Marianin w Karagandzie cz. I

Marianin w Karagandzie cz. I

Przedstawiamy pierwszą część wywiadu z księdzem Tomaszem Sadłowskim.
Ksiądz Tomasz Sadłowski to postać doskonale znana większości mieszkańców Góry Kalwarii. Od wielu lat w Zgromadzeniu Marianów. Obecnie przebywa na misji w Kazachstanie, gdzie pełni rolę opiekuna Oratorium Dobrego Pasterza w Karagandzie. Prywatnie miłośnik gór, dobrej muzyki, kawy i poezji.
Rafał Lipski: Jak to się stało, że wyjechał ksiądz do Kazachstanu?
Ks. Tomasz Sadłowski: Trzy lata temu widziałem potrzebę zmiany, w parafii, w której dotychczas byłem, kończyła się pewna historia. Zgłosiłem, że właśnie widzę koniec tego etapu w Górze Kalwarii. Wyszła wtedy taka sytuacja, że zachorował jeden z księży, którzy pracowali w Kazachstanie. Był bardzo poważnie chory i właściwie musiał w trybie natychmiastowym wracać do Polski. Wobec tego w naszej parafii w Karagandzie został tylko jeden ksiądz i była potrzeba, żeby ktoś do niego dołączył, żeby nie był sam. I ja się zgodziłem. Pojawiła się propozycja, wtedy akurat tego dnia czytałem ewangelię, że „jeśli kto chce iść za Mną, niech się zaprze samego siebie” i tak sobie założyłem, pojechałem.
RL: Jakim krajem jest Kazachstan?
TS: Kazachstan jest bardzo duży obszarowo, a także bardzo mało zaludniony, to znaczy, że jest ogromnie dużo pustych przestrzeni, czyli stepów, aczkolwiek step stepowi nierówny i ma on w sobie tak dużo piękna, bo na północy jest inny, w centralnym Kazachstanie jest inny, w zachodnim inny, na południu również. Jest to kraj, który ulega ogromnym przeobrażeniom w ostatnim czasie i właściwie ciągle nie wiadomo, co będzie w przyszłości. Kraj postkomunistyczny, w którym jakby cały czas czuć to brzemię imperium radzieckiego i państwo, które jest wielokulturowe. Dominuje tam islam, natomiast to, co jest ogromnym atutem, nawet można powiedzieć pewnym wzorem dla innych krajów, to fakt, że istnieje rzeczywiście na poziomie oficjalnej polityki państwa takie poszanowanie kultur.
RL: Z jednej strony jest to kraj, w którym żyją biedni ludzie, z drugiej zaś wydaje się tam ogromne pieniądze np. na działalność klubów piłkarskich.
TS: Rzeczywiście. Kazachstan jest na liście krajów mało zamożnych, natomiast, kiedy przylatuje się do Astany, ląduje się na nowiutkim lotnisku i widzi się ultranowoczesne miasto, które powstało 15-20 lat temu. Są same wieżowce, stara część miasta właściwie nie funkcjonuje, jest w cieniu tej nowoczesnej części. Można pojechać do kurortu na północ po pięknej autostradzie i być zdziwionym – drogi są świetne, wszystko jest doskonałe, aczkolwiek jak pojedzie się gdzieś dalej, to będzie diametralnie inaczej. Drogi będą zupełnie inne, poziom materialny, wygląd miast również. Dysproporcje są przeogromne, to znaczy, że jest ogromnie bogata grupa ludzi i wielka bieda. Bierze się to z braku tak zwanego społeczeństwa obywatelskiego, czyli sytuacji, w której obywatele czują odpowiedzialność i wiedzą, że mają różne możliwości działania – mogą założyć stowarzyszenia, organizacje, mogą starać się o jakieś dofinansowanie ze strony państwa. Tam tego nie ma, to nie funkcjonuje. Natomiast bieda graniczy z bogactwem.
RL: Wy w Oratorium Dobrego Pasterza w Karagandzie staracie się tę biedę czynić mniej odczuwalną.
TS: To jest właściwie ta nasza działalność. To, że oratorium służy biednym, między innymi, ponieważ nie tylko, wynika z tego, że nasza parafia znajduje się na terenie dzielnicy, gdzie po prostu jest trochę takich biednych ludzi, patologii i my w pewien sposób próbujemy temu zaradzać. Młodzież, dzieciaki chcą do nas przychodzić, dobrze się czują. I to jest też dowód na to, co mi się bardzo podoba, że rzeczywiście ta idea oratorium, która została wypracowana we Włoszech, czyli w warunkach europejskich, w XIX wieku, się sprawdza. Miejsce, które ma w sobie te elementy, że to ma sens i że łączy się z naszym spojrzeniem na działalność misyjną w ogóle, to bardzo pasuje do kontekstu misyjnego. Nie tylko sama ewangelizacja, nie samo działanie charytatywne, ale wszystko razem współgrające. I jest to wdzięczne, naprawdę fajne, gdy np. pierwszy raz wieziesz dzieci do kina. Kiedy wyjechaliśmy na Światowe Dni Młodzieży, prawie połowa naszej grupy pierwszy raz w życiu leciała samolotem. Posiadasz taką radość, gdy wiesz, że oni by nigdy nie byli w stanie uzbierać takich pieniędzy, bo nie stać ich na to. Niektórzy nawet z kieszonkowych sobie odkładali, żeby potem mieć na okulistę, bo oni nie mają takich pieniędzy.
W następnej części wywiadu ksiądz Tomasz Sadłowski opowie naszym Czytelnikom o znanej już w całej Polsce historii Saszy, o atmosferze w czasie Światowych Dni Młodzieży, swoim okresie pracy w Górze Kalwarii oraz planach na przyszłość. Zapraszamy!


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

Specjalista ds. Marketingu i Social Mediów. Specjalista ds. Marketingu i Social Mediów. BAUTECH to polska firma o ugruntowanej pozycji rynkowej, dostawca wysokiej jakości produktów i systemów posadzkowych dla przemysłu i dużych inwestycji komercyjnych.Posiadamy 30 lat doświadczenia na rynku polskim i zagranicznym. Tworzymy dwie idealnie dopasowane do oczekiwań naszych Klientów marki: BAUTECH INDUSTRY oraz BAUTECH FUTURA specjalizujące się w produkcji posadzek przemysłowych oraz posadzek i tynków dekoracyjnych z mikrocementu. Zapraszamy kandydatów na stanowisko Specjalista ds. Marketingu i Social Mediów.Szukamy osób z okolic Piaseczna, gdzie mieści się nasze biuro, tak aby nie tracić czasu na długie dojazdy :) Twój zakres obowiązków:Wsparcie Managera Działu Marketingu w bieżących zadaniach;Kreowanie contentu na potrzeby mediów społecznościowych i ich obsługa (Facebook, Instagram, LinkedIn, wizytówka Google);Opracowywanie materiałów wizerunkowych (infografiki, filmy) na potrzeby digital marketingu i mediów społecznościowych;Projektowanie spójnych materiałów reklamowych digitalowych, drukowanych i ekspozycyjnych przy współpracy z Managerem DziałuTworzenie materiałów dla Działu Sprzedaży: proste prezentacje, ulotkiZamawianie materiałów marketingowych;Współtworzenie contentu w sklepie internetowym oraz dbanie o aktualizację treściWspółtworzenie strony internetowej markiWymagania:Praktyczna bardzo dobra znajomość programu CANVAPraktyczna znajomość programu CUP CAT lub innego do tworzenia krótkich filmów reklamowychPoczucie estetyki i zasad kompozycjiDobra organizacja pracy, odpowiedzialność, dokładnośćSamodzielność i otwartość na współpracęChęć rozwoju przy doświadczonym definiującym zadania i wspierającym przełożonym - Marketingowcu o wieloletnim doświadczeniuDoświadczenie poparte materiałami, przykładamiTo oferujemyAtrakcyjne wynagrodzenie adekwatne do doświadczeniaMożliwość rozwoju zawodowego i wsparcie Marketing Managera;Pracę w zgranym zespole w firmie o ugruntowanej pozycji rynkowej;Przyjazną atmosferę we wspierającym się środowisku;Umowę o pracę po okresie próbnym lub w oparciu o inna formę współpracy.Pracę w godzinach 8.00 -16.00 Prosimy o wysyłanie CV na adres:  [email protected]  
Reklama