Reklama

Rusza przebudowa dworca Warszawa Zachodnia. Będą utrudnienia w kursowaniu pociągów

Rusza przebudowa dworca Warszawa Zachodnia. Będą utrudnienia w kursowaniu pociągów

Autor: wizualizacja: PKP PLK

Przebudowa Warszawy Zachodniej potrwa trzy lata. Pasażerów kolei czekają utrudnienia związane z prowadzeniem inwestycji przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu pociągów.


PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z Budimex S.A. na modernizację stacji w dniu 7 lipca.

- Po przebudowie Warszawa Zachodnia będzie najnowocześniejszą stacją kolejową w Polsce. – podkreślił Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP PLK. - Codziennie tysiące pasażerów kolei aglomeracyjnej i dalekobieżnej zyskają atrakcyjne podróże i sprawne połączenia z komunikacją miejską. Warszawa Zachodnia będzie dostosowana do potrzeb wszystkich pasażerów. Nowe możliwości stacji zwiększą rolę kolei w systemie komunikacji Warszawy, województwa mazowieckiego i Polski.

1000 pociągów dziennie

Dworzec Zachodni w Warszawie jest największą stacją kolejową w Polsce, biorąc pod uwagę liczbę kursujących przez nią pociągów. Średnio na dobę przez stację przejeżdża około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. Rozpoczynająca się przebudowa to kolejny etap modernizacji linii średnicowej.

wizualizacja: PKP PLK


- W ramach umowy zmodernizowanych zostanie 30 kilometrów torów, 130 rozjazdów, wszystkie perony. Powstaną windy, ruchome schody i szeroki na kilkadziesiąt metrów tunel z dojściami do peronów – wyliczał Ireneusz Merchel. Jak zapowiedział, pierwsze prace na stacji Warszawa Zachodnia rozpoczną się pod koniec sierpnia.

Utrudnienia są nieuchronne

Zadanie to nie będzie dla wykonawcy łatwe. Prace będą bowiem prowadzone przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu pociągów. Oczywiście wiąże się to zarówno z okresowym zamykaniem pewnych obszarów dworca, jak i dopasowywaniem rozkładu jazdy do mniejszej przepustowości stacji.

wizualizacja: PKP PLK


W pierwszej kolejności przewidziano budowę przejścia podziemnego od strony linii obwodowej, czyli peronu numer 8. Przygotowane zostaną lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym oraz nowy peron od strony Tunelowej. Następnie wykonawca przystąpi do budowy kładki po wschodniej stronie stacji, dzięki czemu zapewniony będzie dostęp do peronów podczas przebudowy dotychczasowego przejścia podziemnego. Zasadnicze prace torowe rozpoczną się od ul. Tunelowej i będą realizowane w kierunku Alej Jerozolimskich.

wizualizacja: PKP PLK


Nowy układ torowy umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina.

wizualizacja: PKP PLK


Zakończenie wartej ponad 1,9 mld zł inwestycji planowane jest w II połowie 2023 r.

Tramwaj w tunelu pod dworcem

Dodatkowo swoją inwestycję w tym rejonie planuje też wykonać Warszawa. Pod Dworcem Zachodnim swój początek będzie mieć nowa trasa tramwajowa. Tramwaj pojedzie z dworca tunelem w kierunku ul. Bitwy Warszawskiej. Następnie trasa pobiegnie wzdłuż tej ulicy aż do ul. Grójeckiej, gdzie tramwaje będą skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pojadą na wprost do pętli Banacha. Przystanek tramwajowy pod Dworcem Zachodnim usytuowany będzie blisko peronów Warszawskiej Kolei Dojazdowej na poziomie -2. Wyżej zaplanowano korytarz, który połączy wszystkie perony. Jak przekazali w komunikacie urzędnicy, koszt inwestycji, który finansuje stolica to 170 milionów złotych.

Czytaj także: Będą dodatkowe tory do Piaseczna?


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama