Już we wrześniu na stacji Okęcie rozpocznie się remont linii kolejowej do Radomia. Dla mieszkańców Piaseczna oznacza to dwa lata poważnych utrudnień w dojeździe do Warszawy. Za to potem sytuacja ma się znacznie poprawić. Umowa między PLK a wykonawcą została podpisana 27 lipca na stacji w Piasecznie.
– Modernizacja linii kolejowej od stacji Warszawa Okęcie przez Piaseczno do Czachówka będzie polegała na rozbiórce i budowie od nowa torów oraz pozostałej infrastruktury kolejowej na całym odcinku. Poza kompleksową modernizacją torów szlakowych zadaniem wykonawcy będzie przebudowa układu torowego stacji Warszawa Okęcie, Piaseczno i Czachówek Południowy w celu usprawnienia obsługi ruchu aglomeracyjnego. Umożliwi to przewoźnikom takim jak Szybka Kolej Miejska uruchomienie całkowicie nowych połączeń obsługujących południową część aglomeracji warszawskiej, w tym Nowej Iwicznej, Piaseczna, Zalesia Górnego i Czachówka oraz Góry Kalwarii – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., dyrektor ds. realizacji inwestycji.
W ramach modernizacji zostaną przebudowane wszystkie perony na stacjach: Warszawa Okęcie, Piaseczno, Czachówek Południowy oraz na przystankach: Warszawa Jeziorki, Warszawa Dawidy, Nowa Iwiczna, Zalesie Górne, Ustanówek oraz Czachówek Górny. Zamiast peronu pośrodku wykonawca, firma PRKil, zbuduje perony na zewnątrz torowiska. Dzięki temu tory będą mogły biec prosto między peronami, co pozwoli pociągom (zwłaszcza dalekobieżnym) przejeżdżać linią nr 8 z większą prędkością (do 160 km/h). Tym samym zwiększy się przepustowość linii, a co za tym idzie liczba pociągów do i z Warszawy. Nowe perony zostaną wyposażone w wiaty i będą dostępne dla osób niepełnosprawnych i matek z wózkami. Plan robót zakłada również budowę kładki dla pieszych na stacji Warszawa Okęcie i przebudowę kładki na stacji Piaseczno. W Czachówku Południowym powstanie przejście podziemne.
Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. będzie się wiązała również z przebudową wszystkich istniejących przejazdów kolejowych. Efektem będzie usprawnienie transportu drogowego i poprawa bezpieczeństwa. Kierowcy będą mogli skorzystać z odnowionych i przebudowanych wiaduktów drogowych oraz z jednego nowego, który powstanie w pobliżu przystanku osobowego Warszawa Jeziorki.
Do czasu zakończenia remontu mieszkańcy Piaseczna i okolic muszą się liczyć z poważnymi utrudnieniami w kursowaniu pociągów. Nikt nie jest na razie w stanie określić dokładnie, jak duże będą to utrudnienia, ale z pewnością porównywalne do tych, które mieszkańcy przeżywali w czasie remontu linii między Warszawą Zachodnią a Okęciem w latach minionych.
Inwestycja ma zostać zrealizowana w ciągu 20 miesięcy. Potem mieszkańcy Piaseczna mają odetchnąć, a do miasta mają – zgodnie z zapewnieniami burmistrza Lisa – docierać pociągi SKM.
Infrastruktura pozwoli także (jeśli będzie to opłacalne ekonomicznie) na doprowadzenie SKM-ki do Czachówka Południowego i Góry Kalwarii, choć to ostatnie dopiero po kolejnych inwestycjach.
Zadanie obejmuje opracowanie projektów wykonawczych i realizację robót budowlanych. Wartość kontraktu wynosi 462 mln zł.
– Trakcja PRKiI ma wieloletnie doświadczenie w realizacji kilkakrotnie większych kontraktów. Dysponujemy kompleksowym potencjałem specjalistycznego sprzętu i przygotowaliśmy już zaplecza budowy, jesteśmy zatem przygotowani do niezwłocznego rozpoczęcia prac – zapewnił Sławomir Raczyński, wiceprezes zarządu oraz dyrektor ds. produkcji w Trakcji PRKiI. Do dotrzymania terminów realizacji inwestycji dopingować firmę będzie umowa, która przewiduje kary umowne nie tylko za przekroczenie końcowego terminu oddania wszystkich prac, ale także jej kolejnych etapów.
Napisz komentarz
Komentarze