Fundacja Alarm dla Klimatu podejmuje się działań mających na celu ochronę klimatu, środowiska naturalnego oraz dziedzictwa przyrodniczego. Organizacja zwróciła uwagę na zaprezentowaną w czerwcu nową koncepcję przebudowy drogi krajowej nr 79, w pobliżu granicy gmin Piaseczno i Góra Kalwaria. W jej opinii, planowana inwestycja jest przeskalowana i nie odpowiada na aktualne potrzeby społeczne oraz rosnące zagrożenia związane ze zmianami klimatu.
Drastyczna ingerencja, hałas komunikacyjny
Jak czytamy w opinii fundacji, która trafiła już do projektantów, straty przyrodnicze, krajobrazowe i społeczne, jakie niesie realizacja koncepcji, będą znaczące, nieodwracalne i niemożliwe do zrekompensowania. Chodzi m.in. o konieczną wycinkę drzew pod zupełnie nowy ślad drogi (w tym pomniki przyrody), jak również drastyczną ingerencję w całkowicie zatorfioną Dolinę rzeki Małej czy unikatowy na skalę kraju i Europy obszar sieci ekologicznej Natura 2000 Łąki Soleckie, czy hałas komunikacyjny.
Fundacja wskazała także, że koncepcja jest rażąco niezgodna z zapisami planu zadań ochrony dla Obszaru 2000, planu Ochrony Chojnowskiego Parku Krajobrazowego oraz stoi w sprzeczności z zapisami Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu, jak również Europejską Konwencją Krajobrazową. Chciała także zmiany statusu drogi z krajowej na wojewódzką.
Odizolowanie lasów i łąk
Co więcej, podobne uwagi do najnowszego opracowania złożyło Nadleśnictwo Chojnów, które zwróciło uwagę na zaprojektowane dwie drogi serwisowe. Ich realizacja oznaczałaby dewastację dużych i cennych przyrodniczo terenów leśnych. Ponadto leśnicy obawiają się, że zaprojektowane na terenie lasu duże zbiorniki odwadniające drogę „przy okazji” odwodnią i las i Łąki Soleckie.
Swoje „dołożył” także dyrektor Mazowieckiego Zespołu Parków Krajobrazowych, w skład którego wchodzi Chojnowski Park Krajobrazowy, wskazując m.in., źle zaprojektowane korytarze dla zwierząt (tam, gdzie zwierzęta nie migrują), czy niemal całkowite odizolowanie lasów i łąk parku położonych po jej dwóch stronach.
Alarm dla Klimatu podkreśla, że w pierwszej turze konsultacji uwagi przesłane przez fundację, a także te od pracowników Chojnowskiego Parku Krajobrazowy nie zostały uwzględnione. Kolejna partia ww. uwag do koncepcji jest obecnie analizowana przez projektantów. O tym, czy, a jeśli tak, to w jakim zakresie odpowiedzą na głosy obrońców natury i środowiska oraz tych, którzy każdego dnia wykonują pracę na rzecz ochrony przyrody i lasów, przekonamy się zapewne w kolejnych miesiącach.
Kiedy rozbudowa?
Inwestor, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje w tym roku uzgodnić projekt i złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. – Postępowanie przetargowe zaplanowano na 2025 rok, okres projektowania przypadnie na rok 2026, a w kolejnym nastąpią wykupy gruntów. W 2027 i 2028 planowana jest inwestycja drogowa – informował na czerwcowym spotkaniu z mieszkańcami, organizacjami społecznymi i włodarzami gminy Piaseczno Leszek Sekulski z GDDKiA. Zastępca dyrektora Oddziału ds. Zarządzania Drogami i Mostami dodał także, że GDDKiA ma środki na realizację tak dużego zadania.
CZYTAJ TEŻ:
Napisz komentarz
Komentarze