Reklama
Rośnie popularność roweru jako środka transportu

Autor: Kopenhaga ma 390 km ścieżek rowerowych. Ponad 45% społeczeństwa wybiera rower jako środek transportu.

Pandemia wpłynęła na wzrost popularności roweru jako środka transportu. Co piąty rowerzysta przyznaje, że korzysta z dwóch kółek w szerszym zakresie niż przed rokiem.


Jak wynika z badań przeprowadzonych w lipcu przez Polskie Stowarzyszenie Rowerowe (PSR), 45% Polaków zamierza korzystać z roweru podczas wakacyjnego urlopu, 41% wybiera jednoślad zamiast innych środków transportu, a co piąty rowerzysta jeździ obecnie więcej niż przed rokiem. Badanie to było elementem kampanii organizowanej przez PSR pod nazwą „Rowerowa Rewolucja”. Głównym celem inicjatywy jest popularyzacja roweru.

– Odpowiednimi działaniami PSR pragnie zachęcać Polaków do korzystania z tego bezpiecznego i zalecanego przez WHO środka transportu, podkreślając jednocześnie, że jest to doskonały sposób na spędzanie wolnego czasu – informuje Maciej Bułtowicz z PSR.

Rowerem podróżować można nawet z małym dzieckiem czy psem.

Bezpieczny, ekologiczny i szybki


Rower, to jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu, który nie emituje spalin i nie generuje emisji dwutlenku węgla. Dodatkowo Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca jednoślad jako bezpieczny środek transportu w dobie epidemii. Zdaniem WHO umożliwia on utrzymanie odpowiedniego dystansu, a tym samym wpływa na ograniczanie rozprzestrzeniania się koronawirusa.

Dzięki dobrze przygotowanej i wciąż rozwijanej infrastrukturze, rower jest także szybki, bezpieczny i pozwala uniknąć zakorkowanych ulic miast. Z przeprowadzonego na zlecenie PSR badania wynika, że aż 41% Polaków korzysta z jednośladu, ograniczając podróżowanie innymi środkami transportu. Rezygnujemy głównie z komunikacji miejskiej, taksówek oraz samochodów. Ponadto Polacy częściej wsiadają na rowery – aż 24% z nich deklaruje, że jeździ więcej niż w poprzednim roku.



– Przemieszczając się samochodem, coraz więcej czasu spędzamy stojąc w korkach. W godzinach szczytu w dużym mieście przejechanie 15 km autem może zająć nawet półtorej godziny – zauważa Krzysztof Dylewski, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego – Problem ten nie dotyczy rowerów. Przy dobrej infrastrukturze tę samą odległość rowerzysta jadąc równomiernym, spokojnym tempem jest w stanie przemierzyć w 45 minut. Cieszy nas, że w tym roku Polacy wybierają rowery, co potwierdzają najnowsze badania.

Do pracy, na weekend i na wakacje


Wycieczki rowerowe to również popularny sposób spędzania wolnego czasu – popołudniami, w weekendy czy podczas wakacji. Coraz więcej osób wybiera taką formę aktywnego odpoczynku. Badania wykazały, że aż 45% z nas zamierza spędzić wakacje z rowerem.



Fakt, że Polacy wybierają rower, potwierdzają także ich decyzje zakupowe. 4% respondentów nabyło rower w czasie pandemii, a 18% rozważa zakup w najbliższym czasie.

Również władze samorządowe dostrzegają potencjał, jaki wiąże się z przechodzeniem mieszkańców miast na rowery. Więcej rowerzystów to mniej samochodów, mniej spalin i mniejsze korki. Dlatego coraz więcej inwestuje się w rozwój infrastruktury rowerowej.

Konieczne inwestycje w infrastrukturę


Niestety w tej materii sporo jest jeszcze do zrobienia.

– Nie zmienia to faktu, że rower to obecnie najlepszy sposób lokomocji dla osób dbających o swoje zdrowie, czas i naszą planetę, a przykłady z krajów zachodnich potwierdzają, że trend ten będzie się utrzymywał. Tym bardziej apeluję do władz ogólnopolskich i samorządowych o wspieranie rozwoju transportu rowerowego – mówi Krzysztof Dylewski.

W Amsterdamie rowery można spotkać wszędzie. To zdecydowanie pojazd uprzywilejowany.


Jak wynika z przeprowadzonych przez PSR ankiet, blisko dwie trzecie badanych uważa, że to właśnie rozbudowa infrastruktury rowerowej w największym stopniu poprawi bezpieczeństwo. Wśród czynników obniżających poziom bezpieczeństwa, połowa badanych wskazała brak ścieżek rowerowych, a 30% – ich złe zaprojektowanie. W sytuacji, gdy w Polsce obserwujemy boom na rowery, jakiego dotąd nie było, inwestycje w poprawę infrastruktury rowerowej są koniecznością.

Czytaj także: Są szanse na ścieżki rowerowe w centrum


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama