisji Polityki Gospodarczej dzień po spotkaniu w GDDKiA.
Przedstawiciele Gminy przekonali Dyrekcję, aby z remontem nawierzchni i budową lewoskrętu poczekali do przyszłego roku. Do 5,5 miliona złotych chcą dołożyć ok. 4, dzięki czemu koncepcja, przedstawiona niedawno przez UMiG, ma szansę zostać zrealizowana, a prace remontowe mogłyby się rozpocząć w przyszłym roku.
Aktualnie Rada Miejska rozpoczyna prace nad budżetem, trzeba więc uwzględnić opracowanie projektu oraz remont w planowanym budżecie. Ze skrzyżowania ulicy Okulickiego z DK79 korzystają jednak chyba wszyscy mieszkańcy Gminy, a kwota nie jest wygórowana, radni nie powinni mieć więc problemu z przegłosowaniem takiego punktu.
Problemem może okazać się jednak Regionalna Izba Obrachunkowa, która może uznać, że remont tego skrzyżowania nie jest zadaniem Gminy, choć GDDKiA twierdzi, że współpracuje przy takich inwestycjach z samorządami i problemu nie ma. Urząd to rozwiązanie ma konsultować z prawnikami.
Skrzyżowanie Puławskiej z Okulickiego
Koncepcja skrzyżowania ulicy Okulickiego z DK79, która niebawem zamieni się w projekt, zakłada poszerzenie ulicy Puławskiej na odcinku od ulicy Energetycznej do Okulickiego do trzech pasów. Należy do tego celu wykorzystać pas zieleni, ponieważ jak podkreślił podczas Komisji Włodzimierz Rasiński, naczelnik Wydziału Infrastruktury i Transportu Publicznego Gminy, remont należy wykonać w obecnym układzie jezdnym. Oznacza to, m.in. że nie można przesunąć wiaduktu kolejowego. Być może więc zostaną w tym miejscu wąskie chodniki.
Mieszkańcy jednak wskazują na duże utrudnienia w korzystaniu z tych chodników, nie z powodu ich szerokości, tylko ogromnej kałuży, która tworzy się pod wiaduktem. To też ma zostać uwzględnione w trakcie remontu i wykonane ma zostać odwodnienie, choć na razie brakuje dokładnej analizy tych odwodnień. Wiadomo jednak, że można uniknąć konieczności pozwoleń wodno prawnych, które wstrzymałyby tę inwestycję na rok, wpinając się do istniejącej sieci gminnej, a najbliższy kolektor znajduje się w pobliskiej ulicy Syrenki.
Biuro projektowo-konsultingowe Eurostrada Sp. z o.o., będące autorem koncepcji, na której na razie Urząd bazuje, zakłada również zjazd z ulicy Puławskiej w kierunku Okulickiego, mniej więcej w tym miejscu, w którym obecnie znajduje się chodnik od przystanku do przejścia dla pieszych przez Okulickiego przy Wojska Polskiego.
Zaprojektowany ma zostać także wcześniejszy prawoskręt od strony Góry Kalwarii w Okulickiego w stronę Konstancina.
Na jednym z najniebezpieczniejszych przejść dla pieszych w powiecie, między Okulickiego a wiaduktem kolejowym na Puławskiej, na koncepcji widnieje sygnalizacja świetlna. Choć absolutnie konieczna w tym miejscu wydaje się jednak kładka.
Niezależnie firma Kubara Lamina opracowuje wyjazd drogą serwisową z terenu firmy na ulicę Puławską, co GDDKiA w tej chwili uzgadnia.
Skrzyżowanie Chyliczkowskiej z DK79 oraz remont Okulickiego
Na skrzyżowanie DK79 z ulicą Chyliczkowską GDDKiA miała w czerwcu 1,5 miliona złotych. Na spotkaniu 13 września kwota nie padła, ale Dyrekcja zapowiedziała, że niezależne środki na tę inwestycję ma. Powiat chciałby, aby Chyliczkowska na dzisiejszym jednokierunkowym odcinku stała się dwukierunkowa. Ten pomysł na razie jednak nie został potwierdzony, choć na pewno usprawniłby poruszanie się po Piasecznie.
Gmina natomiast chce zmienić układ skrzyżowania Julianowskiej z Chyliczkowską, tak aby odsunąć je od skrzyżowania z Armii Krajowej.
GDDKiA potwierdziła, że ogłoszona jest procedura przetargowa na „Projektuj i Buduj” na to skrzyżowanie.
Gmina na swojej stronie wylicza, że remont istniejących nawierzchni, poszerzenie dróg powiatowych i DK 79, korekta wylotu ul. Julianowskiej, budowa wysp dzielących oraz chodników, a także zmiana sygnalizacji świetlnej to koszt ok. 3,1 mln zł.
Obecny 13 września dyrektor Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, Zbigniew Ostrowski, powiedział z kolei, że wystąpił z wnioskiem do budżetu województwa na finansowanie w ciągu dwóch lat remontu ulicy Okulickiego od ulicy Julianowskiej do Mleczarskiej, na co MZDW ma pozwolenia, tylko jak się okazało w czerwcu, nie ma pieniędzy. Czy budżet na przyszły rok uwzględni tę inwestycję będzie zapewne wiadomo w połowie listopada.
– Bardzo mnie cieszą ustalenia ze spotkania w GDDKiA. Okazuje się, że można się porozumieć w tak ważnej sprawie i wszystkie strony deklarują konkretne działania, łącznie z MZDW – mówi nam Robert Widz, przewodniczący Komisji Polityki Gospodarczej. – Jest więc szansa, że przez najbliższe 2 lata nasz układ komunikacyjny zmieni się nie do poznania, a oto przecież nam chodzi. My na naszej Komisji będziemy regularnie zajmować się tym tematem i śledzić postępy – dodaje przewodniczący.
Napisz komentarz
Komentarze