Reklama

Rowerowa przebudowa

Rowerowa przebudowa

Autor: Wizualizacja UMiG Piaseczno

Gmina przedstawiła dwa warianty przebudowy głównej ulicy miasta w ramach inwestycji związanych z budową infrastruktury rowerowej. Do projektów mogą odnieść się mieszkańcy.

Budowa bezpiecznej sieci dróg rowerowych to jeden z priorytetów gminy. Największym wyzwaniem jest realizacja tras rowerowych w centrum miasta. Planowany zakres nowych inwestycji obejmuje trasy dla rowerów w ul. Puławskiej i ul. Kościuszki od skrzyżowania z ul. Okulickiego, do połączenia z wykonaną drogą w ul. Kościuszki przy cmentarzu.

Miasto przyjazne pieszym i rowerzystom

– Wydzielenie dróg dla rowerów wiąże się jednak z zajęciem dodatkowej przestrzeni w pasie drogowym. Jest to niestety nieuniknione, bo obwarowane przepisami. To sprawia, że do zmian w centrum miasta podchodzimy kompleksowo: mają dotyczyć jezdni, chodników, ścieżek rowerowych, parkingów oraz zieleni miejskiej wraz z elementami małej architektury – informuje gmina. Samorząd chce przy okazji zadbać o funkcjonalną przestrzeń publiczną, która ma ułatwić mieszkańcom dotarcie do zlokalizowanych przy głównej ulicy sklepów i lokali usługowych oraz zachęcić do spacerów. W przedstawianych wariantach projektu uwzględnione zostały zarówno interesy pieszych, rowerzystów, jak i kierowców.

Dwa warianty

Wizualizacja UMiG Piaseczno


– Niestety, przestrzeń, jaką dysponujemy, obejmuje szerokość tzw. pasa drogowego. Głosy dotyczące tego, jak dużo możemy zmienić i z czego zrezygnować, podzieliły się i powstały dwa opracowania, które odpowiadają na ten sam temat: potrzebę zaprojektowania trasy rowerowej przez miasto i wynikających z tego zmian w przestrzeni ulicy – informuje Urząd Gminy.

Warianty wynikają głównie z zastosowanego sposobu parkowania samochodów, co przekłada się zarówno na liczbę dostępnych miejsc parkingowych, jak i szerokość ciągów pieszych. Chodzi głównie o ulicę ul. Puławską. Wariant „A”, zwany równoległym, to ten z szerszym chodnikiem. Daje więcej możliwości zorganizowania zieleni miejskiej wraz z towarzyszącą jej małą architekturą, ławkami itp. Miejsca parkingowe są równoległe w stosunku do ulicy, a droga dla rowerów zorganizowana jest pomiędzy miejscami parkingowymi a zielenią, co czytelnie wydziela pasy ruchów dla każdego z użytkowników. Wariant „B” nazywany jest wariantem skośnym ze względu na układ miejsc parkingowych. Różnica w szerokości zatoki parkingowej pomiędzy parkowaniem równoległym (2,5 m) a skośnym (5,3 m) wnosi 2,8 m.

– Oznacza to, że należało taką szerokość zabrać z innej strefy ruchu lub zieleni. Ostatecznie na odcinku od ul. Warszawskiej do ul. Młynarskiej udało się zaprojektować cztery drzewa, a wymalowana droga rowerowa biegnie w płaszczyźnie chodnika – informuje gmina. Kolejne różnice dotyczą sposobu przeprowadzenia pasa ruchu dla samochodów przez Rynek. W obu wariantach ma to być jeden pas ruchu, różnica dotyczy strony jezdni, po której miałby się znaleźć. Ma to związek również z ewentualną likwidacją miejsc parkingowych między Rynkiem a Skwerem Kisiela oraz nowymi nasadzeniami.

Rozszerzone płatne parkowanie

Niezależnie od wariantu, globalnie liczba miejsc parkingowych się zmniejszy. Zrekompensować ma to rozszerzenie strefy płatnego parkowania, o co wnioskują sami przedsiębiorcy prowadzący działalność wzdłuż ulic Puławskiej i Kościuszki. Strefa miałaby objąć ulice Sierakowskiego, Warszawską i Puławską. Płatne miejsca będą również na parkingach przy ul. Zgoda, ul. Nadarzyńskiej pomiędzy ul. Kościuszki i ul. Sierakowskiego oraz przy ul. Puławskiej 5. Decyzję o ostatecznym zasięgu strefy płatnego parkowania podejmie Rada Miejska.

– Główna ulica handlowa naszego miasta w nowym układzie będzie służyła nam przez następne dekady. Mimo najlepszych intencji inicjatorów projektu, nie wszystkie interesy dało się pogodzić. Uznano, że podjęcie tej ważnej decyzji nie może zamknąć się w gronie projektantów, urzędników i radnych – pisze ratusz i zachęca mieszkańców do zabrania głosu w sprawie planowanej inwestycji. Czas na uwagi i komentarze do przedstawionych propozycji mieszkańcy mają do 17 kwietnia. Można to zrobić telefonicznie (pod numerem telefonu 22 7017 680) lub mailowo: [email protected], wpisując w temacie wiadomości "Ścieżki rowerowe". Szczegółowe informacje wraz z projektami dostępne są na stronie internetowej gminy.

– Na podstawie państwa uwag i komentarzy przygotujemy ostateczny wariant, który będziemy realizować – podkreślają urzędnicy. Prace mają się zacząć jeszcze przed wakacjami.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama